Акция на магистрала "Хемус": Собственикът на "Хидрострой" Велико Желев отрича всичко

Акция на магистрала "Хемус": Собственикът на "Хидрострой" Велико Желев отрича всичко

"Попитайте АПИ, попитайте нашия възложител. Надявам се, че той ще даде информация защо ние не работим 2 години - време, в което ние плащахме на работниците." Това заяви собственикът на "Хидрострой" Велико Желев в петък (10 март) в отговор на въпрос кой пречи да бъде завършен лот 1 на магистрала "Хемус".
Два дни след като излезе от ареста под гаранция той покани журналисти на обход на участък, на който работи фирмата му. Желев използва срещата, за да отрече обвиненията срещу него (за изнудване), както и отговорност за забавянето на строежа, получените аванси, некачественото изпълнение на Северната скоростна тангента, връзките си с управляващи, контакти с бившия премиер Бойко Борисов. Часове преди това в интервю пред Би Ти Ви той отрече да познава и санкционираният по "Магнитски" кандидат-депутат от ДСП Делян Пеевски, макар да е придобил свързана с него компания ("никога не съм го виждал през живота си").
Собственикът на "Хидрострой" не отговори защо смята, че атаката срещу него става сега, политически обвързана ли е и защо я свързва с предстоящите предсрочни избори. Той не пожела да говори за политика (кариерата му включва заместник и директор на АПИ, както и съветник на регионални министри - бел.ред.). Желев, който обяви в тв интервюто, че в България бизнес не може да се прави, отрече че ще замине да живее в чужбина, а само щял да изнесе бизнеса си от страната и затова вече имал планове за Дубай, Саудитска Арабия, Македония и Румъния.
Отрече и някога в дейността му да е оказван политически натиск, както и че при поръчките отчитат пари "нагоре" по веригата.
На обхода на магистралата се разбра, че предстрои "Хидрострой" да подаде сигнал срещу друг нейн служител по обвинение в злоупотреба.
Сигнал от служител, сигнал срещу служител
Велико Желев и в петък отрече да е нанасял телесна повреда на Благой Андонов, бивш директор на отдел "Строителство" в дружа компания на Желев - "Водстрой 98".
По време на пътуването към лот 1 от магистралата, в автобуса Желев показа кадри, за които твърди, че са от камерите на офис сградата на "Хидрострой" в центъра на София (вижте видео в края на текста).
На записите според Желев се вижда, че в деня, в който е дисциплинарно уволнен, Андонов излиза от сградата в добро физическо състояние, без наранявания. Тези материали са били предадени и на разследващите органи.
Желев показа и снимка от ски писта от личния "Фейсбук" профил на Андонов, за която твърди, че е публикувана ден след уволнението му и според която също не се виждали телесни повреди.
Желев показва кадри от охранителните камери на "Хидрострой" как уволненият Благой Андонов напуска офиса след срещата, за която твърди че му е нанесен побой
Желев показва кадри от охранителните камери на "Хидрострой" как уволненият Благой Андонов напуска офиса след срещата, за която твърди че му е нанесен побой
Според бизнесмена, бившият му служител опитва да го рекетира и изнудва, а до уволнението му се е стигнало, защото е "взимал материали на по-висока цена от подизпълнителите срещу процент и е искал пари на ръка от тях". По изчисление ставало дума за около 150 000 лева. По думите му Андонов му е предложил да върне сумата, ако Желев не подаде сигнал към прокуратурата.
Но той е сигнализирал първи, че Андонов е извършил кражби в особено големи размери. Каза още, че веднага след уволнението на името на Андонов имало вписана фирма за производство на бетонови изделия.
Пред журналистите предприемачът каза, че ще подаде сигнал и за друг свой служител, когото обвинява в злоупотреба, но без подробности.
Въпроси, които останаха без отговор
След пристигането на лот 1 от автомагистрала "Хемус", Желев даде своеобразна пресконференция на фона на близо 16-километровата отсечка, по която почти не се строи от около две години.
Той отговори уклончиво дали счита ареста си за "пресилен", като каза, че полицаите са били коректни и са си свършили работата "безпристрастно".
На въпрос дали познава лидера на ГЕРБ и бивш премиер Бойко Борисов (по време на чието управление фирмите му получават инфраструктурни поръчки за милиони), Желев каза, че са се виждали веднъж и то на голяма дистанция един от друг. На въпрос на "Дневник", че са били на инспекция и на бул. "Левски" във Варна, Желев се сети и за тази среща.
Разминаване имаше и в данните му за получените аванси за лот 1 от магистралата. По думи на бизнесмена, "Хидрострой" е получила аванс от почти 77 милиона лева. По данни на доклад на Сметната палата обаче, както отбеляза журналиста на "Капитал", средствата са 139 милиона лева. Желев каза, че не знае откъде идва разликата.
"На този участък имаме 2 договора на обща стойност 213 411 734 лв. До момента имаме актувано 136 265 665 лв. Това са вложени сертифицирани пари или изпълнени 75% от трасето. Ние сме получили прословутия аванс за този участък - 76 597 509 лв без ДДС. От сертификатите, които сме изработили, са приспаднати 49 240 956 лв. И остава аванс за възстановяване на стойност 27 356 352 лв.", заяви Желев. Той припомни, че "Хидрострой" са избрани от дружеството "Автомагистрали" за работа, доставки на материали и наем на техника на два лота - първи и осми.
Желев каза, че не иска да говори за Северната тангента и че компанията му е готова да ремонтира или поправи участъци, за които се докаже, че са компрометирани. На журналистите беше показана и т.нар. "ядка" от пътя, но с необходимата дължина (служебният регионален министър Шишков преди дни показа по-къса от необходимата дълбочина на пътя).
Т.нар. ядка от Северната скоростна тангента, показана от "Хидрострой"
Т.нар. ядка от Северната скоростна тангента, показана от "Хидрострой"
Собственикът на "Хидрострой" не даде ясен отговор защо строителният бранш не е изразил недоволството си от процедурите за провеждане на конкурси за строителни дейности.
Кога ще е готова автомагистрала "Хемус"
В отговор на въпроса "кой ви пречи да завършите лота", собственикът на "Хидрострой" насочи въпроса към АПИ, които са възложител на проекта и допълни, че се надява да получи информация от агенцията защо "Хидрострой" не работят от две години по магистралата.
Желев заяви, че с компанията му не са водени разговори за индексация на договорите, като според него той не може да изтегли техниката си, защото допуска, че във всеки момент може да бъде дадено начало на строителна дейност.
Мястото на пресконференцията на лот 1 беше при т.нар. мостово съоръжение, за чието изграждане с т.нар. "предварително напрегнати греди" има спор между изпълнителя и държавата, която отказва индексации. Желев даде примери с нарастналата цена на гредите, заради инфлацията и че индексация е била направена при жп строителството, докато регионалният министър отказва за "Хемус".
За втория лот (8, между Шумен и Търговище), по който "Хидрострой" работи, собственикът й каза, че "за 8-и участък има идеен проект, ако агенцията има желание в рамките на 6 месеца може да се започне работа по 8-и участък, като се раздели на няколко етапа".
Магистрала "Хемус" ще има, когато политиците решат, че им е важна и трябва да бъде построена, заяви Желев, който заяви че те били просто строители.
След като в интервюто си за Би Ти Ви Велико Желев заяви, че ще изнесе бизнеса си в чужбина, днес пред журналисти поясни, че ще продължи да живее в България и няма да избяга от страната въпреки намеренията му да развива бизнеса си в чужбина. Собственикът на "Хидрострой" отказа да отговори с какви активи разполага в Дубай. Уточни обаче, че "нямам хотел в Дубай, съдружник съм хотел "Астория" на Златни пясъци. Имам инвестиции в кариери, фабрики за бетонови изделия, инвестиции в имоти и земеделска земя."
Желев обяви, че пълни данъчни ревизии, които са му правени - не са показали нарушения.
Обясни, че планира да премести техниката си към Саудитска Арабия, заедно с работниците си от Турция. А по негови думи в Румъния работи по договори за над 660 милиона евро.
Акция на магистрала "Хемус": Собственикът на "Хидрострой" Велико Желев отрича всичко