435 млн. лв. в канала - удълбочаването на варненското пристанище е блокирано от общината

Администрацията на варненския кмет Иван Портних няма яснота кога и как ще ремонтира канализационната тръба по дъното на Варненското езеро, която от 2019 г. до 2021 г. замърси с над 3 млн. куб.м силно токсични фекални води както езерото, така и Варненския залив.
Това става ясно от информация на транспортния министър Христо Алексиев, предоставена в отговор на въпроси, зададени от народния представител Ивайло Мирчев ("Продължаваме промяната - Демократична България").
Големият проблем
в момента е, че липсата на яснота за наложителните ремонтни дейности на тръбата блокира напълно довършването и въвеждането в експлоатация на проекта за удълбочаване на плавателните канали във варненското пристанище. За него през 2020 г. правителството на ГЕРБ похарчи 435 млн. лв.
В същото време договорът за удълбочаването предвижда тежки неустойки за забавяне на изпълнението му по вина на държавата, но към момента те не са предявени. Причината за това е, че виновен за евентуалното забавяне е местната администрация във Варна, а не държавната.
"Въпреки проведените срещи и водената кореспонденция
Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", не разполага с информация за предвидения срок за реализация на обекта (тръбопровода по дъното на езерото - бел. авт.) и респективно с колко ще се забави проектирането и удълбочаването на канал 1 и канал 2 в Пристанище Варна", пише в отговора на Христо Алексиев.
За това, че екипът на Портних няма и не е имал никаква представа как да се справи с ремонта на канализационния колектор в езерото, говори и фактът, че още преди година зам.-кметът на Варна Христо Иванов публично заяви, че това е трябвало да се случи именно в хода на удълбочаването на плавателните канали. Сега отговорите на Алексиев показват, че това очевидно не се е случило, а отговорна за ремонта е Община Варна.
Според същата информация "на този етап от страна на изпълнителя на удълбочаването (дружеството "ЕС билд" - бел. авт.)
не са предявени претенции за изплащане на неустойки
за забавяне на дейността по изпълнение на проекта от страна на държавната компания. Причина за това според Алексиев е фактът, че евентуалното забавяне е свързано с действия на трети страни . В случая става дума за Община Варна и дружеството "Флотски арсенал", което е блокирало част от трасето на удълбочаването с бетонни котви на плаващия си док. По информация на "Дневник" обаче този проблем предстои скоро да бъде отстранен.
Заради липсата на яснота за това кога и как администрацията на Иван Портних ще се справи с канализационната тръба в езерото в момента държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" "предприема всички необходими мерки за минимизиране на риска от заплащане на неустойки от страна на държавата", пише още в отговорите си Христо Алексиев.
Само преди дни - на 5 май т.г., Алексиев съобщи в парламента, че служебното правителство води преговори с община Варна
градът да поеме финансирането на проекта за заравяне на фекалния тръбопровод,
който е оставен на дъното на Варненското езеро, вместо да бъде заровен на 3 метра под него.
Заради неправилно положената тръба обаче и след пълното приключване на проекта по удълбочаване влизането на големи кораби в канала няма да е възможно. "Дори да се постигнат дълбочините на драгиране, големи кораби няма да могат да влизат... Няма как да приключим този договор, ако не бъде решен въпросът с тръбата", отговори Алексиев.