Пътната агенция ще обжалва решения на Сандов за спиране на нейни процедури за "Струма"

Пътната агенция ще обжалва решения на Сандов за спиране на нейни процедури за "Струма"

Кресненското дефиле
"Да запазим Кресненското дефиле"
Кресненското дефиле
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че ще обжалва решенията на бившия министър на околната среда и водите Борислав Сандов от понеделник (1 август) да спре процедури на АПИ за строителството на части от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.
От АПИ припомнят, че през 2017 г. тогавашният екоминистър Нено Димов (от квотата на "Обединени патриоти" в третото правителство на Бойко Борисов) е издал решение по оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС), с което е дадена зелена светлина на строителството на лот 3.2 от "Струма" през Кресненското дефиле. С решението по ОВОС беше одобрен т.нар. източен обход на магистралата, който предвижда дясното платно в посока Кулата да е по съществуващия път в дефилето, а лявото платно в посока София да е източно от Кресненското дефиле.
Според АПИ решаващо предимство на източния обход било еднопосочното движение, което съществено щяло да намали трафика в дефилето и риска от инциденти. Друго предимство на този вариант била значителната гъвкавост при експлоатацията на участъка, каквато в момента липсва. В случай на инциденти, аварии, природни бедствия или други събития, засягащи едното платно, движението ще може да бъде веднага пренасочено по другото.
Също така пътната агенция хвърля вината за забавянето на строителството на лота върху Министерството на околната среда и водите (МОСВ), тъй като то повече от две години (в този период екоминистри бяха освен Сандов и служебният Асен Личев и Емил Димитров-Ревизоро, наследникът на Димов) не е одобрило природозащните цели за две защитени зони, за да се отговори на препоръките на Европейската комисия (ЕК) за проекта, които предполагали ревизия на ОВОС за съвместимост спрямо препоръките. Не можели и да се изпълнят, твърдят от АПИ, поетите пред Брюксел ангажименти за запазване на биоразнообразието заради решението на Сандов от 1 август.
Сандов твърди, че той е прав в спора му с Караджов за "Струма"
По-рано днес Борислав Сандов коментира пред БНР, че е "спекулативно" твърдението за загуба на средства или финансова щета за сметка на България по проекта, както и че е възпрепятствал доизграждането на "Струма" през Кресненското дефиле. Според него писмо на ЕК от 27 юли, за което споменава и АПИ, ясно е показало, че неговата теза е правилната в спора му с бившия министър на регионалното развитие Гроздан Караджов, под чийто контрол беше АПИ и чието ръководство е назначено от партията на Слави Трифонов "Има такъв народ", от която е и самият Караджов.
Бившият екоминистър повтори позицията си за писмото от ЕК, че съгласно него "трябва да се направят равностойни алтернативи на трасетата и че за да може да се довърши "Струма" с европейско финансиране, означава да се изпълни европейското законодателство, да се оценят всички алтернативи и да няма нарушение на екозаконодателството".
Борислав Сандов аргументира това, че е чакал писмото от ЕК, за да издаде съответните актове в последния си работен ден като министър, така: "За да имам гаранция, че това не е някакво лично мое въжделение или твърдение. Щеше да бъде представено, че е моя лична оценка по въпроса."
По думите му Караджов е настоявал да се изпълни решението по ОВОС от 2017 г., за което самата ЕК има много негативно мнение, уточни Борислав Сандов. "Решението, което се опитваха да прокарат регионалното министерство, беше да предположим предварително къде да минава трасето на АМ "Струма", което е в несъответствие с предписанията на ЕК и в несъответствие с решение на предишния служебен кабинет", твърди той.
Обвини АПИ, че е загубила време от декември досега и не е започнала да изгражда алтернативите, да направи идейните трасета и да възложи създаването на оценка на останалите алтернативи на трасето, по което ще минава "Струма".
Той повтори отдавнашната си теза, че ако се построи тунел под Кресненското дефиле, "много лесно и бързо би могло да се направи ОВОС, защото с тунела няма какво да увредим" и екооценката щяла да е готова за около шест месеца.