Грешки в план, одобрен през 2014 г., ще забавят строителството на тунела под Шипка

На живо
Заседанието на Народното събрание

Грешки в план, одобрен през 2014 г., ще забавят строителството на тунела под Шипка

Грешки в план, одобрен през 2014 г., ще забавят строителството на тунела под Шипка
Строителството на тунела под Шипка до Габрово ще се забави, съобщава "Капитал". През лятото на 2022 г. бе подписан договор за проектиране и строителство, което се отлага заради сгрешен Подробен устройствен план (ПУП). Това става известно от допълнително споразумение, подписано от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и строителните компании.
Изпълнителят е консорциум "ПСВТ", в който влизат три строителни фирми: "Хидрострой" нa Велико Желев, получил наскоро обвинение от прокуратурата, "Пътни строежи - Велико Търново", където той отново е акционер, и "Пътинженерингстрой-Т". Същото обединение изгради обхода на Габрово, който е предшестващ етап на тунела под Шипка. Там строителните дейности започнаха през 2013 г. и трябваше да приключат през 2015 г., но обходът бе завършен чак през 2020 г.
Сега фирмите изпълнители са се оплакали на АПИ, че им е предоставила Подробен устройствен план - Парцеларен план, с грешки, а това е документът, който показва откъде минават различните имоти и реално дава насока как да се стори обектът. Планът е одобрен от министъра на регионалното развитие през октомври 2014 г., т.е. по времето на управлението на служебния кабинет на Георги Близнашки. Тогава този ресор е под ръководството на вицепремиера Екатерина Захариева от ГЕРБ. Отчуждаването е приключило през май 2016 г., по време на втория кабинет на ГЕРБ, но грешки не са отчетени и тогава.
По договор работата по проектирането и строителството трае четири години и половина - 240 дни за проектиране и 1280 дни за строителство. Така съоръжението трябваше да е готово в края на лятото на 2026 г., сега обаче новият срок е началото на 2027 г.
Стойността на проекта е 298 без ДДС, или 358 млн. лв. с ДДС. Парите за изграждането на тунела идват по Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г на ЕС.
Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10.549 км, от които 7.96 км са ново строителство, а 2.59 км са реконструкция на съществуващия път за Габрово. Ще се изградят и общо 5 тунела с обща дължина 4.011 км. Най-дългият от тях е под връх Шипка и ще е 3.22 км. Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени също 6 моста и 1 подлез.
Тунелът ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока Север - Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.
Подробности - четете тук.