Просветното министерство публикува за обсъждане редактирани минимални изисквания към учените

На живо
Заседанието на Народното събрание

Просветното министерство публикува за обсъждане редактирани минимални изисквания към учените

Просветното министерство публикува за обсъждане редактирани минимални изисквания към учените
Министерството на образованието и науката (МОН) публикува за ново публично обсъждане редактирани минимални национални изисквания за придобиване на научни степени и заемане на академични длъжности във висшите училища и научните организации. Становища и коментари се събират до 30 септември 2022 г.
Поради постъпилите многобройни бележки и разнопосочни мнения по предишния вариант на наукометричните показатели, предложен от МОН в края на април, бяха сформирани разширени работни групи за детайлно обсъждане и прецизиране на изискванията. В тях се включиха 48 представители на висшите училища и научните организации от всички професионални направления от всяка от областите на висше образование. Представените сега за обществена консултация минимални изисквания отразяват постигнатото съгласие в работните групи, отбелязва образователното министерство.
Минималните изисквания са изготвени по групи показатели за различните научни степени и академични длъжности в деветте области на висше образование и съответстващите им професионални направления. Те обвързват постиженията на кандидатите с възможностите за тяхното академично израстване.
Критериите в таблиците с наукометрични показатели са разпределени в три групи. В първата са научните постижения и постиженията в художествено- творческата или спортната дейност в зависимост от конкретното професионално направление, както и отзвукът на тези постижения в научната литература.
Показателите отчитат брой научни публикации, включени в базите данни Web of Science и/или Scopus, монографии, дисертации, научни публикации в специфични за даденото направление бази данни, цитирания и т.н. Минималният брой точки, необходим в тази група, е по-висок за научните организации, отколкото
за университетите.
Показателите от втората група са свързани с възпроизводството на научния състав и включват научно ръководство, изготвяне на учебни помагала за студенти и обучение извън учебния план. Тук от значение е дали ученият е ръководил успешно защитили докторанти, дипломанти, постдокторанти, дали е публикувал учебник или помагало, дали има лекции в чужбина или водени курсове и др. Минималният брой точки, необходим в тази група показатели, е по-висок за висшите училища, отколкото за научните организации.
Показателите от първите две групи са в голяма степен общи за всички професионални направления.
В третата група са показателите, свързани с приложението на научните знания, които са специфични за отделните професионални направления. Тук са от значение получените средства от научни и иновационни проекти или по програмата "Еразъм", участието в такива проекти като ръководител или изпълнител, включването в изготвяне на стратегически документи, в квалификация на учители и др.