Ремонтът на фекалната тръба във Варненското езеро може да струва 4 пъти повече от изграждането й

Ремонтът на фекалната тръба във Варненското езеро може да струва 4 пъти повече от изграждането й

Снимка на скъсания тръбопровод, замърсил Варненското езеро с над 3 млн. куб.м силно токсични фекални води
Снимка на скъсания тръбопровод, замърсил Варненското езеро с над 3 млн. куб.м силно токсични фекални води
Методът за ремонт на скъсания канализационен тръбопровод във Варненското езеро, предложен от местната администрация, е неудачен и крие рискове от повторение на екологичната криза от 2019 - 2021 г. Това е записано в единствената оферта, подадена до момента по процедурата за пазарни консултации, обявена от Община Варна. В нея се предлага фекалната тръба да бъде закопана в дъното му не на 3, а на 15 - 18 м срещу 19 млн. евро без ДДС.
Тази прогнозна цена е почти четири пъти по-висока от стойността на проекта, по който през 2011 г. тръбата е трябвало да бъде положена на 3 м под езерното дъно с 5 млн. евро. Около 75% от тях са безвъзмездно европейско финансиране по програма ИСПА. Канализационният колектор обаче е бил положен по, а не под езерното дъно, въпреки отчетеното усвояване на парите.
Именно това неизпълнение на предварително заложения проект стана причина през лятото на 2019 г. тръбата да бъде прекъсната от витлото на преминаващ кораб, а Варненското езеро да бъде замърсено с
над 3 млн. куб.м силно токсични фекални води
Разследване на "Дневник" показа, че за фактическата злоупотреба с европейското финансиране местната администрация във Варна, както и ресорното министерство - на околната среда и водите, са знаели още преди да изтече гаранционния срок на тръбата, но не са предприели никакви действия. По тази причина въпреки разхода на 5 млн. евро, осигурени от ЕС, Варна или националният бюджет ще трябва да осигурят средства за ремонта и полагането на тръбата под дъното на езерото.
Дружеството, подало единствената оферта в процедурата за пазарни консултации, е "Ейч Ди - Проджектс Консалтинг", еднолична собственост на италианския гражданин Марко Фрески. Приложената обосновка на цената показва, че тя е по-висока заради по-модерните и надеждни методи на работа, които се предлагат за решаване на проблема.
От компанията посочват също, че е било
"фундаментално грешно"
в проекта за ремонт на скъсаната тръба да се залага на предложения от Община Варна "открит изкоп" като единствена технология, тъй като е неикономична и противоречи на всички съвременни практики за подобен вид строителство.
"Считаме, че както вече се случи при полагането на съществуващия тръбопровод, пуснат в експлоатация през 2011 г., докато се опитваме да реализираме по-добре работата с посочения от Вас метод, всъщност не е възможно да се провери правилната реализация, нито устойчивостта във времето на поисканото от Вас 3-метрово покритие", пише в подадената оферта. Като причина за това е посочено непрекъснатото преминаване на големи контейнеровози през езерото, чиито витла, дори при ниска скорост, се намират на близко разстояние от дъното и заедно с турбуленцията, причинена от приливните течения, могат да открият тръбата и нейните защити в относително кратък период от време. А това с голяма вероятност ще доведе и до
нов инцидент като този от 2019 г.
В офертата на "Ейч Ди - Проджектс Консалтинг" се предлага технология, която не предвижда правенето на изкоп в езерното дъно и отстраняване на огромни количества замърсяващи материали от него. Предложението не предвижда дори използването на големи количества бетонни конструкции, предвидени за защита на тръбопровода в проекта за ремонта му, приет от Община Варна.
От компанията предлагат тръбопроводът да бъде положен на 15 - 18 метра под дъното на канала, а не на 3, както е предвиждал опороченият проект с европейско финансиране през 2011 г.
Методът на "Ейч Ди - Проджектс Консалтинг" предвижда хоризонтално сондиране, което позволява обособяване на
канал за тръбата на голяма дълбочина
Той се използва в света повече от 30 години предимно при търсенето на петрол, пише в офертата.
При изпълнението на ремонта на тръбата по тази технология един линеен метър от тръбата ще струва 4700 евро на линеен метър с ДДС, или общо 9 870 000 евро.
Процедурата по възлагане и изпълнение на обществената поръчка за строителството на тръбопровода започва в периода 2005 - 2009 г., когато министър на околната среда и водите е Джевдет Чакъров. Строителните работи са извършени от гръцката компания SFELINOS S.A. На 29 септември 2011 г. съоръжението е открито от премиера Бойко Борисов, след като е прието от Държавна приемателна комисия, която включва представители на РДНСК - Варна, общинската администрация, Министерството на околната среда и водите, Изпълнителна агенция "Морска администрация" и др.
След като тръбопроводът бе прекъснат през лятото на 2019 г., трябваше да мине близо година, преди администрацията на варненския кмет Иван Портних да предприеме действия за ремонта й и спиране на замърсяването, което аварията причини. Ремонтите продължиха до началото на 2021 г., но работата бе спряна заради започналото удълбочаване на плавателните канали във Варненското езеро до 14.50 м. Тогава зам.-кметът на Варна Христо Иванов заяви, че полагането на тръбата под дъното на езерото ще стане в хода на драгажните работи, но и това не се случи. Дори напротив - в момента проектът за удълбочаване на стойност 435 млн. лв. е спрян именно заради нерешения проблем с фекалния тръбопровод, чийто собственик е Община Варна.