Здравната каса е без достъп до базата данни на пациентите, каза управителят ѝ

Здравната каса е без достъп до базата данни на пациентите, каза управителят ѝ

Петко Салчев
Петко Салчев
Достъпът до системите на здравната каса е прекратен, обяви управителят й Петко Салчев по време на парламентарната комисия по електронно управление и информационни технологии днес, съобщи вестник "24 часа". Повод за изслушванията е проблем в работата на Персонализираната информационна система (ПИС) след срив в системите през април 2022 г. "Освен на 7 и 18 април ПИС на здравната каса не работи и днес", заяви Салчев пред членовете на парламентарната комисия. По думите му достъп до базите данни има "Информационно обслужване".
"Ядрото на всички системи в НЗОК е ПИС и тя трябва да работи безотказно, за да може отчетите на всички лекари и болници да минават нормално, да има от нас контрол на изпълнението на договорите с всички лечебни заведения, за да може да извършваме съответните плащания", обясни Салчев. По думите му в договора с "Информационно обслужване" има клауза за неустойки, но към този момент не са приложени.
След като изтече договорът, от здравната каса се чудят дали да продължат да работят с този доставчик. А, ако се прекрати договорът сега, ще доведе до пълен срив на системата, обясни още председателят. По думите му договорът с "Информационно обслужване" е подписан през 2019 г. и стойността на услугата за три години е 8 млн. и 234 хил. лв. Той направи сравнение с предишен договор, който не е бил с "Информационно обслужване", и за същия период е плащано малко над 3 млн. лв.
По думите на Ивайло Филипов, изпълнителен директор на "Информационно обслужване" АД, ПИС не е нито ядрото на системите на касата, нито е вярно, че не работи и днес. Филипов отхвърли твърденията, че данните се съхраняват по несигурен начин.