Пътната агенция избра изпълнители за ремонт на два тунела на "Хемус"

Пътната агенция избра изпълнители за ремонт на два тунела на "Хемус"

Пътната агенция избра изпълнители за ремонт на два тунела на "Хемус"
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е избрала изпълнители за ремонт на два тунела на магистрала "Хемус" - "Топли дол" и "Правешки ханове", съобщава "Капитал". Обществената поръчка бе обявена през ноември 2022 г., макар да бе планирана от агенцията за първото тримесечие на годината.
За всяка от двете позиции е имало по шест кандидата, но почти всички са отстранени заради проблеми в техническите им оферти.
Така състезанието на етап ценови оферти (предложената стойност е с 60% тежест от цялата оценка) е с почти нулева конкуренция - само един кандидат за едната позиция и два за втората. В крайна сметка са избрани "ОРС - Инфраструктура" и ГБС, които бяха подизпълнители на "Автомагистрали" при ремонти на виадукти или тунели по договорите за поддържане на магистрали. Цените им са съвсем малко под прогнозните.
Общата сума за ремонтите е около 75.5 млн. лв. "Правешки ханове" е последният тунел, пуснат в експлоатация от магистралата - през 1999 г. Намира се малко след Правец, а "Топли дол" е между тунелите "Витиня" и "Ечемишка", които вече бяха ремонтирани.
Сред участниците в търга, които са отстранени заради пропуски или грешки в техническите си предложения, са компании, печелили множество поръчки на АПИ. Например "Геострой", част от групата "Геотехмин", разширява отсечка от пътя Ботевград - Мездра за 160 млн. лв.
От друг голям строител, "Трейс груп холд", пък сбъркали последователността на действия в предложения си график спрямо техническия проект на АПИ.
Държавната фирма "Автомагистрали" също е подала оферта за ремонта на "Топли дол" в обединение с "ГБС - Инфраструктурно строителство", която пък самостоятелно е избрана за изпълнител на ремонта на другия тунел. Комисията от пътната агенция посочва, че "за пореден път" в офертата им имало предложения, които не отговаряли на техническия проект, което било "недопустимо". Например строителните компании били предвидили монтаж на мантинели в офертата си, а такова нещо нямало изобщо в поръчката, но пък липсвала информация как ще се изпълняват други дейности по проект. Забележките са интересни от гледна точка на това, че единият партньор в обединението (ГБС) печели другата поръчка - явно с отлично техническо предложение.
Компанията "Иса 2000" на Стоян Инджов пък е отстранена, защото не била предвидила добре разпределението на човешкия си ресурс - били предвидени един общ и един пътен работник за много дейности, а това не било достатъчно.
Така на етап отваряне на ценови оферти конкуренцията остава на практика нулева. В позицията за "Топли дол" победителят "ОРС - Инфраструктура" се състезава сам със себе си и печели с ценово предложение за ремонта 35.5 млн. лв. без ДДС, което е около 100 хил. лв. под прогнозната стойност, посочена от АПИ.
Във втората поръчка на финала стигат две фирми - ОРС и "ГБС - Инфраструктурно строителство". Втората компания предлага с 1 млн. лв. по-висока оферта от ОРС - 39.79 млн. лв., което е едва 30 хил. лв. под прогнозната стойност. Но ГБС печели, макар и с по-висока цена, защото техническата им оферта е оценена по-високо.
Възможно е отстранените кандидати да обжалват решението за избор на изпълнител. След това вече се стига до подписване на договори, а времето, предвидено за ремонтите, е 18 месеца.
Повече четете тук.