"България е магистрално бедна": големите инфраструктурни проекти са доникъде

"България е магистрално бедна": големите инфраструктурни проекти са доникъде

Иван Шишков
Иван Шишков
Служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков констатира, че строителството на големите инфраструктурни проекти в България и по-конкретно - магистрали и скоростни пътища, е "доникъде". По време на изслушване в Народното събрание за напредъка на строителството на пътя между Видин и Кулата (скоростния път между Видин и Ботевград и магистрала "Струма"), магистрала "Хемус" и магистрала "Черно море" той подчерта, че България била "магистрално бедна" и в това отношение има "огромен проблем".
По думите му България има нужда като минимум от още 1200 км магистрали и скоростни пътища, а за построяването им са необходими около 20 млрд. лв. "Най-важното е да се намери икономическият начин да се построят. Няма как с този начин на финансиране да бъдат завършени за 8-10 години", предупреди той депутатите с апел да се търсят различни от досегашните начини и източници на финансиране на строителството.
Във връзка със завършването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле Шишков уточни, че има завършена процедура по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), разгледани са и мерки, свързани с опазването на околната среда. Увери, че процедурата, свързана с Министерството на околната среда и водите (МОСВ), ще завърши в края на януари, за да може окончателно да бъде избрано трасе за "Струма". Регионалното министерство пък успоредно работело, при окончателно решение за избор на трасе, да може да се започне с процеса така, че до май 2023 г. да има възможност за издаване на разрешение за строеж. Най-вероятно за малка част от трасето, за да може да бъде спасена ОВОС.
По по отношение на скоростния път между Видин и Ботевград министърът отново отвори темата за тунела под Петрохан, като отбеляза за пореден път, че най-бързото трасе от Видин до Кулата е именно тунелът под Петрохан. Изтъкна икономическата логика за изграждането на този тунел, посочи и мотиви, свързани с трафика, както и екологичните ефекти.
Шишков съобщи, че в участъка между Видин и Макреш има забавяне за учредяване на сервитути заради множеството инженерни мрежи, като увери, че казусът бил решен - има разрешение за строеж и предстои възобновяване на дейностите на терен. Участъкът Мездра - Ботевград се очаква да бъде завършен през 2024 г., а по Ружинци - Монтана се изпълняват устройствени процедури, като се очаква обезпечаването на трасето да е извършено до май 2023 г. и строителството да започне от средата на следващата година. В участъка между Монтана и Враца има проблем с трасето, като при проектирането му то е преминавало край складове с боеприпаси и сега му се правела нова разработка, а вероятно щяла да се наложи и нова ОВОС.
По магистрала "Хемус" от планирани 420 километра към 18 октомври тази година са изградени 191 км. Работело се за това участъкът до пътен възел "Плевен", който е разделен на три строителни лота, да е готов в периода 2024-2025 г., каза министърът. По лотовете 4 и 5 той напомни за внесено предложение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за законово уреждане на търпимостта на незаконни строежи, за да може да продължи строителството по тези пътни участъци. Шестият участък на магистралата е на финална фаза на отчуждаване.
За 7 и 8 лот на магистралата министърът каза, че има сходни проблеми с тези с трасето Монтана - Враца, защото то минава край складове за боеприпаси и до защитена територия с ловно стопанство. В момента е в напреднала фаза намирането на решение как да бъдат заобиколени тези обекти, каза той. По лот 9 проблемът, свързан с преминаването край гробище, е решен и се очаква това да е първият участък, на който за тази му част да започне проектирането на техническия проект и да продължи строителството му.
За магистрала "Черно море" между Бургас и Варна, която е и част от паневропейския транспортен коридор номер 8 (трябва да свързва също най-големия турски град Истанбул с румънския пристанищен град Констанца), имало сключен договор за изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и подробен устройствен план - парцеларен план на магистралата. За трасето има три основни варианта, три алтернативни и един комбиниран вариант. През октомври тази година по указания на МОСВ допустим е само вторият.
Кой е виновен за забавянето и злоупотребите
Депутатът от "Продължаваме промяната" Настимир Ананиев припомни, че Шишков в първия служебен кабинет през миналата година беше съветник на тогавашния регионален министър Виолета Комитова, във втория служебен кабинет беше заместник-министър на регионалното развитие, а сега е министър.
"През последната година и половина вие сте повече в изпълнителната власт от редовното правителство (на Кирил Петков). Проблематиката е свързана с незаконно строителство, изкривени инхаус процедури, възлагания за 700 млн., които станаха 3.4 млрд. лв. Как да разсечем възела, за да вървим напред. Ние се опитваме да решим проблемите. Но кой трябва да поеме отговорност, след като имате достъп до цялата документация и знаете цялата фактология. Откъде дойде проблемът, къде лежи отговорността", запита Ананиев министъра, имайки предвид пороците в пътното строителство при управлението на ГЕРБ.
Шишков отговори, че не можел да каже кой трябва да носи отговорността. "Вадил съм факти през цялото време и не съм ги крил. Проблемите бяха наистина страшно много. Особено в периода 2018-2020 г.", отбеляза той и допълни, че "вие, политиците" трябва да решават кой носи отговорност. Настоя, че инхаус процедурите трябва да бъдат спрени и увери, че по част от забавеното проектиране на магистралите имало напредък по време на неговото управление. Допълни, че сега вървяло в обратната посока - да се внесе ред и законност, но поради тази причина обществото трябвало да "преболедува" през следващата една година липсата на готовност да се строи.
Друг депутат от "Продължаваме промяната" - Андрей Цеков, който беше заместник-министър на финансите в предишното правителство, припомни, че инхаус възлаганията на държавната компания "Автомагистрали" за участъци от "Хемус" и скоростния път Видин - Ботевград почти всичките са превъзложени на частни фирми. Специално за "Хемус" от раздадените без обществени поръчки около 2.7 млрд. лв., 1.8 млрд. лв. са превъзложени, тъй като "Автомагистрали" няма капацитета да извърши възлаганията.
"МРРБ смята ли да предприеме мерки за пороците при възлагането? Държавата как ще подходи - дали ще си затвори очите за незаконосъобразните възлагания, или ще търси законов път да санира пороците? В МРРБ има доклад на работна група, в който се говори, че всички превъзглания са незаконосъобразни", запита Цеков.
Шишков се съгласи с всичко казано от Цеков. "Бяха открити инхаус договорите, които за съжаление са в изключително големи мащаби, а от друга страна са за стратегически национални обекти. Разбирате в какъв проблем е изпаднало МРРБ. Аз съм последният, който ще се опита да ги прикрие (инхаус договорите). Показахме незаконното строителство. Проблемът е изключително сериозен, от национален мащаб. Веднъж с гаранциите, втори път - с превъзлаганията и скрити подизпълнители. Говорил съм с премиера да се направи междуведомствена група, за да се занимае с този мащабен проблем. Ще трябва да се намери законов механизъм, за да не се загубят авансово дадените пари, и да са на законова основа", обясни Шишков.
От своя страна депутатът от ГЕРБ Николай Нанков и бивш регионален министър коментира, че Шишков за пореден път бил доказал, че трябвало да се гледа какво прави, а не какво говори. "Похвалите се с три подробни устройствени плана за година и половина. Ние одобрявахме по 10 на година", похвали се Нанков и настоя, че било "висша форма за политическо лицемерие" от страна на министъра да говори колко лошо е било преди него.
"Или прекратяване на всички процедури и договори преди вас, или си продължавате с тях. Работите по абсолютно същия тертип като преди. По инхаус договори са разплатени над 320 млн. лв. - по "лошите" инхауси. Ноември сте платили 78 млн. лв. за участъка между Мездра и Ботевград. Приятелски съвет - по-малко приказки за стратегия и планове и малко повече работа", посъветва Нанков министъра.
Депутатът от "Продължаваме промяната" Йордан Терзийски пък изказа недоволство, че Шишков не е отговорил ясно кой е отговорен за проблемите и щетите около пътното строителство.
"Да, вие като служебен министър не трябва да посочвате, но има прокуратура и е редно да се обърнете към нея. Как да не допуснем това да се случва отново, как да не допуснем никога повече държавата да строи, нарушавайки собствените си закони, как държавата да не работи на парче, как да се гарантира качеството на изграденото. Това са важните въпроси, но някой трябва да поеме отговорността от всички действия и бездействия", изтъкна Терзийски, намеквайки, че отговорността е на Бойко Борисов и неговото управление.