Ще стане ли Варна пристанище на Украйна

На живо
Заседанието на Народното събрание

Ще стане ли Варна пристанище на Украйна

Пристанището във Варна
Пристанището във Варна
След като с началото на войната в Украйна веригите за доставки в страната бяха прекъснати, голяма част от спедиторските компании се насочиха към България, като алтернативен маршрут за внос и износ на товари от воюващата страна. Това съобщава специализираното лондонското издание Loadstar, според което Варна е една от новите точки за доставка на товари от и за Украйна.
Според статията, озаглавена "Украинските спедитори намират маршрути за износ през България"
Варна е привлекателна за транспортните компании
тъй като допълнителните разходи за пътуване на товарите по сухопътен маршрут през България и Румъния могат да бъдат компенсирани от по-евтини такси за обработка на товари, за стифадорски услуги и използване на складови площи.
Други данни, този път на израелската компания Windward показват, че след нахлуването на Русия в Украйна търговията в Черно море се е забавила, а повечето товари са се насочили към Румънското пристанище Констанца. Според Windward общите търговски пристанищни операции в региона са отбелязали
спад до 79% от средногодишната стойност преди началото на войната
На фона на тази информация държавната компания "Пристанище Варна" отчита лек ръст на обработените товари, според директора й Петър Сеферов това се дължи по-скоро на "ефекта след пандемията от COVID-19", както и на добрата реколта от зърно в страната през миналата година.
"За да бъде реална подобна информация трябва да знаем какво се случва с контейнерите, които пристигат във Варна, каза Сеферов. Ако има контейнери, които тръгват с камиони от варненското пристанище към Украйна, ние няма как да знаем това защото не водим такава статистика".
Според изпълнителният директор на "Пристанище Варна" още е трудно да се отчете, дали действително товари за блокираните в момента украински пристанища са насочени съм Варна. "Твърде рано е за пренасочване на големи потоци, каза той. При нас нещата стават по-бавно. Преходът от пристанищата в Китай до Черно море трае около 40 дни, а и самата организация по пренасочването отнема време. По тази причина
реалната картина ще стане ясна в края на май
"Ако украинските пристанища бъдат блокирани за твърде дълго време, можем да очакваме бързо развитие както на складовите бази на полско-украинската граница, така и на компаниите за сухопътни превоз на товари ", твърдят от базираната в Одеса консултантска компания Informall .
Въпреки че контейнерите с украинска продукция за износ все по-често напускат терминалите във воюващата страна в посока към Констанца по шосейни и железопътно-речни връзки,
вносът на товари в Украйна остава твърде несигурен
пише в статията на Informall.
"Някои корабни компании все още разрешават контейнери за внос да влизат в Украйна, но при актуализирани условия като например паричен депозит за контейнерите или допълнителна премия в застрахователната полица", гласи още анализът на Informall .
В същото време железопътно-речният транспорт до Констанца през гр. Измаил на р. Дунав съвсем не е безпроблемен. Тази услуга се предлага на спедиторите от края на март т.г. но възможностите й са ограничени като това засяга най-вече броя на контейнерите, които могат да бъдат обработвани.
Това трасе включва влакова връзка от Одеса до Измаил, от където транспорта до Констанца се извършва с речни баржи.
"Като начин за транспортиране на контейнерите по това трасе, пристанищните власти в Измаил взеха решение да ги прехвърлят от влаковете директно на две речни баржи с капацитет от 60 TEU всяка, казва източник на изданието Loadstar. Ако работата на пристанището бъде успешно адаптирана за обработка на контейнери, предвижданията са да бдат добавени още две баржи с общ капацитет 240 TEU. За сега услугата е разработена по-скоро като временно решение за украинските превозвачи, които използват контейнери".
По данни на израелската компания Windward, която използва изкуствен интелект и системи за автоматична идентификация за анализ на корабоплаването и търговията, след началото на войната в Украйна
търговските посещения на пристанища в Румъния
са скочили със 115% над средногодишната стойност.
Според други анализи освен през пристанищата в югозападната част на Черно море (Румъния и България, бел. ред.), голяма част от украински контейнерен внос в момента минава през балтийското пристанище на Полша Гдиня, както и в Хамбург на германския бряг на Северно море.
Изпълнителният директор на варненското пристанище Петър Сеферов твърди, че терминалите му имат потенциал да поеме пренасочени пратки от и за Украйна като обем, но крайното решение от страна на спедиторите ще бъде взето, след като станат ясни разходите им за сухопътната част от трасето на превозите. Според него обаче Варна би имала по-скоро роля като пристанище, през което Украйна да бъде заобикаляна като част от маршрута на товарите, пътуващи през Черно море, отколкото да служи като алтернативен порт за доставки от и към вътрешността на страната.