Родителите на млада жена, прегазена от камион, получиха обезщетение 13 г. по-късно

Софийският градски съд (СГС) присъди по 100 хиляди лева обезщетение на двамата родители на млада жена, която през 2010 година, когато е на 24 години, e прегазена от камион на входа на строителната площадката на втората линия на метрото на бул. "Витоша".
Според решението на съдия Елена Шипковенска около обекта не е била направена необходимата организация, нямало е обозначителни знаци, а от строителната площадка без никаква видимост постоянно влизали и излизали камиони и тежкотоварна техника. Делото е образувано през 2015 година.
Съдът осъжда "Метрополитен ЕАД" да плати обезщетение от по 100 хиляди лева заедно с лихвата и разноските по процеса на двамата родители на младата жена. Тя е била първородната им дъщеря, последен курс в Националната художествена академия, природозащитник и колоездач. По случая на две инстанции е оправдан шофьорът на тежкотоварния автомобил по обвинение, че е причинил смърт по непредпазливост.
На 7-ми септември 2010 година, 24 годишната Мадлен Александрова кара колело по бул. "Витоша" успоредно на оградата, изградена да отдели строителния обект.
В района на входа му, точно срещу улица "Гургулят", камион, който се движи с 18 км/ч, според експертиза, прави десен завой, за да влезе в района на строителната площадка.
"В близост до портала на строителния обект велосипедистката губи контрол (бел.ред. заради неочаквания десен завой на камиона) върху управлението на велосипеда, вследствие на което пада на пътното платно, вдясно на завиващия товарен автомобил. Траекториите на движение на товарния автомобил и приплъзващото се тяло на падналата велосипедистка се пресичат. Велосипедистката попада под задните леви колела на товарния автомобил с предната част на тялото си /главата/. Вследствие на удара велосипедистката почива незабавно".
От решението става известно, че шофьорът не е осъзнал и не е разбрал, че е прегазил момичето, и е продължил да се движи, докато охраната на обекта не му прави знак да спре. Според заключението на експертизата смъртта на Мадлен Александрова, "е настъпила вследствие на процесния инцидент, който от своя страна е резултат от падането на велосипедистката на платното за движение и пресичането на траекториите на движение на велосипедистката и товарния автомобил".
Вещото лице е категорично, че момичето не се е опитало да изпревари камиона. "Вещото лице е посочило, че процесното произшествие се дължи на създадена конфликтна точка между участниците в движението по бул. "Витоша" и превозните средства в резултат на действащата организация на движение в конкретния пътен участък.
Граждани си говорили, че "рано или късно ще се получи неприятност тук"
В решението са цитирани изискванията за осигуряване на безопасност в такива зони. Съгласно чл. 30 от Наредбата, строителните площадки в урбанизирани територии се ограждат с временни плътни огради съгласно изискванията на съответната общинска администрация и се сигнализират със съответните знаци и табели, а при необходимост - и със светлинни сигнали. Също така за всеки обект се изготвя и спазва предвиденият в чл. 10 от Наредбата План за безопасност и здраве, който съдържа и схема на временната организация и безопасността на движението по транспортни и евакуационни пътища и пешеходни пътеки на строителната площадка и подходите към нея. Съгласно чл. 37 от Наредбата, в опасните зони достъпът на лица, неизвършващи строително монтажни работи, се ограничава по подходящ начин, когато опасната зона излиза извън границите на строителната площадка, в резултат на което се ограничава, затруднява или спира движението, тя се определя със схема за временна организация и безопасност на движението.
"В случая планът за временна организация и безопасност на движението и строителството, не е бил спазен, и поради несъответствията между изискванията за осигуряване на безопасни условия при извършване на строителни и монтажни работи в урбанизирани територии и действителното състояние на обекта при настъпване на злополуката", е записано в решението.
По делото са взети показанията на свидетел, който всеки ден минавал оттам. Камионите влизали и излизали през един вход към строителния обект, който се намирал на бул. "Витоша" - между ул. "Гургулят" и бул. "Патриарх Евтимий". На мястото на този вход нямало човек, който да излиза от обекта - било то с флагче, било с фенерче или с друго предупредително обозначение за преминаващите коли, за да предупреждава, че там ще се извършва сложна и тежка маневра. Свидетелят сочи, че за да влезе камион в обекта, той следва в посока откъм "НДК" по бул. "Витоша" да завие вдясно и да влезе в него. Тъй като ставало въпрос за огромни камиони, било много сложно движението при тази маневра, а в района на оградата на обекта постоянно имало пешеходи и колоездачи", става известно от показанията на свидетеля.
Едва след инцидента е било изпълнено изискването временна организацията на движението да бъде съгласувана в КАТ. Според свидетелски показания след смъртта на момичето "дошли служители на КАТ и... записали, че "ВОД (бел. ред. временна организация на движение) е изпълнена съгласно изискванията на одобрения проект, като в допълнение възложили да се постави сигнализатор - човек, който да застане на входа преди влизане и да спира движението, ако е необходимо".
От свидетелските показания се установява също така, че е предвиден още един вход, но той не се ползвал към датата на процесния случай, тъй като имало струпани строителни материали. След злополуката не е имало промени в организацията, освен че двама души били назначени като сигналисти.
От показанията на шофьора се разбира, че на обекта е имало пазач, но той е бил по-навътре и не е имало човек, който да регулира влизането и излизането от обекта.