Евростат: В България се смесват статистически и политически задачи

Няма гаранции за пълната независимост на председателя на Националния статистически институт (НСИ) от правителството, а статистически данни се предоставят изпреварващо на някои институции без ясни правила. Административни структури отказват на статистиците достъп до някои данни, липсват важни регистри, а някои институции публикуват данните си в неудобен за потребителите формат. Това са някои от заключенията на мисията на Евростат в България през пролетта.
Докладът от Партньорската проверка на Националната статистическа система е публикуван на интернет сайта на Националния статистически институт и на сайта на Евростат. Той прави преглед дали в работата си институциите, които произвеждат официалната статистика в България, спазват принципите на Кодекса на европейската статистическа практика и дава конкретни препоръки какви подобрения да се направят.
Проверяващите са установили, че в закона за статистиката има ясни правила при какви условия председателят може да бъде освободен, но не и какви са критериите за назначаването му. Според тях е нужна промяна, която гарантира че назначаването е само по професионални критерии, а отговорността на председателя за качеството на статистическата информация е лична.
Сегашният председател на НСИ статистикът доц. д-р Атанас Атанасов беше назначен през юли 2022 г. от кабинета на "Продължаваме промяната". Той замени Сергей Цветарски, назначен през 2014 г. от кабинета "Орешарски", чийто седемгодишен мандат беше изтекъл. При обявяването на назначението на Атанасов беше съобщено, че процедурата е включвала подбор чрез две комисии и няколко етапа, включително чрез изслушване и защита на концепция за развитието на НСИ и интервюта. "Евростат" обаче иска тази процедура да е заложена в нормативната уредба, а да не зависи от това кой управлява. |
Като пример за
зависимост на председателя от изпълнителната власт
в доклада се дава пример с това, че институтът забави публикуването на календара за статистически изследвания с месеци, докато изчаква правителството да одобри Националната статистическа програма. Това според проверяващите е неправилно. "Както съдържанието, така и времето за публикуване на тези статистически данни трябва да бъдат известни предварително и публикуването на календара за оповестяване не трябва да подлежи на одобрение от страна на Министерския съвет на Националната статистическа програма", пише в доклада. В него се казва още, че председателят на НСИ трябва да "носи единствената отговорност за вземането на решения относно статистическите методи, стандарти и процедури, както и относно съдържанието и графика на статистическите публикации".
Нормативната уредба в България е критикувана и за това, че допуска премиерът, президентът и председателят на Народното събрания да получават данните преди всички останали. Според инспекторите от Брюксел това е редно да става само по изключение и само за някои от данните, а не винаги и за всички. Европейските експерти препоръчват "да се обясни защо президентът, министър-председателят и председателят на Народното събрание
имат този привилегирован достъп
Според тях следва също така да се изясни защо тези три заинтересовани страни трябва да имат автоматичен достъп преди оповестяване във всички, а не само в някои случаи; да се изясни изключителният характер на достъпа и да се илюстрират действителните мерки, въведени за гарантиране на спазването на забраната."
Преплитане на статистически и политически отговорности
проверяващите са установили в други институции, събиращи статистически данни: отдел "Агростатистика" към Главна дирекция "Земеделие и регионална политика" в Министерството на земеделието, дирекция "Мониторинг и оценка на околната среда" към Изпълнителната агенция по околна среда, дирекция "Анализ, планиране и прогнозиране" и отдел "Експертиза на работоспособността и трудова злополука" в Националния осигурителен институт. Тези институции не предлагат календар за публикуване на своите уебсайтове на английски език и статистическата информация или не е налична, или е достъпна само във формат, който не позволява повторна употреба (pdf). "Потребителите се нуждаят от достъп до официална статистика в удобен за тях формат", напомнят евростатистиците.
Друга критика към събирането на статистическа информация е, че административни структури понякога не предоставят или дори отказват на НСИ достъп до техните данни.
Няма и регистри на жилища и други сгради,
а геоинформация почти винаги липсва. Регистрите не винаги се актуализират достатъчно често, за да се използват за навременна статистика.
Освен това НСИ обменя данни с други институции, доставчици на нужни му данни, не автоматично, а чрез множество канали - уеб портали, CD-ROM, хартия, USB памет и други. Това означава ръчни операции, увеличена вероятност от грешки, и излишни разходи, отбелязват проверяващите.
НСИ получава похвала за разработването на информационните системи ИНФОСТАТ и МОНИТОРСТАТ, които улесняват достъпа на потребителите и им позволяват да генерират таблици и графики със статистическа информация по предпочитани от тях параметри.
В доклада се препоръчва заплатите на статистиците да бъдат увеличени.