Диспут добави нови щрихи към войната на интерпретации за лошите пътища

Диспут добави нови щрихи към войната на интерпретации за лошите пътища

Диспут добави нови щрихи към войната на интерпретации за лошите пътища
Сегашният и бившият министър на регионалното развитие Иван Шишков и Гроздан Караджов отказаха да се отзоват на покана на Института за пътна безопасност, който организира днес (10 март) диспут под наслов "Истината за българските пътища". Присъствалите на дискусията бивши регионални министри Виолета Комитова и Николай Нанков пък изказаха отдавнашните си позиции по темата, влизайки в сблъсък.
Позицията на Николай Нанков
Нанков, който беше министър и след това заместник-министър на регионалното развитие по време на третото правителство на Бойко Борисов, коментира спорните инхаус договори и възлагането на пътно строителство и ремонти чрез инженеринг, които по думите му продължавали и сега.
"Кога инхаусите бяха добри, кога бяха лоши? Сега не са порочни, така ли? Бяха порочни, когато ГЕРБ бяха на власт. Вече не са порочни, работи се по тях", изтъкна Нанков с критичен тон към Шишков и неговите подчинени.
Според Нанков на пътните фирми са били платени над 420 млн. лв. над дадените аванси по времето на ГЕРБ. Обобщи, че ГЕРБ от две години не е на власт, а новите министри след Петя Аврамова (тя наследи Нанков на министерския пост, а той беше назначен за неин заместник-министър - бел. ред.) коментирали процесите като странични наблюдатели. След Аврамова регионални министри бяха Комитова, Караджов и Шишков.
Нямало да има поддръжка на пътищата след 1 април
Нанков обяви, че от 1 април пътищата щели да останат без пътна поддръжка, защото през цялата 2023 г. нямало да бъдат сключени договори за тази дейност, въпреки че на пътните строители са били платени стотици милиони. Призова компетентните органи да направят проверка кой, защо и как носи вина за това. Според него отговорността е на този, който е забавил през последната година възлагането на новите договори. През последната година регионални министри бяха Караджов и Шишков.
Позицията на Виолета Комитова
От своя страна Комитова, която беше министър в двете служебни правителства с премиер Стефан Янев през 2021 г. и която след това беше депутат от "Български възход" на Янев, коментира, че пътните фирми се държат надменно и смятат, че министрите не могат да ги проверяват.
"Това надменно отношение на собствениците аз не го приемам", отбеляза тя и се оплака, че по време на 7-те месеца като министър срещу нея е имало атаки и се е създавало впечатлението, че веднага след встъпването ѝ в длъжност всички пътища са станали в дупки. Назова Диана Русинова, която беше главен експерт на Гроздан Караджов, като стояща зад очернянето ѝ чрез пропаганда и атаки в медиите. След като Караджов пое министерския пост, дупките по пътищата изведнъж изчезнали. Настоя, че Русинова е била купена от Караджов.
Припомни, че е канила на среща собствениците на строителните фирми, защото многократно фирмите са стачкували срещу нея и е установила, че няма да се разбере с тях. На обвиненията, че е спряла поддръжката на пътищата, отговори, че не е имала пари да се разплати с фирмите заради наследството от Нанков. Уточни, че през 2021 г. няколко строителни фирми са искали да им плати 1.5 млрд. лв. за възложени ремонти, а бюджетът е гласуван през 2020 г. по времето на правителството на ГЕРБ, като тези пари не са били предвидени в държавния бюджет. Според нея в договорите на пътната агенция с фирмите е имало нарушение на Закона за обществените поръчки
Според нея инхаус поръчките са много хубави, но няма обяснение защо служебният кабинет дава милиони за "Хемус", освен че предстоят избори. Според нея инвестиционният процес за всички сфери на строителството трябва да минава през три фази: задание с публично обсъждане, бавно проектиране и бързо и качествено строителство.
"Попаднах на договорите за текущ ремонт и поддръжка, те бяха за 5 години. Установихме, че в договор пише, че цената на услугата е 20 млн. лв., а за ремонтите отиваха 200 млн. лв. Някой се беше поставил над бюджета и законите, дал им е работа за 1.5 млрд. лв., а парите за разплащане ги няма", изтъкна тя и припомни, че са пуснали сигнал до прокуратурата за договорите, но не е чувала досега нещо да е станало.
Разкритикува Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), че не е реагирала по тези 5-годишни договори, нито по инхаус поръчките, при които ГЕРБ избираше приближени фирми по думите ѝ.
Нанков с коментар за Велико Желев
Нанков коментира и темата с арестувания за кратко собственик на строителната фирма "Хидрострой" Велико Желев. На въпрос дали се е срещал с него той каза, че когато е бил министър, при него били идвали строители само по линия на камарата на строителите. Твърди, че не било негова работа и никога не бил водил статистика дадена фирма колко обществени поръчки има в България. Настоя, че всички обществени поръчки по времето на ГЕРБ са били наред, защото са били минали през съда.
Нанков коментира и думите на служебния вътрешен министър Иван Демерджиев за разплатените аванси в размер на 48 млн. лв. на "Хидрострой" за магистрала "Хемус", като според него той можел да говори каквото иска и той самият нямал притеснения. Попита журналистите не им ли е направило впечатление, че за същата компания за магистралата между Русе и Велико Търново по договор за инженеринг без строително разрешение и без проект са били дадени малко над 100 млн. аванс. Уточни, че обществената поръчка е издадена по времето на предишното коалиционно правителство, а договорът - от служебния кабинет.
От Института за пътна безопасност остро атакуваха Шишков
Богдан Милчев от Института за пътна безопасност атакува Иван Шишков за отказа му да се появи на диспута. Според Милчев регионалният министър е потвърдил пред него присъствието си, като показа за доказателство чат във "Вайбър", за който твърди, че е между двамата. Обвини Шишков, че се е превърнал в "еманация на корупцията в България", а липсата му от събитието била доказателство за думите му.
Регионалният министър вчера (9 март) обясни, че присъствието му щяло да е некоректно, защото Нанков, Караджов и Комитова са в предизборните листи на партиите си и вече е в ход предизборната кампания. "Участието ми в подобен формат на публична дискусия точно в този момент, когато всеки от тях е кандидат за депутат, не е удачно и би се приело за намеса в изборите и кампанията", аргументира Шишков отказа си, като допълва освен това, че многократно е изказвал мнението си по въпросите, обсъждани по време на дискусията.
Според регионалния министър текущите ремонти на пътищата по времето на управлението на ГЕРБ всъщност представляват основни ремонти и по този начин са се превърнали в незаконно строителство. Споменава и направените проверки на качеството на магистралите "Тракия", "Хемус" и "Марица", както и на Северната тангента на София, където бяха установени липси на асфалт и некачествено изпълнение.