Компании от Словакия и Белгия са подали оферти за отдаване под наем на медицински хеликоптер

Компании от Словакия и Белгия са подали оферти за отдаване под наем на медицински хеликоптер

Георги Гвоздейков
Георги Гвоздейков
Компании от Словакия и Белгия са подали оферти за наемане на медицински хеликоптер. Това обяви изпълнителният директор на дружеството "България Хели Мед Сървиз" Георги Гвоздейков по повод изтеклия на 16 януари срок за подаване на оферти.
Подчерта, че при най-добро стечение на обстоятелствата, спешна медицинска помощ с придобития чрез т. нар. "сух лизинг" хеликоптер ще може да се оказва най-рано в средата годината.
Шефът на "България Хели Мед Сървиз" е издал заповед до 17 февруари да има избран изпълнител на поръчката за наемане на хеликоптер. Гвоздейков уточни, че предстои да се състави комисия, която ще оцени документите, подадени от двете компании и ако има някакви липси в тях, компаниите ще имат пет дни да набавят необходимата документация. След това ще се отворят техническите предложения и най-накрая ще се отворят ценовите предложения.
Отговаряйки на въпрос Гвоздейков отбеляза, че сертифицирането на дружеството като авиационен оператор не може да стане до 17 февруари, тъй като необходимите документите за това се подават при наличие на хеликоптер и сключен договор.
Хеликоптерът под наем ще бъде оборудван за оказване на спешна помощ. Все още не е уточнено къде ще бъде базиран той. По думите на Гвоздейков трябва да се обсъдят възможностите за кацане в близост до болниците, тъй като хеликоптерът ще може да каца на сертифицирани летателни площадки. В София има няколко летателни площадки, сред които на Военномедицинска академия и болница "Лозенец" (бившата правителствена), и се подготвя процедура за сертифициране на допълнителни.
Наемът на хеликоптера за една година е около 1.7 млн. евро, като за първата година след придобиването му средствата са осигурени, увери директорът на "България Хели Мед Сървиз", което беше създадено в последните дни на предишното коалиционно управление в края на юли 2022 г. Поръчката за наемане на хеликоптер е за една година, като по думите на Гвоздейков са я направили само за една година, защото "няма предвидимост в държавата".
"Медицинската помощ по въздух трябва да е отделна дейност"
Целта на създаването на дружеството беше оказване на спешна помощ с хеликоптер. Служебното правителство обаче се готви да закрие дружеството и неговата дейност да бъде прехвърлена към Държавния авиационен оператор (бившия Авиоотряд 28), като в момента тече обществено обсъждане на проект на правителствено постановление по този повод. Преди няколко дни служебният министър на транспорта Христо Алексиев каза, че "редовното правителство, в последните си дни, създаде една структура, която не можа да проработи добре - "България Хели Мед Сървиз".
Гвоздейков настоя в отговор на въпрос дали има политическа атака срещу дружеството, че политическите мотиви трябва да се извадят от този проект, защото те "единствено пречат и по никакъв начин не създават възможност за реализирането на проекта" за спешна медицинска помощ по въздух.
По думите на шефа на "България Хели Мед Сървиз" заради това, че проектът за постановление за закриването на дружеството беше публикуван от служебното правителство на 23 декември 2022 г., (практически в последния работен ден на миналата година), има само две подадени оферти по обществената поръчка за наемане на медицински хеликоптер, като други компании са се отказали.
По повод намерението на служебното правителство да прехвърли въздушната медицинска помощ към Държавния авиационен оператор, който се грижи за въздушния транспорт на президента, премиера и други високопоставени правителствени служители, Гвоздейков изтъкна, че медицинската помощ по въздух трябва да е отделна дейност, а не да се слива с друга дейност, защото "накрая нищо не става". По думите му има чисто регулаторни пречки медицинските хеликоптери и въздушната помощ да се прехвърлят към Държавния авиационен оператор, тъй като тази дейност трябва да се лицензира, а авиационният оператор няма лиценз за такава дейност.
"Никъде в Европа няма към държавен авиационен оператор въздушна медицинска помощ. В Европа са сдружения с нестопанска цел, които работят за обществото и които са регистрирали търговско дружество. Затова е създадена "България Хели Мед Сървиз" - за да се спазят правилата и дружеството да получи лиценз за въздушна медицинска помощ", подчерта Гвоздейков и се оплака, че ако дружеството бъде закрито, пет месеца подготовка то да получи лиценз за спешна медицинска помощ по въздуха, включително оформянето на около 2700 страници документация, "отива на боклука".
Преди няколко дни Министерството на здравеопазването обяви процедура за договаряне без пускане на обществена поръчка за купуване на 6 медицински хеликоптера. Уточнено беше, че е взето решение да се премине към директно договаряне с италианската компания "Леонардо" (Leonardo), която участва в предишната обществена поръчка, която беше спряна в края на ноември. Тя беше спряна от служебното правителство с довода, че "Леонардо" е предложила доста по-висока оферта от горния праг, определен от Министерството на здравеопазването.