Венецианската комисия даде зелена светлина за мерки за разследване на главния прокурор

Венецианската комисия даде зелена светлина за мерки за разследване на главния прокурор

В основата на поправките, изпратени за становище до Венецианската комисия, е изготвеният механизъм за ефективно разследване на главния прокурор.
В основата на поправките, изпратени за становище до Венецианската комисия, е изготвеният механизъм за ефективно разследване на главния прокурор.
Венецианската комисия даде положителна оценка и зелена светлина за пакета от законодателни промени, с които се предвижда да бъде въведен механизъм за разследване на главния прокурор, промяна в начина на избор на членове на Висшия съдебен съвет (ВСС) и други поправки, свързани със съдебната реформа.
Становищата на Венецианската комисия (Европейска комисия за демокрация чрез право, която е консултативен орган към Съвета на Европа) не са задължителни за изпълнение, но са препоръчителни, а предложенията за промени бяха изпратени на Венецианската комисия от бившия правосъден министър Надежда Йорданова в края на мандата на редовното правителство.
Част от промените са в изпълнение на поетите ангажименти от България по националния План за възстановяване и устойчивост, които трябва да бъдат приети до края на годината и от които зависят плащания за България.
Становището на комисията е положително и законопроектите се оценяват положително, но според експертите е необходим по-цялостен подход, който да включва не само механизъм за разследване на главния прокурор, но и други елементи.
Какво пише в становището на Венецианската комисия
В становището си Венецианската комисия приветства намерението на властите да укрепят интегритета на съдебната власт.
"Целта да се подобри отчетността на главния прокурор не може да бъде постигната само с промени на правилата за неговото разследване. За постигането на тази цел е необходим цялостен, по-холистичен подход, включващ преразглеждане на структурата на Висшия съдебен съвет и на неговата Прокурорска колегия, както и ограничаване на функциите на прокуратурата извън сферата на наказателното право", се посочва в становището. Препоръчва се и решението за отстраняване на главния прокурор заради дисциплинарно нарушение да бъде вземано с по-малко мнозинството от Пленума на ВСС и се препоръчва да се разпишат и приемат подробни правила за процедура за дисциплинарната отговорност на главния прокурор.
Освен това според Венецианската комисия, за да се гарантира, че ВСС ще проверява ефективно и независимо твърденията за неправомерно поведение на главния прокурор, членовете на Прокурорската колегия не трябва да имат блокираща власт при вземане на решението за отстраняването му от длъжност.
При формирането на състава на ВСС се подчертава и че парламентарната квота не трябва да излъчва прокурори, а други юристи за членове на прокурорската колегия. Експертите от Венецианската комисия предупреждават и за евентуални проблеми, свързани с процедурата, предвидена в сегашните поправки. Сегашният текст предлага да се избере на случаен принцип ад хок съдия, който да поеме разследване срещу главния прокурор, като след избора му председателят на Наказателната колегия на Върховния касационен съд да уведоми незабавно Прокурорската колегия, която официално да го назначи.
"Колегията, изглежда, не разполага с никаква свобода на преценка при вземането на решение относно назначаването. Въпреки това, предвид значителното влияние на главния прокурор върху членовете на ВСС, не може да се изключи, че дори с тази ограничена роля колегията може да е склонна да забави процедурата или напълно да блокира съответното решение", смятат от Венецианската комисия. Те предупреждават и за риск от наказателни или дисциплинарни процедури, които могат да бъдат задействани срещу разследващия главния прокурор, и отправят конкретни препоръки:
  • Изискванията за избираемост на ad hoc прокурор трябва да бъдат регламентирани по-подробно.
  • Кандидатите за длъжността ad hoc прокурор следва да дадат съгласие за включването им в списъка на желаещите да заемат тази длъжност и съгласие да бъдат назначени за такива.
  • Законопроектът трябва да уреди случаите, при които ad hoc прокурор е временно и трайно отстранен от длъжност и процесуалните последици от това.
  • Обхватът на съдебния контрол върху процесуалните действия на ad hoc прокурора трябва да бъде регламентиран още по-подробно.
  • Законопроектът трябва да определи обхвата на общия йерархичен прокурорски контрол над ad hoc прокурора и да уреди необходимите изключения и процедурни гаранции.
  • Да се въведе механизъм за пресяване на явно неоснователни жалби срещу главния прокурор.
Комисията подчертава и значението на последователността на реформите, като обръща внимание и на Инспектората на ВСС. Преди да му се дадат нови правомощия, е необходимо да се преразгледа неговият институционален модел и да се определи по-ясно обхватът на мандата му, пише в становището.
По-специално е необходимо да се разграничат по-ясно правомощията на Инспектората и на самия ВСС, за да се гарантира, че Инспекторатът не нарушава конституционно определения мандат на Висшия съдебен съвет по въпросите за дисциплинарните производства и съдебните назначения.
Венецианската комисия препоръчва на парламента да започне с преразглеждане на начина на избор и назначаване на главния инспектор и на инспекторите. Необходимо е съдебната система чрез Висшия съдебен съвет да участва в този процес чрез номиниране на кандидати и вземане на решение за отговорността на инспекторите, посочват експертите.
След като това стане, законодателят може да обмисли възлагането на Инспектората на допълнителни функции, както е предложено в проекта за изменения, като се дават и конкретни препоръки:
• Законът за съдебната власт трябва да опише поне някои основни съществени принципи на етичното поведение на съдиите, прокурорите и следователите, докато по-подробни и точни правила могат да бъдат разработени в двата съответни кодекса за етично поведение (за съдиите и за прокурорите и следователите).
• Правомощието да прави предложения за изменение и допълнение на кодексите за етично поведение не трябва да се ограничава само до Инспектората към Висшия съдебен съвет. Други органи и институции на съдебното управление - по-специално комисиите по професионална етика към съответните камари на Висшия съдебен съвет, трябва да могат да предлагат промени в кодексите.
• Срокът за приемане от съответните състави на Висшия съдебен съвет на двата кодекса за етично поведение следва да бъде удължен, за да се осигурят съдържателни дискусии относно разпоредбите на тези кодекси.
• Властите се приканват да преразгледат практическата целесъобразност да се възлага на Инспектората на функцията да организира и провежда антикорупционни обучения, както и обучения за почтеност, независимост и конфликт на интереси.
Кой и кога ще може да разследва главния прокурор
Наказателен съдия с ранг на върховен, който може да е и от апелативно или окръжно ниво, избран на случаен принцип от предварително утвърден списък, ще може да бъде назначаван за прокурор, който да ръководи разследването и да поддържа обвинение пред съда по дела срещу главния прокурор и неговите заместници.
Това предвиждат промените в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), Наказателния кодекс (НК) и Закона за съдебната власт (ЗСВ), представени от Министерството на правосъдието в края на мандата на Надежда Йорданова. Промените бяха подкрепени и от настоящия служебен министър Крум Зарков. Поправките предвиждат серия от промени, свързани както с възможността за ефективно наказателно разследване на главния прокурор и заместниците му, така и с подобряване ефективността на досъдебното производство.
Пакетът от мерки предвижда и друга важна промяна - да бъде въведена забрана за парламента да избира действащи прокурори и следователи за членове на Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет (ВСС), както и възможност за обжалване пред съд на прокурорски решения за отказ, спиране или прекратяване на досъдебно производство. Така например, ако поправките бъдат приети и станат действащо право, ще има възможност да се оспорят пред съд отказите на прокуратурата да разследва случаите с пачките и кюлчетата от спалнята на бившия премиер Бойко Борисов, както и с аудио- и видеозаписите.