Държавата ще провери и как е определена цената на билетите за транспорта в София

Държавата ще провери и как е определена цената на билетите за транспорта в София

Държавата ще провери и как е определена цената на билетите за транспорта в София
Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) ще разшири обхвата на вече започналата проверка за финансовото състояние на общинското дружество "Столичен автотранспорт", съобщават от Министерството на финансите.
Уточнява се, че освен договора за доставка на газ, проверката ще обхване и начина на определяне на цената на билетите и картите, финансовите отчети на дружеството и възлагането и изпълнението на обществените поръчки, за да се установи реалното състояние на дружеството и начина на разходване на средствата.
От финансовото министерство допълват, че проверката е във връзка с искане на Столичната община за увеличаване на субсидията на общинското дружество от държавния бюджет, без да е придружено с оценка и анализ на ценовата политика на общината по отношение на билетите и картите и без да е направен преглед и изменения на правилата, при които се възлагат и компенсират обществените пътнически превози.
"Дори част от разходите да се увеличават в резултат на влиянието на фактори, които са външни и независещи от дейността на Столична община и общинските транспортни оператори - цените на горивата и ел. енергията, повишаване на минималната работна заплата, друга част от представените разходи бележат значителен ръст спрямо 2019 г. и биха могли да се оптимизират. Такива са например "други разходи" - с ръст от 55%, охрана и други, за които следва да се направи оценка", посочват от финансовото ведомство.
Подчертава се, че искането за увеличаването на субсидиите за Столичната община надхвърля многократно средствата, които са предвидени за останалата част от страната както за вътрешноградски, така и за междуселищни пътнически превози. "Всички транспортни оператори на територията на страната предоставят обществената услуга при същите условия, при които работи и столичният транспорт, като за същите не са предвидени допълнителни средства. В тази връзка следва да се търси равнопоставеност между всички общини", натъртват от Министерството на финансите.
В актуализацията на бюджета са предвидени допълнителни 20 млн. лв. субсидия за компенсиране на намалените приходи от по-ниските цени и/или безплатното пътуване за определени категории пътници.
"Политиката на Министерството на финансите е насочена към засилване на контрола и елиминиране на неправомерно и неефективно разходване на публични ресурси, което в ситуацията с градския транспорт в София изисква да се направят съответните проверки на договори и обществени поръчки и анализ на разходите", уточняват още от финансовото ведомство.
Миналия месец общински съветници от "Демократична България" попитаха защо "Столичен автотранспорт" купува газ за автобусите от градския транспорт от частна фирма, която взема 2.7 млн. лв. комисиона. В декларация те обвиниха управляващите Столичната община от ГЕРБ в рекет към държавата. Шумната кампания за "липса на средства за градския транспорт и предстоящ фалит, ако държавата не подпомогне със 170 млн. лева София", е водена от месеци от мнозинството на бившата управляваща партия ГЕРБ в общинския съвет.