Гвоздейков: Държавата забрани на държавата да има медицински хеликоптер

Георги Гвоздейков, който е изпълнителен директор на държавното дружество "България Хели Мед Сървиз", което в сряда (22 февруари) беше закрито от служебното правителство, коментира в профила си във "Фейсбук", че вижда в това решение "политическа постановка" и "скроени сметки".
Дружеството беше създаденото в края на управлението на предишното коалиционно правителство с намерението да организира система за оказване на спешна медицинска помощ по въздух, включително като се придобият хеликоптери със специализирано оборудване. България е единствената страна членка на Европейския съюз, която не разполага с медицински хеликоптери.

Служебната власт прехвърли спешната помощ по въздух към правителствения авиоотряд
"Бих бил разочарован от тази новина, ако този край не беше предизвестен от непрекъснатите и умишлени пречки, които целенасочено и методично бяха прилагани от служебния кабинет и фантомни лица, за да се опорочи дейността на дружеството и екипа ни", изтъква Гвоздейков и допълва, че служебното правителство е приложило "целия законодателен инженеринг" да прехвърли към Държавния авиационен оператор спешната медицинска помощ по въздух.
Повтори тезата си, че Държавният авиационен оператор не отговаря на изискванията за такава дейност и това е нарушение на европейското и българското законодателство.
Гвоздейков отхвърля вчерашните обвинения на служебния министър на транспорта Христо Алексиев, че "България Хели Мед Сървиз" е некомпетентно и виновно за липсата на медицински хеликоптери и HEMS (Helicopter Emergency Medical Service).
Алексиев също така отправи упрек, че предишното правителство не е направило нищо конкретно за осигуряване на спешна медицинска помощ по въздух и е създало "България Хели Мед Сървиз", за да "бъдат уредени близки до тях хора с позиции в един борд". Подчерта, че е дал достатъчно време на дружеството да се организира, но "без резултат". Гвоздейков беше депутат от "Продължаваме промяната" в 47-ото Народно събрание до назначаването му в края на юли 2022 г. за директор на "България Хели Мед Сървиз".
В подкрепа на тезата на Алексиев се обяви и директорът на Държавния авиационен оператор ген. Златко Златев, който твърди, че правителственият авиоотряд има правото и капацитета да осъществява дейността по спешна медицинска помощ.
"България Хели Мед Сървиз е виновен само за това, че се опитваше спешно и в съответствие със законите и изискванията, да достави първия хеликоптер за българите. И бяхме почти на финала пред подписване на договор с изпълнител. Хеликоптер щеше да има в месец май, който можеше да влезе в експлоатация незабавно. Не през декември, не в 2024 г. ДЪРЖАВАТА (с главни букви) обаче забрани на нас - държавата (с малки букви) да сбъднем тази идея", пише Георги Гвоздейков, което означава, че се проваля обществената поръчка за доставката на медицински хеликоптер под наем.

Държавата ще купува медицински хеликоптери чрез пряко договаряне с италианска компания
В четвъртък (23 февруари) Златев каза пред "Нова телевизия", че "ако до две седмици започне процедура по наемане на два вертолета, можем да ги очакваме след около 3-4 месеца". От това следва, че процедурата по наем на хеликоптер започва отначало и голяма част от извършените действия отиват в кошчето. Иначе идеята е наетият хеликоптер да функционира до идването на първия купен със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. За това тече процедура по пряко договаряне с италианската компания "Леонардо". Служебният министър на здравеопазването Асен Меджидиев увери вчера, че първият от шестте хеликоптера ще е на разположение до 15 декември.
Специалистите не подкрепят решението на служебната власт
В становища от различни организации и експерти, пише "Капитал", няма нито едно, което да изразява подкрепа за необходимостта, възможността и законността (съгласно действащите регламенти на ЕС за авиационните оператори) на прехвърлянето на спешната медицинска помощ към Държавния авиационен оператор.
"С така представеното тук и като се позовавам на всички регулации за гражданска авиация в Европа, силно се надявам министъра на транспорта и съобщенията да оттегли и не внася за приемане в Министерския съвет проекта на постановление" е посочено в становищата. Нито едно от предложенията обаче не е прието, а мотивите към това са записани в справката за отразяване на приетите предложения.
Въпреки това служебното правителство е убедено, че "Държавният авиационен оператор е съществуващ авиационен оператор, който притежава развита структура в административно, организационно и логистично отношение. Операторът е със сериозен дългогодишен опит в безопасната летателна експлоатация на различни типове въздухоплавателни средства".
За изпълнение на дейността правителственият авиоотряд, който превозва президента, премиера и др. високопоставени държавни служители, следва да получи свидетелство за авиационен оператор и SPA.HEMS одобрение, издадено от главния директор на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация. Това обаче също ще отнеме време.
Неясноти около структурата в правителствения авиоотряд
Как ще бъде изградена на практика структурата в Държавния авиационен оператор също не е известно. По темата единствено мнение изказа Златев, който посочи, че ще бъде създадена дирекция, която ще бъде оглавена от Гвоздейков. "Няма да поема този пост, защото нито съм получавал предложение, нито ще приема такова", каза за "Капитал" Гвоздейков.
За това как ще изглежда практически спешната помощ с хеликоптери открехна завесата бившият директор на "Гражданска въздухоплавателна администрация" Захари Алексиев, който в момента е съветник на транспортния министър. По думите пред Би Ти Ви хеликоптерите няма да бъдат използвани за спасяване на тежки медицински случаи, защото по твърденията му те можели да бъдат използвани за транспортиране на стабилизирани болни/ранени.
Щял да бъде изграден координационен център, който ще поема заявките от спешния тел. 112 и по собствени алгоритми ще ги подава на авиационния оператор, който ще изпълнява поставената задача.
Алексиев очаквано защити действията на служебното правителство да прехвърли спешната медицинска помощ по въздух, като изтъкна като довод, че в Държавния авиационен оператор "са изградени абсолютно всички вътрешни правила и системи за управление на авиационната безопасност и прибавянето на още една дейност към тази организация ще гарантира, че тя ще бъде изпълнявана с максималните стандарти за авиационна безопасност".