Гълъб Донев и Ковачевски дадоха начало на строежa на жп линия, част от Коридор №8

Премиерите на България и Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски дадоха старт на строителството на част от Коридор №8 в Северна Македония, съобщи БНТ. Коридорът трябва да свърже Италия, Албания, Северна Македония и България.

Между парите и геополитиката: защо три десетилетия Коридор №8 не свързва Балканите
Строителството ще е на източната част на железопътния Коридор №8 - участък Куманово - Беляковце - Крива Паланка. Паневропейският коридор е ключов маршрут по отношение на укрепването на свързаността на региона, създавайки интермодална връзка между Черно и Адриатическо море.
"Такива проекти са за бъдещите поколения и с тях Северна Македония е свързана с европейските жп линии и коридори. С такъв проект нашата държава е кръстовище на Балканите. Новата жп инфраструктура открива пазари за нови инвестиции и за ново сътрудничество", заяви Димитър Ковачевски.
"Железопътното трасе по Коридор №8 е важно за страните по неговото протежение както за България, за Северна Македония, така и за Албания и несъмнено ще допринесе голяма добавена стойност за развитието на целия ни регион. През изминалите над 140 г. реализирането на инфраструктурата и свързаността, залегнал в основата на днешния Коридор 8 беше въжделение на редица поколения от двете страни на границата. Той ще осигури ключова връзка между България, Северна Македония и Албания, между гражданите и бизнеса на трите държави", подчерта Гълъб Донев.
Българската държава работи за включването на Коридор №8 в приоритетната европейска транспортна мрежа и по-конкретно - направлението София - Скопие - Дурас - Тирана да бъде определено като част от европейския коридор "Западни Балкани".
Според премиера Донев ускореното изграждане на Коридор 8, свързващ три държави съюзници в НАТО, е въпрос на национална и колективна сигурност. Министър-председателят изтъкна, че последиците от войната в Украйна са разкрили за пореден път едно от най-уязвимите места на нашия регион, а именно - неразвитата и даже липсваща инфраструктура. Донев припомни, че поради липсата на свързваща железопътна и енергийна инфраструктура, държавите са принудени да търсят алтернативни пътища за доставки, минаващи през трети държави, което допълнително повишава цената и удължава времето за доставка на ресурсите.
"В условията на потенциална енергийна и продоволствена криза е жизненонеобходимо да осигурим директни пътища за доставки", каза още Донев. Той акцентира върху предстоящото сключване на споразумение между
газопреносните оператори на България и на Северна Македония за междусистемно свързване за точката Кюстендил-Жидилово. Това според българския премиер ще осигури диверсификацията и повишаването на сигурността на доставките на природен газ за Северна Македония и ще допринесе за задълбочаване на сътрудничеството ни в енергийната сфера.
Какво е коридор 8
Десет паневропейски транспортни коридора свързват Западна и Източна Европа, един от тях стига до Турция. Мрежата от коридори бе обозначена в Крит през 1994 г. като част от списъка, изискващ инвестиции в размер на милиарди с хоризонт 10-15 години.
През България минават няколко. От тях Коридор 8 е единственият сред десетте, свързващ западното и източното крайбрежие на Балканите. По-точно щеше да свързва, ако бе построен. Другият пресичащ страната от запад на изток Коридор 10 е разклонение от Сърбия (другото разклонение е към Солун, а до гръцкото пристанище води и Коридор 4).
Европейският коридор 8 започва от италианското пристанище Бриндизи, продължава към албанското Дуръс-Тирана-Скопие-Куманово-Беляковце-Крива паланка-Деве баир- Гюешево-София-Пловдив-Варна/Бургас. Проектът в македонския участък стои нереализиран от десетилетия, като освен строежа на жп линия, а е предвидена и автомагистрала до България. От четирите лота от Скопие до българската граница в момента е изграден един, а средствата са от ЕС в размер на няколкостотин милиона евро.
Идеята е Дуръс (Драч) в Албания и Бургас и Варна в България да се свържат през трите столици: Тирана, Скопие и София. От Адриатическо до Черно море, това не би бил просто бърз път за хора и стоки, а връзка на точки, изглеждащи измамно близки на картата. Докато пътят между Крива паланка и Деве баир се строи, а България не е довършила собствените си връзки от границата, 432 км от Скопие до Белград се изминават за 4 часа и половина. До София се пътува близо 4 часа, а разстоянието е почти наполовина.

Част от тази инфраструктура вече съществува. В България коридорът например ще се свърже с магистралите "Тракия" и все още изграждащата се "Хемус", но го няма подходящият път от "Струма" до македонската граница.
Жп линията София-Скопие, идеята за която е от края на 19-и и началото на 20-и в. В последните няколко години посочваните срокове за нея варират между 2025 и 2027 г.
Тя е за товарите, които биха могли да идват до пристанищата съответно от Бари, Бриндизи и Отранто (Италия) или от Черно море (например Батуми в Грузия). Пътищата биха скъсили времето за изминаване на 930-те км от Черно до Адриатическо море в тази част на Балканите от 12-13 часа на девет.