Започват тестове на трасето на трамвай №5, "Спаси София" предупреди за дефекти (допълнена)

Започват тестове на трасето на трамвай №5, "Спаси София" предупреди за дефекти (допълнена)

Ремонтът на отсечката между бул. "Братя Бъкстон" и кв. "Княжево" ще се забави.
Ремонтът на отсечката между бул. "Братя Бъкстон" и кв. "Княжево" ще се забави.
Започна 72-часово тестване на ремонтираното трасе, по което се движи трамвай номер 5 в София, съобщи зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов.
Първият етап от ремонта започна миналата година и обхваща разстоянието от началната спирка зад Съдебната палата до обръщалото на бул. "Братя Бъкстон". На спирките по маршрута са поставени табели, че придвижването с автобуси ще продължи до 15 септември, видя репортер на "Дневник". Това става след като не бяха спазени първоначалните обещания движението да бъде пуснато през април, май и след това юни.
По думите на Джоргов, цитиран на сайта на общината, остават малко довършителни работи. След това предстои назначаване на приемателна комисия за въвеждане в експлоатация на трасето. "Въпреки трудностите включително от финансов характер, не допуснахме строителството да спре и очаквам до няколко седмици да бъде възстановено трамвайното движение в участъка", каза той.
Според организацията "Спаси София" обаче са допуснати сериозни грешки. "Най-фрапиращото е, че релсите са бетонирани накриво, което ще доведе до лъкатушене, шум и вибрации от трамваите. Предупредихме още преди месеци за този проблем, но Общината си затвори очите. Това е непоправим дефект, тъй като не може да бъде отстранен без изкъртването на цялата релсова конструкция", коментира общинският съветник и представител на организацията Борис Бонев. Сред другите дефекти, забелязани от "Спаси София" са запушени шахти, ронещи се мазилки и подпорни стени. Организацията отбелязва, че е премахнат и живият плет, който е заменен с метални парапети.
Според ръководството на общината обаче твърденията за накриво бетонирани релси категорично не отговарят на истината. "В посоченият участък новото трамвайно трасе се привързва към съществуващите релси на кръговото на "Руски паметник" и при перона на болница "Пирогов". При тези участъци точно е изпълнен проекта за привързване на релсите със съответните криви и контракриви, което е утвърдена практика в строителството", се казва в позицията й, изпратена на "Дневник".
В нея се подчертава, че за всички системи, в това число автоматизацията на стрелките и захранването, се съставят протоколи, които са част от строителната документация на трасето. На обекта продължават довършителните дейности по настилките, пероните и ревизирането на шахти. Столична община като възложител и надзорната фирма са предали на изпълнителя конкретни забележки, които се отстраняват.
Едва след приключването на всички дейности строителната документация на обекта ще бъде внесена в ДНСК за назначаване на държавна комисия за приемане на обекта., уверява общинската администрация.
Ремонтът на участъка започна на 10 април 2021 г. Обществената поръчка на Столичната община е на стойност 40 млн. лв. без ДДС (48 млн.лева с ДДС) и се финансира по ОП "Региони в растеж" - 2014-2020 г. Тя включва подмяна на релсите от Съдебната палата до Княжево с дължина 16 км. Ремонтните дейности започнаха през април 2021 г. и по договор срокът за завършването на цялото трасе е април 2023 г.
Това няма да е възможно, защото вторият етап на ремонта - от бул. "Бъкстон" до кв. Княжево, още не е започнал, въпреки първоначалния план това да стане през април 2022 г. По думите на Джоргов поскъпването на строителните дейности в последната година ще забави още началото на строителството. "Тъй като офертата на изпълнителя е от повече от две години и заложените цени са доста ниски спрямо сегашната обстановка, очакваме да бъде приета методика за индексация, за да може изпълнителят да вземе своето решение", поясни Джоргов. Изпълнител на ремонта е строителната фирма "ВДХ".