Специално подготвени съдии ще гледат делата за престъпления на непълнолетни с предимство

Специално подготвени съдии ще гледат делата за престъпления на непълнолетни с предимство

Специално подготвени съдии ще гледат делата за престъпления на непълнолетни с предимство
Делата за престъпления, извършени от непълнолетни, ще се разглеждат с предимство и при закрити врати от съдии, притежаващи специална подготовка в областта на правата на детето или които имат ефективен достъп до специализирано обучение.
Това предвиждат част от гласуваните от кабинета днес промени в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), с които се разширяват правата на непълнолетните, които участват в наказателния процес. Няколко правосъдни министри през годините се ангажираха с подобни промени и с изготвянето на изцяло нов закон, който да разписва какво става с децата - малолетни и непълнолетни, които са извършили или са били свидетели на престъпление, но досега подобна реформа не беше извършена. Системата, по която в момента се работи с такива деца, е с правила, разписани в закона за борба с противообществените прояви на непълнолетни, който е над 50-годишен.
Специална подготовка или достъп до ефективно специализирано обучение ще се изисква и от прокурорите и разследващите органи в рамките на досъдебното производство по такива дела, предвиждат още приетите днес изменения.
Задължително ще се изготвя характеристика на непълнолетния обвиняем, за да се установят неговите специфични потребности по отношение на организацията на защитата, продължаване на образованието, обучението и ефективното реинтегриране в обществото. Тя ще се изготвя от инспектор при детска педагогическа стая с участието на непълнолетния, а когато е подходящо, и с участието на родител, попечител или друго лице, което по закон полага грижи за обвиняемия, както и други лица, които разполагат с информация за личността му, включително и посочени от него.
Непълнолетният обвиняем ще може да бъде придружаван на съдебни заседания или при извършване на действията по разследването от родител, попечител или лице, което по закон полага грижи за него. Ако непълнолетен бъде задържан, то задължително ще му се прави медицински преглед и ще се провери за личностни особености. Разписано е също така, че ще се следи за защита на правото на личен и семеен живот чрез ограничаване на разпространяването на информация.
Регламентира се задължението да се правят звукозапис и видеозапис при разпит на непълнолетен, задържан или обвинен за престъпление, за което се предвижда не по-малко от 10 години лишаване от свобода или друго по-тежко наказание.
Ограничава се възможността за провеждането на повторен или допълнителен разпит като свидетел, което цели да намали ненужния стрес за пострадалия. Изключение се предвижда единствено при наличие на нови факти, които не са били изяснени при първоначалния разпит на пострадалия.
Редуцират се сроковете при задържане на непълнолетен, като е записано, че явяването му пред съда се осигурява незабавно от прокурора, който при необходимост може да постанови задържане на обвиняемия до 48 ч. за довеждането му.
Мярката за неотклонение задържане под стража в досъдебното производство не може да продължи повече от пет месеца, ако лицето е привлечено като обвиняем за тежко умишлено престъпление, и повече от 1 година за престъпление, за което се предвижда не по-малко от 15 години лишаване от свобода или друго по-тежко наказание. Във всички останали случаи задържането под стража в досъдебното производство не може да продължи повече от два месеца.
Разпитът на "свидетел със специфични нужди от защита" ще се провежда при вземане на мерки за избягване на контакт с обвиняемия, включително чрез видеоконференция или телефонна конференция. Разпитът ще може да се извършва и в присъствието на педагог или психолог и от един и същи разследващ орган, ако е необходим повторен разпит.
В случаите на домашно насилие или на престъпление против половата неприкосновеност по искане на пострадалия разпитът може да се извърши от лице от същия пол.
С промените се изменя и Законът за подпомагане и финансова компенсация на пострадали от престъпления. В него е разписана процедура за извършване на индивидуалната оценка на пострадалите веднага след подаването на сигнала за извършеното престъпление.
При нея се вземат предвид видът и характерът на престъплението и обстоятелствата, свързани с него; видът и степента на претърпените вреди; възрастта, интелектуалното развитие, емоционалната и социалната зрялост и образованието на пострадалия.
Проектозаконът дава възможност на членовете на семейството на пострадалия (съпругът, лицето, с което той се намира във фактическо съжителство, възходящите, низходящите, братята, сестрите и издържаните от него лица), претърпели имуществени и неимуществени вреди от престъпления от общ характер, също да получат подпомагане.