"Децата трябва да са готови за реалния свят": за битката на БСП срещу учебника по биология

"Децата трябва да са готови за реалния свят": за битката на БСП срещу учебника по биология

"Децата трябва да са готови за реалния свят": за битката на БСП срещу учебника по биология
Pexeles.com
"Всеки над 18 г. е свободен сам да определя как да живее живота си. Но не закачайте децата" - с този призив лидерът на БСП Корнелия Нинова обяви война на образователната система, която допуска в урок по биология за 6-и клас да се обсъжда тема като хомосексуалността.
Според психолозите обаче темата за сексуалността съпровожда живота на децата от най-ранна възраст и в това няма нищо страшно. Учители пък напомнят, че в социалните мрежи тя се обсъжда значително по-рано, отколкото в училище и обсъждането ѝ е неизбежно, а ключът към него е в баланса.
Нинова срещу джендъра
Борбата с вредното влияние на т.нар. "джендър идеология" върху образованието е в центъра на предизборната кампания на левицата, която се опитва да спре драстичната загуба на гласове в последните две години. На конгреса си през февруари партията обяви, че ще организира референдум по темата, а в инициативният комитет за допитването влязоха популярни лица от различни сфери. Във видео, публикувано на 13 март в страницата ѝ във "Фейсбук", Нинова цитира част от урока "Грижа за растежа и развитието в училищната възраст" в учебника по "Човекът и природата" на издателство "Просвета". Откъсът гласи:
"Половото влечение обикновено е насочено към представители на противоположния пол. Някои обаче откриват, че имат предпочитание към хора от собствения си пол или пък към индивиди от двата пола. Понякога са необходими повече време и опит извън рамките на пубертета, за да може младият човек да определи сексуалната си ориентация."
Обръщението на Нинова завърши с призив: "Скъпи родители, нека заедно спрем джендър идеологията в българските училища, детски градини, образователни институции."
Въпрос на баланс
Какво пише в учебника е важно, но по-важно е как самият учител ръководи процеса на образоване на децата, коментира за "Дневник" Петър Велков, преподавател по математика в столично училище.
Ключът е в намирането на баланс, в казването, че има такива ситуации и има такива хора, работата на учителя е да подготви децата за реалния свят. Това не трябва да е проблем за никого. Сама по себе си темата не е проблематична, важно е докъде се стига в дълбочината на разсъжденията и да не се преминават определени граници с оглед възрастта", коментира Велков.
Според учителя темата за сексуалната ориентация е относително подходяща за деца в шести клас, като се имат предвид социалните мрежи, в които децата попадат на подобно съдържание дори на по-малка възраст. "Затова би било добре в контролирана и защитена среда, каквато е училището, да се изговори темата, за да се поставят ясни граници и да бъде разтълкувана по подходящ начин информацията, която така или иначе достига до децата в обществото, в което живеем", смята той.
Влияе ли информацията на психиката
Децата са сексуални същества от най-ранна възраст и разговорът по тази тема - разбира се, в подходяща форма, не само не е вреден, но и е нужен, смята Милена Манова, психолог-психотерапевт и преподавател по психотерапия с над 20-годишен опит. Тя очерта различните периоди на сексуалното осъзнаване и характеристиките им.
В периода между третата и петата година от детското развитие, когато откриват половите си органи, децата поставят въпроси за разликите между половете и за тяхната принадлежност към единия или към другия пол.
"Информацията не поражда предпочитания към единия или към другия пол. Информацията е нужна, но тя не прави сексуалната диференциация", коментира психологът пред "Дневник".
Времето на изострен антагонизъм към другия пол (8 - 10 г.) естествено преминава към етапа на влюбването. "На възраст около 12 години децата започват да изразяват предпочитание към връстниците от същия пол. Събират се на групи, общуват, "репетират" живота. "В психологията този етап се нарича "етап на групова хомосексуалност", но няма нищо общо със секса, по-скоро с игрите и разговорите за това какво е да съм от моя пол или какво е да съм във връзка с другите."
Според психотерапевта възрастта, в която трябва да се говори с децата на тема различна сексуална ориентация, е пубертетът. Затова пети или шести клас в училище е подходящ момент за това. Тя подчертава, че липсата на адекватна и вярна информация по тези теми поражда фантазии и неверни разсъждения и затова е важно да има информация.
"В началото на пубертета е добре да се говори, като се нормализира този разговор. По този начин се предпазваме от стигматизиране и от драматизиране по тази тема", коментира Милена Манова. Тя акцентира на необходимостта родителите да намерят подходяща форма за разговори в зависимост от етапа на развитие на детето.