Пътната агенция уверява: няма опасност пътищата да останат без поддръжка през зимата

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Пътната агенция уверява: няма опасност пътищата да останат без поддръжка през зимата

Пътната агенция уверява: няма опасност пътищата да останат без поддръжка през зимата
На този етап няма опасност пътищата да останат без поддръжка през зимата. Това увери председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Иво Иванов пред "Нова нюз".
Припомни, че в момента АПИ провежда по ускорена процедура седем обществени поръчки за избор на изпълнители за зимно поддържане и възстановителни работи при аварийни ситуации по пътищата през предстоящата зима. С решения на възложителя са определени изпълнителите за 21 области и за автомагистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма". Предстои подписване на договорите. За останалите 6 области - Пазарджик, Смолян, Кюстендил, Перник, София, Разград и за АМ "Марица", работата по провеждане на процедурите продължава и се очаквало да приключи в най-кратки срокове.
Казаното от шефа на АПИ е индиректен отговор на позиция от вчера (20 септември) на председателя на Българската браншова камара "Пътища" Стефан Чайков, че има области под риск да нямат зимно почистване на пътищата, защото в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) има подадени жалби срещу процедурите за избор на изпълнители на зимното почистване на пътищата, което можело да се окаже фатално и след 1 октомври да има области, в които няма никакво поддържане на пътищата.
Иван Иванов посочи, че АПИ търси законов вариант за действащите договори за текущ ремонт и поддържане, които изтичат на 30 септември, тъй като "не можем да вървим срещу решението на Народното събрание" от 20 април. По думите му от един месец пътната агенция не е спирала да търси решение на този юридически казус относно действащите договори за текущ ремонт и поддържане, които изтичат на 30 септември, добави той.
Междувременно с цел да се минимализират рисковете републиканските пътища да останат без поддържане в АПИ се провеждат и открити процедури за текущ ремонт и поддържане за цялата републиканска пътна мрежа за срок от 3 години. Предвид процедурните срокове тръжните процедури няма да са приключили с избора на изпълнител и подписването на нови договори до 30 септември, която дата беше определена от парламента с гореспоменатото решение.
На въпрос за увеличението на цените на поддържането на републиканските пътища Иванов припомни, че през юли АПИ проведе пазарни проучвания за определяне на актуални цени от страна на възложителя за дейностите, включени в предмета на обществените поръчки за поддържане на пътища. След анализ на представените цени е установено поскъпване средно около 35%. Безпрецедентният ръст в цените на битум, стомана, цимент и горива, както и годишната инфлация, оказват пряко влияние върху цената на крайния строителен продукт, предвид факта че делът на строителните материали в инфраструктурното строителство от пътния сектор е около 55%.
Инж. Иванов посочи, че се прави необходимото за обезопасяване на пътната инфраструктура. "Ударно" се работело за подмяна на мантинели и полагане на хоризонтална маркировка и подмяна на пътни знаци в цяла България. На критични участъци като този през Кресненското дефиле, пътя Поликраище - Елена и в с. Микре са монтирани ограничителни колчета, възпрепятстващи изпреварването, които значително са допринесли за спадане на произшествията.