Правителствена проверка установи спестени материали за 40 млн. лева при строежа на "Тракия" при ГЕРБ

Проверка на две министерства - на вътрешните работи и на регионалното развитие и благоустройството, откри дефицити при строежа на втори и трети лот на магистрала "Тракия". Вече е констатирано, че е положен по-тънък от изискуемия слой асфалт и фракция с до 5.5 сантиметра на места, а предстои след 10 дни да излязат и резултатите от тест на качеството на вложените материали.
Резултатите от проверката бяха представени от министрите Иван Демерджиев и Иван Шишков, като според тях ще излязат и проблеми с качеството на асфалта, защото взетите проби от асфалта показвали видимо влошено качество.
По думите на Шишков загуби от 40 млн. лева в ущърб на държавата са установени към момента. В третия лот липсват от дебелини на конструкцията 17.5%, което като стойност на лота означава 23.6 млн. лева. На втори лот липсват 12.5% от пътя, което прехвърлено върху стойността на строителството означава 17.5 млн. лева, изчисли Шишков и уточни, че гаранционните срокове са изтекли и сега държавата ще се наложи да ремонтира тези участъци.
"На първо четене се вижда, че декларираните работи са по-малко от заложените в съответните проекти. Вложените материали изглеждат със съмнително качество. Нужни са още десетина дни за пълно изследване какво се съдържа в слоевете на пътя. Дебелината е видимо по-малка, част от материалите се разминават", посочи Демерджиев.
Шишков разясни, че са изследвани асфалтовата смес от износващия, долния и основния пласт, както и пласта трошен камък. При изискуема дебелина на всички пластове на пътя от 220 см, установената реална дебелина при различните проби от различни места на "Тракия" е 186-189 см. Само при асфалтовия пласт, който се изисква да е 120 см, в една от пробите са установени 82-85 см, а в друга 103 см.
Първият проверен участък (лот 2) е Стара Загора - Нова Загора (31.8 километра), строен при управлението на ГЕРБ в периода 2010 - 2012 г. Строители са фирмите "Трейс груп" и "СК-Пътстрой", а стойността на договора е 137.8 млн. лева. Цената за 1 километър строителство е 4.33 млн. лева. Пробите от различните ленти показват дебелина около 185 сантиметра при изискуеми 220 сантиметра.
Ситуацията се влошава в лот 3 Нова Загора - Ямбол (35.7 км), който е построен за около 2 г. и е въведен в експлоатация на 12 юли 2012 г. Цената на строителството е 3.75 млн. лева на километър, а общата цена е близо 134 млн. лева, които получава гръцката фирма "Актор". Министър Шишков подчерта, че строителният надзор на обекта - обединение "Т7 / СНИК"е получил над 1 млн. лева, а е пропуснал сериозни несъответствия.
Пробите от участъка показват дебелина на пътя от 164 см при изискуеми 220 сантиметра, а Шишков е сигурен, че ще бъдат констатирани и проблеми и с качеството.
"Качеството на вложените материали очевидно има проблем. Овлажнено е леглото на пътя, както и конструкцията на самия път. Материалите не са тези, които следва да бъдат вложени", посочи Шишков.
Проби от съдържанието на пътя се изследват от Института по пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура", а проби са запазени при нужда да се изследват и допълнително в лаборатория в чужбина.
Шишков засегна и темата за официално водещите се за текущи ремонти на пътища, които обаче реално са основни ремонти, за да се избегне контролът. Даде пример с пътя Югово - Лъки в Родопите. "Буквално е направен един нов път с разширение около метър, метър и нещо", отбеляза регионалният министър, като допълни, че това е минало като текущ ремонт без разрешение за строеж и одобрени проекти. Дирекцията национален строителен контрол (ДНСК) и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) са направили проверка на 47 пътни обекта с дължина на отсечките 284 км.
Шишков уточни, че при метода студено рециклиране, когато се махат и трите слоя на пътя и се прави интервенция в основата му, това става основен ремонт, а когато се прави без засягане на последния слой на пътя, може да се приеме, че това е текущ ремонт. Посочи, че е бил направен анализ на ремонта на участък от "Тракия", който е бил основен ремонт, а не както е обявен - текущ. В доста голяма част от ремонтите на 419 обекта с дължина 2438 км те са били текущи, но са правени като основен, допълни министърът.