Новата коалиция атакува служебната власт за договорите за довършването на "Струма"

Новата коалиция атакува служебната власт за договорите за довършването на "Струма"

Снимката е архивна
Снимката е архивна
Коалицията "Продължаваме Промяната - Демократична България" разкритикува остро сключените тихомълком от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) два договора за близо 1.2 млрд. лв. за довършването на магистрала "Струма" по трасето, лансирано още от управлението на ГЕРБ, което всъщност не е магистрала, а скоростен път - в южна посока (от София за Кулата) за платно на магистралата да се използва сегашният път през Кресненското дефиле, а в северна посока (от Кулата за София) да се построи ново платно източно от дефилето.
Изпълнението на договорите е предвидено да се отложи, докато не се изпълнят няколко условия, като първото е строителството да започне, когато има осигурени средства, както и след като е готов т. нар. анализ на екологичните мерки.
Втората по големина парламентарна сила е сериозно притеснена от обстоятелството, че АПИ е подписала договорите преди да са завършени процедурите по препоръчаните от Европейската комисия стъпки:
  • оценка на алтернативните трасета извън дефилето;
  • анализ на съответствието на избрания вариант със защитата на природата в района;
  • осигуряване на еврофинансиране.
Освен прибързаните действия на АПИ, които могат да доведат до загуба на еврофинансирането, от "Продължаваме промяната - Демократична България" подчертават, че е налице грубо нарушение на законовото изискване за публичност, тъй като обявленията за сключените договори са публикувани в регистъра за обществените поръчки повече от месец след тяхното сключване - на 12 май.
Според "Продължаваме промяната - Демократична България" горепосоченото поражда основателни съмнения за законосъобразността на действията на АПИ по отношение на "опазването на биоразнообразието, обществените поръчки и ефективното, ефикасното, икономично и прозрачно управление на публичните финанси".
От коалицията настояват шефът на АПИ незабавно да хвърли светлина върху следните въпроси:
  • Защо са сключени договори за обществени поръчки въз основа на оферти, подадени на базата на инвестиционно намерение за трасе, което не е одобрено от Европейската комисия?
  • Защо не са прекратени стартиралите през 2018 г. обществени поръчки, при положение че офертите са подадени още през 2018 г. и договорените цени вероятно не отговарят на днешната пазарна конюнктура?
  • Защо са сключени въпросните договори при положение, че не е завършен анализът на алтернативите и възможностите за строителство на двете трасета на Лот 3.2 извън Кресненското дефиле?
  • Защо сключването на договорите не е своевременно оповестено съгласно изискванията на Закона за обществените поръчки?
  • На какво правно основание са изменени договорите за обществени поръчки едва 20 дни след тяхното сключване?
  • Защо е започнало изпълнението на пътен възел "Кресна" при положение, че не е изпълнено нито едно от отлагателните условия за влизане в сила на договорите?
  • С какви средства е обезпечено финансирането на проекта, при положение че все още не е приет държавният бюджет за 2023 г., нито е одобрено финансиране от Европейската комисия?
  • Какво е обяснението, че изпълнението на Лот 3.1.1 е възложено на консорциум от дружества, спрямо чиито ръководители са повдигнати обвинения за документни престъпления, данъчни измами и пране на пари на стойност десетки милион във връзка със строителството на АМ "Хемус"?
Във вторник (16 май) служебният регионален министър Иван Шишков даде началото на строителните работи по довършването в южната част на Кресна на пътния възел "Кресна", който по думите му прави необратимо доизграждането на магистрала "Струма".
Шишков увери протестиращи в Кресна, че пътният възел не предопределял кое от възможните три трасета на магистралата ще бъде избрано. По думите му решение за трасето може да бъде взето до няколко месеца и до няколко години магистралата да бъде завършена.
Представители на протестиращите подчертаха, че причината за протеста е подробният устройствен план (ПУП), който е одобрен от Шишков и по който се строи пътният възел в южната част на Кресна. Според тях този ПУП предопределя най-лошият вариант на трасето на "Струма" - сегашният път в Кресненското дефиле да остане като платно в южна посока, а в северна посока платното да минава източно от дефилето.