ТикТок слава: Унижение за "лайкове" и променени ли са границите на нормалното

ТикТок слава: Унижение за "лайкове" и променени ли са границите на нормалното

Много едър мъж, с преметнати червени въжета пред гърдите, дърпани от друг мъж, който го води като на повод, преминава през дискотеката, докато се качи на сцената. Там водачът му крещи "Кое е това животно", а впрегнатият мъж отговаря "Че-че-не-цааа" в опит да заглушат музиката.
Мъж е омотан с нещо, което прилича на конско оборудване за езда (хамут, юлари, оседлаване), от което лицето му не се вижда. Друг мъж дърпа юздите и "оседланият" се движи напред-назад край маса, отрупана за домашен банкет. Трети мъж снима видео с телефон, останалите се смеят. Мъжът, който дърпа юздите пита "Кое е това животно", а "героят" отговаря "Чеченецааа" в опит да пресъздадат оригиналното изпълнение.
И двете видеа са от социалните мрежи (първото е от "Ютуб", а второто - според видео на "Господари на ефира" - от "Фейсбук"). Откриват се лесно при търсене по ключови думи "Тошо Куката" и "Чеченеца". Ако и вие до тази седмица не знаехте за тези хора или с какво всъщност са известни, то онлайн славата им е свързана най-общо казано с простотии, които снимат за мрежите. А въпросът и отговорът за животното са "запазената им марка" през последните месеци, която се разпространява и репликира и от други потребители, осигурява им покани за участие в партита, концерти и дори детски рождени дни.
През тези седмица Тодор Огнянов (Куката), Петко Караилиев (Чеченеца) и Емили Йорданова (с рождено име Даниел Йорданов, известна като Емили Тротинетката) преминаха границите с видео, в което се вижда как няколко души водят в търговски център в Пловдив момче, вързано за врата като куче на каишка, карат го "да подаде лапа" и да донесе хвърлена картонена чаша, а после момчето получава потупване по главата. Момчето е със специални образователни потребности, но е било накарано да се включи във видеото, за да стане известно като останалите участници се разбра от техни обяснения и от адвоката му.
След като освен стотици хиляди гледания, клипът предизвика и вълна от възмущение и сигнали се стигна до реакции на институциите - последваха арести и обвинения в хулиганство, комисията за защита от дискриминация се самосезира, а Съветът за електронни медии и Българския хелзинкски комитет излязоха с позиции.
"ТикТок" свали клипа от профилите по сигнал на Центъра за безопасен интернет и Дирекция "Киберпрестъпност", съобщи в петък БНТ. Но той вече беше достигнал над един милион гледания и е копиран в десетки други профили.
Кадрите не са свалени от другите потребители, няма публична позиция разпространението им да спре, а част от популярни "ютюбъри" и "тиктокъри" ги използват в свои видеа, макар някои от тях, за да изразят възмущение, неумело да иронизират или да заплашат с разправа участниците. За такава - също във видео в социалните мрежи - вече се закани друг медиен и реалити герой от миналото, известен с агресивното си отношение към бежанците "Динко от Ямбол", а онлайн издания отразиха с цветущи заглавия заплахите на ММА борец за "здрав пердах" на Кукута и Чеченеца.
Така част от проблемите, осветени отново от скандалното видео са мултиплицирани и потвърждават по-опасните тенденции за съдържанието, което се създава за слава и лайкове (харесвания) в социалните мрежи, какво се възприема за забавно и нормално, какво гледат децата и тийнейджърите и достатъчни ли са възможностите за контрол за достъп на непълнолетните, преместени ли са границите на етичното и емпатията, ще се промени ли нещо три дни след като и този скандал премине и щеше ли да има същото внимание, ако не беше принудено момче със специални потребности (какво е потвърдено за случая и за разследването - четете в края на текста).
Фокусът беше насочен и към "ТикТок" - китайската мрежа, която е на прицел в много държави и започнаха забрани за използването й, заради опасенията за събиране на данни от китайските власти. Макар в нея да е основното поле на изява на замесените, Тошо Кукута има канал от години в "Ютуб", а там и в другите платформи ("Фейсбук", "Туитър", "Инстаграм") са показвани и "шервани" (споделяни) видеа, и мемета с Чеченеца, заради които той е представян и като "интернет сензация" в медиите.
С каква цел се снима такова съдържание, как работят алгоритмите, струва ли си да унижиш човек за няколко "лайка" и показателно ли е качеството на това съдържание за "диагнозата" на обществото - "Дневник" потърси експерти, влогъри и инфлуенсъри за коментар по темата.
Новото "нормално" и защо никой в мола не обръща внимание
Концепцията да бъде скандално и провокативно (Емили Йорданова обясни, че е била поканена да участва в клип, "с който да създадем фурор и скандалност в мрежите") е подчинена на целта видеото да събира повече харесвания и последователи в социалните мрежи, защото това "работи".
"Не знам каква е била цялата идея, нито колко годишно е детето и с какъв статут е, но самата гледка е отвратителна. Така, както го видяхме всички, е отвратителен акт. Тези двама души, известни в "ТикТок", за мен са неизвестни. Виждала съм ги на снимка и съм се чудила с какво са известни и защо са известни. Но не ме учудва, че такива хора участват в такова видео", коментира пред "Дневник" Красимира Хаджииванова - един от създателите и автор в родителската платформа "Майко мила".
Влогърът Слави Панайотов от The Clashers, популярният YouTube канал в България с 1,29 млн. абонати (известен с геймърски клипове, класации тип "50 невероятни факта", както и поредицата "Нещата, които не искат да знаете'', в които развива конспиративни теории), разказа, че е гледал видеото с отвращение и е изумен защо никой от хората в мола, които преминават, не реагира. "Сякаш хората си мислят: "Правят си шоуто, правят си видеата". Може би са свикнали и не обръщат внимание. Аз също съм свикнал както вървя, да виждам често момичета, които танцуват на улицата и снимат видео за "ТикТок", което за мен е нормално и вероятно хората в мола са си помислили същото", коментира още влогърът.
Плашещо е как обществото не се намесва. Виждаме го и в агресията на пътя, виждаме го навсякъде - хората гледат сеир, вместо да се опитат да го предотвратят.
"Това е "нормално", защото са точно тези хора. За по-малко от шест месеца те станаха масово разпознаваеми на нашия пазар. Няма значение каква е причината, дали е имало или не медийно съдействие. Хората в мола, които ги виждат, ги възприемат като популярни, разпознаваеми лица и по-скоро си шушукат един на друг: "Виж, Чеченеца и Емили тротинетката, пак някаква глупост правят", коментира пред "Дневник" Климент Йончев, създател на Key Academy - агенция за мениджмънт на таланти, която си партнира с брандове и популяризира и подкрепя инфлуенсъри, актьори и спортисти.
И дори не им хрумва, че тези хора правят нещо, което не е редно, защото те знаят и са гледали същите или подобни клипове в продължение на месеци и са приели, че това е нещо нормално, това е част от техния живот.
"Образователната система е на това ниво, че изобщо не може да съдейства в това отношение, институциите са още в 80-те и 90-те години и нямат никаква представа, че това въобще се случва. Няма кой да даде знак на обществото, че това не е нормално и ако по цял ден гледаш такива клипове и след това видиш същото в мола, нормално е да не ти направи толкова голямо впечатление. Но сега вече като виждат, че става такъв скандал и има реално повдигнати обвинения, може би ще се замислят и ще си кажат, че това наистина не е правилно", коментира още Йончев.
Антоанета Василева, координатор на Центъра за безопасен интернет призова в репортаж на БНТ "всички последователи на Емили и Чеченеца да спрат да бъдат техни последователи, защото те вече не го заслужават". Според нея освен "лайковете", "двамата правят много пари на гърба на последователите си" без да обясни дали това са онлайн приходи (процент от излъчвана реклама във видеата) или от участия.
Алгоритми за известност и как работи "ТикТок"
Слави Панайотов припомня, че не само в България, но и по света, е много по-лесно да станеш известен "с някакъв скандал, простотия или глупава постъпка, отколкото да направиш нещо смислено, от което обществото ще се учи и ще извлече нещо позитивно" и твърди, че алгоритъмът на "ТикТок" не подбира.
"Ако някое дете или тийнейджър гледа пейзажи от Швейцария, САЩ или други дестинации по света и му попадне едно видео с някаква подобна изява, алгоритъмът го тества. Ако това видео задържи вниманието му, алгоритъмът започва да показва още повече подобни видеа. Това означава, че в България няколко видеа на Чеченеца, Емили и т.н. първоначално са били гледани и са задържали вниманието, за да добият и тези последователи. Но всичко това е двустранно - и обществото има вина, и инфлуенсърите имат вина, общо взето - всички по веригата", смята Панайотов.
Не ме изненада това видео, защото половината от съдържанието в "Тик Ток" е точно такова. Алгоритмите на "ТикТок" го поощряват и различни хора, а отскоро и различни брандове, се възползват от това. Там няма такъв филтър както в Инстаграм и във Фейсбук. "ТикТок" дава популярност за много кратко време, без това съдържание да има някаква добавена стойност, без да е креативно, полезно, образователно или да има някаква полза за обществото.
По думите му, целта поне в този случай, както и на половината от създателите на съдържание в "ТикТок" е да се направи нещо скандално и провокативно, тъй като аудиторията, която е предимно от деца и подрастващи, консумира това съдържание. "Гледат го и започват да си го препредават, споделят и в училище помежду си и то става вайъръл (популярно). Създателят на такова видео вижда, че може да събере повече от милион гледания за по-малко от 24 часа. Това по принцип те прави изключително разпознаваем и по някакъв начин ти влияе на егото, защото ставаш разпознаваем, спират те по улиците", коментира още Йончев.
Няма официални данни за аудиторията от България в "ТикТок" - оценките на медиа и рекламните анализатори е, че тя расте, често се коментира, че преобладават тийнейджъри, но няма данни за възрастовите групи. Проучването AB Brand Tracking, представено от "Капитал" в края на ноември 2022 г. и на база 18 - 65-годишни, показва начина на потребление на българите - повече от половината гледат съдържание, а около 17% създават (вижте повече в графиките в края на текста).
"Това е китайска платформа, която събира глобално огромно количество данни и информация за потреблението, демография, какво харесваш, какво мразиш, какво те кара да цъкнеш лайк. Събира много информация. От друга страна се вижда, че влияе негативно на обществото, защото няма филтър. Ако в други платформи има филтър от държавата, от рекламодателите, то в "ТикТок" няма. Ако "Инстаграм" си позволи да поддържа такова съдържание, то ще загуби рекламодателите, защото за тях не е добре до бранда им да има подобно съдържание. Те се саморегулират", обясни Йончев.
А вие знаете ли какво гледат децата ви?
Никой не би трябвало да участва в такова нещо. Социалните мрежи създават една особена представа за известност, при която простотията е издигната на пиедестал, смята Красимира Хаджииванова от "Майко мила". По думите й, има много такива примери, а децата проявяват интерес.
"Затова е важно да бъде обяснени на децата, за да не стане като със секса едно време - то го има, но ние не говорим за него, защото сме големи пуритани. Да, този тип хора са сред нас, това поведение е укоримо и точно заради това е важно да можем да го обясним на децата си - и вкъщи, и в училище", коментира още Хаджииванова.
Има много деца, които печелят олимпиади, спортни състезания или други смислени прояви. Тях трябва да показваме. За съжаление обаче обратния пример се разпространява много по-лесно и много по-бързо.
Според нея, ако детето е достатъчно уверено, че това, което вижда, е глупост, тя няма как да бъде част от живота му и ако види нещо подобно, просто ще го отмине.
"Бих посъветвал родителите да хвърлят по едно око в телефоните на децата си, защото такова съдържание много лесно стига до тях. Децата лесно се повлияват и могат да си кажат - нормално е да се върже някой на каишка и да го разхожда като куче. И да решат да го тестват на другия ден в училище. Бих искал да го дам като съвет - да можем да възпитаме бъдещото поколение да дава лоша оценка на подобно поведение и да не го промотира", обърна се и Слави Панайотов към родителите.
"Наричаме "ТикТок" fast food-a (бързата храна - бел. ред.) на социалните мрежи - не се усещаш, че можеш да прекараш часове, в които да гледаш съдържание", казва Йончев и също смята, че родителите би трябвало от време на време да поглеждат какво съдържание гледат децата им.
"Ако са по-малки може да гледат кратки анимации, забавни моменти и изведнъж алгоритъмът решава, че трябва да им покаже побоища или видеа с насилие и ако детето задържи вниманието си върху такъв тип съдържание, алгоритъмът ще го захранва с още повече такова съдържание. Когато родителят просто някой път реши да се информира, може да скролне във фийда на детето и веднага ще разбере какъв тип съдържание следи то. Ние не сме пазар, който може да наложи някаква регулация, нашите институции не са толкова силни и работещи. Всичко опира отново до семейството, родителите и училището", заключи Йончев.
ТикТок слава: Унижение за "лайкове" и променени ли са границите на нормалното
Reuters
Според експерта по дигитални медии и комуникации и преподавател в Нов български университет Жюстин Томс пред БНТ "всички ние може да докладваме, но не като кажем на платформата: Скрий тези публикации, а като отбележим тази публикация не е правилна и не е добра". Според нея модерацията на "ТикТок" работи и със забавяне във времето, което дава възможност за разпространение.
Компасът на възпитанието и личните ценности
Слави Панайотов коментира, че има морал и възпитание, които би трябвало да са водещи, дори и в случаите, в които в социалните мрежи няма регулации. "Ако ние не се опазим, каквито и закони, и етични и морални филтри да бъдат сложени, каквито и проверки и норми да има, няма да се промени това нещо, докато възгледите на хората и възпитанието не се променят. Вътре в себе си трябва да носим това усещане кое е правилно и кое не", добави той.
Панайотов вижда проблем, но няма отговор на въпроса какви регулации в социалните мрежи биха дали ефект в краткосрочен план, а в дългосрочен смята, че институциите и образователната система трябва да предприемат мерки. Другият важен аспект от гледна точка на бизнеса е брандовете и рекламодателите да внимават къде инвестират бюджети.
В световен мащаб "ТикТок" е една от платформите с растящ потенциал за реклама, а глобалните ѝ приходи за 2022 г. се оценяват на около 10 млрд. долара. Известна е и с това, че предлага реклама на по-ниски цени от конкурентите си.
"Тези хора не са инфлуенсъри, те са разпознаваеми лица. "ТикТок" не предлага монетизация за гледания, има много сложна система с вътрешна валута, която не е достатъчна да печелиш пари като правиш съдържание. Монетизацията идва от външни бизнеси. Специално при тях съм виждал, че работят с местни бизнеси, заведения, хотели. Големи брандове не работят с тях и това е нормално. Генерално брандовете трябва да се замислят за съдържанието в "ТикТок", ако искат да присъстват там, как точно присъстват, не е ли нужно да има все пак някакъв тип регулация преди да решат да присъстват в тази платформа", посочи Йончев.
Според Антоанета Василева в коментар "Нова нюз" "видеото е с вредно съдържание, което може да бъде класифицирано като онлайн престъпление. В голяма степен хората се чувстват безнаказани в онлайн пространството". Тя смята, че трябва по-бързо да има нормативни промени за онлайн тормоза и че "при по-бърза процедура в подкрепа на ГДБОП, това ще се отрази добре на усещането за справедливост"
Какво е потвърдено за създаването на клипа
"На общ познат на трите лица е възложено да намери лесно податливо на манипулации лице, което да бъде убедено да изиграе ролята на куче и да бъде водено на каишка на обществено място. Въпросният познат се свързва с пострадалия (на 20 години със специални образователни потребности) и започва настойчиво да го увещава по телефона и във фейсбук да се съгласи да се срещне с тримата инфлуенсъри. Първоначално момчето няколко пъти е отказвало. Продължава изключително настойчиво да бъде убеждаван колко хубаво е да се запознае с тези лица и че може да стане известен като тях" обясниха от районната прокуратура в Пловдив.
"Все пак успява да го придума да се срещне с трите лица, които впоследствие бяха задържани. Без много-много да му обясняват, му казват, че ще бъде много известен и да не се притеснява, възползвайки се от добродушието му. Качват клипа, без дори да го покажат на пострадалия", каза още районният прокурор на Пловдив.
На тримата организатори са повдигнати обвинения за хулиганство, за което могат да получат до 5 години затвор. Двама от тях са с предишни криминални прояви - грабежи, кражби, леки телесни повреди и заплаха с убийство.