Служебната власт прехвърли спешната помощ по въздух към правителствения авиоотряд

Служебното правителство прехвърли спешната медицинска помощ по въздух към Държавния авиационен оператор (бившия Авиоотряд 28). Това обяви служебният премиер Гълъб Донев по време на днешното правителствено заседание.
"Нямаме съмнение, че това е работещо решение в полза на българските граждани", увери той.
Това означава, че служебният кабинет закрива създаденото в края на управлението на предишното коалиционно правителство държавно дружество "България Хели Мед Сървиз" с намерението да организира система за оказване на спешна медицинска помощ по въздух, включително като се придобият хеликоптери със специализирано оборудване. България е единствената страна членка на Европейския съюз, която не разполага с медицински хеликоптери.

Съдът отхвърли жалбата срещу купуването на медицински хеликоптери чрез пряко договаряне
На пресконференция в Министерския съвет служебният министър на транспорта Христо Алексиев увери, че медицинската помощ по въздух ще бъде достъпна за всеки гражданин и ще бъде абсолютно безплатна. По думите на министъра, при положение че тази дейност се отнася до живота и здравето на хората, тя трябвало да бъде извършвана от държавата, а не от търговско дружество.
"Смятаме, че правителственият авиоотряд, който има дългогодишен опит в извършване на полети в летателна годност, е удачната структура, която трябва да бъде надградена и да извършва тази услуга", настоя Алексиев и добави, че правителственият авиоотряд имал много добре изградена организационна структура, логистика, много сериозни експерти и много сериозен опит.
"Нямаме време за повече експерименти, не може едно новорегистрирано дружество, създадено от нищото, да изпълнява тази дейност, това е абсолютен държавен приоритет", подчерта Алексиев и увери, че с тази стъпка служебната власт осигурявала по-бърза реализация на т.нар. проект HEMS и се целяло спешната медицинска помощ по въздух още до средата на тази година.
Критиките на шефа на "България Хели Мед Сървиз"
Изпълнителния директор на "България Хели Мед Сървиз" Георги Гвоздейков е казвал преди, че има чисто регулаторни пречки медицинските хеликоптери и въздушната помощ да се прехвърлят към Държавния авиационен оператор, тъй като тази дейност трябва да се лицензира, а авиационният оператор няма лиценз за такава дейност.
Гвоздейков е намеквал за политическите мотиви около проекта за организиране на спешна медицинска помощ по въздух чрез придобиване на хеликоптери със специализирано оборудване.
Държавният авиационен оператор се грижи за въздушния транспорт на президента, премиера и други високопоставени правителствени служители. Според Гвоздейков медицинската помощ по въздух трябва да е отделна дейност, а не да се слива с друга дейност, защото "накрая нищо не става".
"Никъде в Европа няма към държавен авиационен оператор въздушна медицинска помощ. В Европа са сдружения с нестопанска цел, които работят за обществото и които са регистрирали търговско дружество. Затова е създадена "България Хели Мед Сървиз" - за да се спазят правилата и дружеството да получи лиценз за въздушна медицинска помощ", подчертавал е Гвоздейков.
По думите му при закриване на "България Хели Мед Сървиз" пет месеца подготовка то да получи лиценз за спешна медицинска помощ по въздуха, включително оформянето на около 2700 страници документация, "отива на боклука".
До 15 декември щял да е доставен първият хеликоптер
Междувременно Министерството на здравеопазването обяви процедура за договаряне без пускане на обществена поръчка за купуване на 6 медицински хеликоптера. Взето беше решение да се премине към пряко договаряне с италианската компания "Леонардо" (Leonardo), която участва в предишната обществена поръчка, която беше спряна в края на ноември. Тя беше спряна от служебното правителство с довода, че "Леонардо" е предложила доста по-висока оферта от горния праг, определен от Министерството на здравеопазването.
Процедурата беше обжалвана от американската компания "Бел Текстрон", но Върховният административен съд (ВАС) във вторник (21 февруари) отхвърли жалбата.
Освен това "България Хели Мед Сървиз" обяви през декември обществена поръчка за доставката на медицински хеликоптер под наем. Бяха подадени две оферти - фирми от Словакия и Белгия. Обществената поръчка беше обжалвана от фантомната фирма "Уилинк" първо пред Комисията за защита на конкуренцията, а след като КЗК не разгледа жалбат, фирмата обжалва пред ВАС. Очаква се решение на съда.
Служебният здравен министър Асен Меджидиев каза по време на съвместния брифинг с Алексиев, че първият хеликоптер ще бъде доставен до 15 декември, а още пет - до 2025 г. По думите му във вторник е подписан договор между "Леонардо" и Министерството на здравеопазването за доставката на шестте хеликоптера.
Министърът на здравеопазването обаче през януари беше обещал, че "гарантирано" България ще разполага с медицински хеликоптер до края на септември.
Меджидиев увери, че преди получаването на първия хеликоптер ще бъдат обучени медицинските екипи, пилотите, подготовката на хангарите, на площадките в лечебните заведения, където ще кацат хеликоптерите, организацията на координационен център, който да управлява полетите и кооридинира наземната и въздушната спешна помощ. Вероятно до 10 дни ще започне обучението на екипите, каза още той.