Пътната агенция избра изпълнители за ремонт на два тунела на "Хемус"

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е избрала изпълнители за ремонт на два тунела на магистрала "Хемус" - "Топли дол" и "Правешки ханове", съобщава "Капитал". Обществената поръчка бе обявена през ноември 2022 г., макар да бе планирана от агенцията за първото тримесечие на годината.
За всяка от двете позиции е имало по шест кандидата, но почти всички са отстранени заради проблеми в техническите им оферти.
Така състезанието на етап ценови оферти (предложената стойност е с 60% тежест от цялата оценка) е с почти нулева конкуренция - само един кандидат за едната позиция и два за втората. В крайна сметка са избрани "ОРС - Инфраструктура" и ГБС, които бяха подизпълнители на "Автомагистрали" при ремонти на виадукти или тунели по договорите за поддържане на магистрали. Цените им са съвсем малко под прогнозните.
Общата сума за ремонтите е около 75.5 млн. лв. "Правешки ханове" е последният тунел, пуснат в експлоатация от магистралата - през 1999 г. Намира се малко след Правец, а "Топли дол" е между тунелите "Витиня" и "Ечемишка", които вече бяха ремонтирани.
Сред участниците в търга, които са отстранени заради пропуски или грешки в техническите си предложения, са компании, печелили множество поръчки на АПИ. Например "Геострой", част от групата "Геотехмин", разширява отсечка от пътя Ботевград - Мездра за 160 млн. лв.
От друг голям строител, "Трейс груп холд", пък сбъркали последователността на действия в предложения си график спрямо техническия проект на АПИ.
Държавната фирма "Автомагистрали" също е подала оферта за ремонта на "Топли дол" в обединение с "ГБС - Инфраструктурно строителство", която пък самостоятелно е избрана за изпълнител на ремонта на другия тунел. Комисията от пътната агенция посочва, че "за пореден път" в офертата им имало предложения, които не отговаряли на техническия проект, което било "недопустимо". Например строителните компании били предвидили монтаж на мантинели в офертата си, а такова нещо нямало изобщо в поръчката, но пък липсвала информация как ще се изпълняват други дейности по проект. Забележките са интересни от гледна точка на това, че единият партньор в обединението (ГБС) печели другата поръчка - явно с отлично техническо предложение.
Компанията "Иса 2000" на Стоян Инджов пък е отстранена, защото не била предвидила добре разпределението на човешкия си ресурс - били предвидени един общ и един пътен работник за много дейности, а това не било достатъчно.
Така на етап отваряне на ценови оферти конкуренцията остава на практика нулева. В позицията за "Топли дол" победителят "ОРС - Инфраструктура" се състезава сам със себе си и печели с ценово предложение за ремонта 35.5 млн. лв. без ДДС, което е около 100 хил. лв. под прогнозната стойност, посочена от АПИ.
Във втората поръчка на финала стигат две фирми - ОРС и "ГБС - Инфраструктурно строителство". Втората компания предлага с 1 млн. лв. по-висока оферта от ОРС - 39.79 млн. лв., което е едва 30 хил. лв. под прогнозната стойност. Но ГБС печели, макар и с по-висока цена, защото техническата им оферта е оценена по-високо.
Възможно е отстранените кандидати да обжалват решението за избор на изпълнител. След това вече се стига до подписване на договори, а времето, предвидено за ремонтите, е 18 месеца.
Повече четете тук.