Напиши ми музика за филм или за компютърни игри - среща с Георги Стрезов

На живо
Заседанието на Народното събрание

Напиши ми музика за филм или за компютърни игри - среща с Георги Стрезов

Знаете ли какво е общото между касовите холивудски продукции "Фантастични животни: Тайните на Дъмбълдор", "Соло: История от междузвездни войни", "Короната", "Екатерина Велика", "Параграф 22", "Вещерът", "Аквамен" и българските ленти "Петя на моята Петя", "Чичо Коледа", "Летовници", "Златната ябълка", сериалите "Белези" и "Дървото на живота". Освен че се радват на голям зрителски интерес, във всеки от има отпечатък от таланта на 32- годишния българин Георги Стрезов. Именно той е човекът, който доизгражда екранните образи и истории, увеличава емоциите чрез музиката, която създава или записва за филмите.
Вече повече от 15 години Георги Стрезов композира за филми, сериали и компютърни игри, а през последните десет години работата му е да оркестрира, дирижира и записва музика за някои от най-големите световни продукции.
От домашното студио до "Междузвездни войни"
Стрезов успява да извърви пътя до големия музикален филмов пазар благодарение на "нездравословния си работохолизъм" (както го определя) и любовта към музиката. Страстта към нея наследява от семейството си, които още като дете му пускали от "Нирвана" до произведения на Жан Мишел Жар, джаз и класика.
Започва да свири на пиано на 6 години, но заради липсата на търпение и нежеланието да се изявява пред публика бързо се отказва. Виждайки обаче любимата си книга "Властелинът на пръстените" пресъздадена на големия екран, Георги Стрезов моментално осъзнава, че не иска да прави нищо друго, освен да облича картините в мелодия.
Започва да пише музика още 14-годишен, използвайки обикновен компютър и "доброто старо пиано", а на 15 успява да продаде първите си произведения. Ранният успех не го главозамайва, а напротив - мотивира го да задълбочи познанията си. Амбицията го отвежда в Музикалната академия, където учи дирижиране и оркестрация. И до ден днешен не съжалява, че е избрал да остане в България, защото е убеден, че "това дали си учил в чужбина, на Луната или в България всъщност няма кой знае какво значение, ако нямаш вътрешното желание да искаш да научиш нещо".
Напиши ми музика за филм или за компютърни игри - среща с Георги Стрезов
Личен архив Георги Стрезов
Още докато е студент, започва да търси контакт с други творци и чрез популярните по онова време форуми се запознава най-различни хора, които от уста на уста го препоръчват за работа, отваряйки му пътя за международния пазар. По-сериозният пробив идва след 2012 г., когато Стрезов създава първата си компания за виртуални инструменти (наричани още семпли - бел. ред.) Обяснява работата си така: "Записваме различни звуци по определен начин, така че, когато натиснеш клавиша на синтезатора, да ти прозвучи било то хор, тромпет или нещо друго."
Най-важното нещо на този бизнес е, че поставя София и България на музикалната карта на света. На базата на опита, който имам с композитори от цял свят мога да кажа, че тук държим много високо ниво, което може да бъде продадено в чужбина.
Клиентите му от чужбина първоначално проявяват интерес именно към тази услуга, но впоследствие започват да търсят възможност да запишат музиката си в България. Тъкмо по такъв начин Стрезов сбъдва две свои мечти - да работи с един от идолите си в музикалния свят - американския композитор Джон Пауъл, по емблематична за цели поколения поредица "Междузвездни войни". Разказва как един ден получава обаждане от Пауъл с обяснението: "Работя по един проект, сигурно си прочел. Ползваме твоите виртуални инструменти и народни гласове, един от персонажите във филма сме го озвучили с твои звуци. Ти нали можеш да ни помогнеш да организираме записа?"
Стрезов откликва веднага. От днешна гледна точка определя преживяването като "голямо приключение" заради драконовските мерки за сигурност и потайността, съпровождаща звукозаписния процес. Разказва, че до последно не се е знаело дали продуцентите ще одобрят направените записи, но в крайна сметка изпълненията на мъжкия и женския народен хор влизат във финалния микс на саундтрака, а името Георги Стрезов се появява във финалните надписи на филма.
Напиши ми музика за филм или за компютърни игри - среща с Георги Стрезов
Личен архив Георги Стрезов
След "Междузвездни войни" участва и в други две продукции със звезден екип и многобройна зрителска аудитория - сериалът "Короната" на Нетфликс и минисериите "Параграф 22", които бележат завръщането на Джорд Клуни на малкия екран след 20-годишно отсъствие.
Компанията му Four for music, създадена няколко години след първата в партньорство с колеги от Музикалната академия, записва изцяло музиката към втория сезон на "Короната". Тогава Стрезов си партнира с Рупърт Грегсън-Уилямс, който го кани да участва в записа и на други проекти, като например екшъна "Аквамен", в който отново звучи българска народна музика.
Уроците на Холивуд
Макар че договорите му за чуждестранни продукции се увеличават, Стрезов признава, че не би искал да пише музика за Холивуд. "Честно да си кажа, като гледам тези хора там колко са очукани от бизнеса, горкичките, може би не бих искал да ми се налага да създавам музика за холивудски филми", казва той и дава за пример втория сезон на сериала "Вещерът", чиято музика също е записана в студиото му.
Напиши ми музика за филм или за компютърни игри - среща с Георги Стрезов
Личен архив Георги Стрезов
"Първият сезон има един композитор, който по някаква причина отпада и по средата на продукцията наемат нов човек. Той трябва да е в непрекъсната комуникация с всички режисьори, защото всеки епизод е с различен режисьор, с продуцента и с някой шеф в "Нетфликс". Всички тези хора трябва да кажат дали музиката му става. Цялото това напрежение върви с тиктакащия часовник и времето, което намалява постоянно. А през това време 60 човека музиканти вече са наети, за да изсвирят едни ноти, които са написани, но не и одобрени. Този стрес аз тук го усещам, представям си какво би било, ако пишеш за Холивуд", разказва Стрезов.
Връща се и към срещата си с Джон Пауъл в София, който след една седмица записи в Лондон изглеждал направо смазан: "Може би целият този стрес на мен лично не ми е нужен."
Той обаче признава, че работата с Холивуд му е оставила ценен урок - как да бъде по-дипломатичен и да приема по-лесно отхвърлянето, защото по думите му на филмовите композитори им е най-трудно да преглътнат творческото си его: "Ние винаги се чувстваме много засегнати, когато някой режисьор не хареса работата ни. Аз лично преживявах тези моменти много тежко, направо се сривах психически. В един момент започнах да работя с хора на Запад и започнах да виждам още поне 200 човека, които имат същите проблеми."
За значението на успеха
Въпреки че е само на 32 години и вече е постигнал много повече в сравнение с повечето си връстници, Стрезов казва, че не се интересува от успеха.
Ако успехът се измерва в това да си изкарвам прехраната с нещо, което обичам и да правя музика, тогава да, със сигурност мога да кажа, че съм постигнал целта си.
"За мен най-важното, независимо дали ще е Холивуд, Сибир, Япония, Китай или Уганда и така нататък, е да имам възможност да правя музика, да работя с музиканти, с които заедно да правим музика, което на много други хора все още им е само мечта."
Признава, че се чувства най-удовлетворен, когато знае, че музиката му е докоснала душата. Затова от всички свои проекти най-много се гордее с музиката към играта Surviving Mars. В нея всяка част носи името на химичен елемент. Стрезов разказва, че един ден получил писмо, в което младо момиче му обяснило, че докато се готвела за изпитите по химия, за да бъде приета в НАСА, всеки ден слушала саундтрака към играта. Накрая си татуирала името на произведението, което я вдъхновявало най-много - H2O.
Напиши ми музика за филм или за компютърни игри - среща с Георги Стрезов
Личен архив Георги Стрезов
Стрезов не крие, че дължи постигнатото дотук на "страхотния екип от хора, които обичат музиката също толкова колкото него". Подчертава, че макар композирането да е самотно занимание, превръщането на идеите в мелодии се дължи на много общи усилия и отборна работа.