Според жители на с. Пролеша решението на парламента не намалява, а увеличава глобите им

Според жители на с. Пролеша решението на парламента не намалява, а увеличава глобите им

Според жители на с. Пролеша решението на парламента не намалява, а увеличава глобите им
Жители на село Пролеша, община Божурище, които смятат, че неправомерно са били глобявани за шофиране без винетка, са недоволни от решението на проблема, което предложи регионалният министър Иван Шишков, впоследствие подето от депутатите. С промени в Закона за пътищата, одобрени вчера на второ четене от парламентарната комисия по регионална политика, със задна дата - от 2019 г., се въвеждат максимално до три глоби годишно от по 300 лева за нарушението. Досега такъв таван нямаше и част от потърпевшите се оплакаха, че са натрупали глоби от десетки хиляди левове.
Началото на казуса е от февруари 2020 г., когато тогавашният премиер Бойко Борисов по време на заседание на Министерски съвет заяви на тогавашния председател на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Георги Терзийски: "Във всеки център на населено място около София отиваш лично днес, заставаш на площада и като едно време глашатаите казваш "Няма да има винетки". Викаш по 3 пъти, обикаляш и се прибираш тогава."
Въпреки че с. Пролеша административно не е в рамките на Столична община, а в община Божурище (София област), в началото на януари местни жители излязоха на протест, за да припомнят, че са били подлъгани и са очаквали, че след думите на Борисов няма да се налага да си купуват винетки. Така през последните години са натрупали глоби, които настояват да бъдат отменени. Ако това не стане, според тях регионалният министър трябва да подаде оставка.
В Пролеша твърдят, че нямат вина, тъй като са заблудени и измамени от държавни органи. Според закона списъкът на пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, по които може да се събира такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса, или такса за изминато разстояние - тол такса, се приема с решение на Министерския съвет. Списъкът се обнародва в "Държавен вестник".
Според глобени жители на с. Пролеша, с които "Нова телевизия" днес разговаря, решението на парламентарната комисия било мечешка услуга защото глобите от 3х300 лева годишно за няколко години назад ще са с по-голяма стойност от настоящите им.
"Още не е излязло наказателното ми постановление и можеше да бъда таксувана по 70 лева", заяви глобена жена, макар тази възможност да не отпада и след приетите промени. Друга възможност е наказателните постановления да бъдат обжалвани.
Според гласуваните на второ четене промени в комисията вчера, до три дни след установяване на шофиране без винетка, извършилият го следва да бъде уведомен, че може да плати компенсаторна такса от 70 лева, след което се освобождава от административно-наказателна отговорност.
Възможността за компенсаторната такса фигурираше и досега в закона, но без нарушителят да бъде уведомяван за нея, съответно и за нарушението. Промяната е важна, тъй като до този момент водачите на МПС разбираха за нарушения, ако сами проверят за такива в сайта на Националното тол управление.
Според информация в официалния сайт на толсистемата при основание за плащане "нарушение", компенсаторната такса може да бъде платена до издаване на електронен фиш. При основание за плащане "електронен фиш", срокът за плащане на компенсаторна такса е 14 дни от връчване на електронния фиш на собственика/ползвателя на МПС. С плащането на компенсаторна такса собственикът, ползвателят или водачът на пътното превозно средство се съгласява с извършеното нарушение.
"В случай, че водачът не плати таксата в 14-дневен срок, глобата влиза в сила - за леките автомобили тя е 300 лева, а за пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 тона е 1800 лв", посочва "Диджитол", доставчик на услуги, лицензиран от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за електронно събиране на пътни такси.
Цената на годишна винетка през 2023 г. е 87 лева.