Иван Портних ще бъде разпитван като обвиняем по дело, "приспано" внезапно през миналата година

Иван Портних ще бъде разпитван като обвиняем по дело, "приспано" внезапно през миналата година

Варненският кмет Иван Портних
Варненският кмет Иван Портних
Досъдебното производство, по което варненският кмет Иван Портних е призован да даде показания като обвиняем във вторник - 6 юни, е било прекратено през пролетта на миналата година по неизвестни причини и малко преди да приключи с обвинителен акт. Това научи "Дневник" от свои източници в прокуратурата, пожелали анонимност. Разследването беше водено за замърсяването на Варненското езеро с над 3 млн. куб.м силно токсични фекални води през 2019-2020 г.
Новината за подновяването на делото и повторното призоваване на Портних като обвиняем беше потвърдена на 31 май от Красимир Конов, окръжен прокурор на Варна, но подробности за досъдебното производство, по което кметът на Варна ще дава показания, не са съобщени и до този момент.
На 14 април м.г. в отговор на въпроси, зададени от "Дневник", зам. окръжният прокурор на Варна Радослав Лазаров съобщи, че
Портних ще бъде разпитан като обвиняем
Според съобщените тогава подробности обвинението срещу него е по чл. 352, ал.1 от Наказателния кодекс за това, че е допуснал да се замърсят териториалните или вътрешните морски води и с това ги е направил опасни за хората. Предвиденото наказание за такъв вид престъпление е лишаване от свобода от една до пет години и глоба от 5 до 30 хил. лв.
Как 5 млн. евро и хиляди кубически метри фекални води изтекоха във Варненското езеро - тук.
Всичко за замърсяването и причините, довели до него - тук.
Според казаното от Радослав Лазаров през април м.г. разследването срещу Иван Портних се е водило от Националната следствена служба, а наблюдаващите прокурори от Окръжна прокуратура - Варна, трябваше да преценят и дали е необходимо той да бъде отстранен от длъжност, докато тече следствието. Точно на този етап делото е било "приспано", става ясно сега.
За "скритите работи", които изплуваха от замърсеното Варненско езеро - тук.
Проблемът със скъсаната канализационна тръба
преминаваща през Варненското езеро, стана явен след разследване на "Дневник", започнало през пролетта на 2020 г. Събраните тогава данни показаха, че колекторът е бил прекъснат най-вероятно от преминаващ кораб още през лятото на 2019 г. По информация на община Варна, получена в хода на разследването, стана ясно, че варненският кмет Иван Портних е бил уведомен за аварията още на 20 август 2019 г. Въпреки това той е запазил аварията в тайна от гражданите на Варна в продължение на повече от 9 месеца - до април 2020 г., когато тя стана явна през публикации в медиите. По данни на ВиК - Варна, през цялото това време
във Варненското езеро са се изливали по около 8 хил. куб.м фекални води дневно
Защо кметът на Варна омаловажи аварията - тук.
Заради изтеклите фекални води планктонът във Варненското езеро и залива цъфна преждевременно през май 2020 г. и маркира периметъра на тежкото замърсяване
Заради изтеклите фекални води планктонът във Варненското езеро и залива цъфна преждевременно през май 2020 г. и маркира периметъра на тежкото замърсяване
Същото разследване на "Дневник" потвърди, че още в средата на юли 2015 г. Иван Портних е знаел, че канализационният тръбопровод, пресичащ Варненското езеро, е "бомба със закъснител" за околната среда. Въпреки това той не е предприел нищо, за да предотврати аварията, станала четири години по-късно - през лятото на 2019 г. За бездействието на варненския кмет се разбира от отговорите на въпроси, изпратени от "Дневник" до Държавна агенция "Морска администрация", във връзка с инцидент отпреди 6 години. Той бе описан в архивна публикация в електронния портал Maritime.bg, специализиран в сферата на морската индустрия и проследяването на аварии с плавателни средства.
Според публикацията, на 6 юли 2015 г. корабът Maxal Raise, плаващ под флага на Антигуа и Барбуда, излиза от пристанище "Одесос ПБМ" във Варненското езеро и се насочва към морето през плавателния канал под Аспарухов мост. След внезапен отказ на главния двигател 89-метровият плавателен съд става неуправляем и се понася към брега. По тази причина е разпоредено аварийно спускане на котва.
При последвалите маневри екипажът на кораба установява, че котвата не може да бъде прибрана, тъй като единият й рог е блокиран под напорния тръбопровод, минаваща по дъното на езерото.
Отговорът на зададените по повод на тази публикация въпроси, подписан от тогавашния директор на "Морска администрация" Живко Петров, гласи следното:
"На 16 юли 2015 г. кораб Maxal Raise при отплаване от пристанище "Одесос ПБМ" отдава аварийно котва и закача напорния тръбопровод на ВиК. Незабавно е уведомена община Варна като собственик на тръбата и на базата на предявен иск от община Варна корабът е задържан от капитана на пристанището до решаване на иска от община Варна."
Според източници на "Дневник", пожелали анонимност, само няколко дни по-късно
"собственикът на тръбата" - община Варна, оттегля иска си
и корабът е освободен. Причината за това е станалият явен факт, че засегнатата тръба не е била положена на 3 м под дъното на езерото, както е било предвидено в проекта за полагането й. Той е на стойност 5 млн. евро (без ДДС), осигурени от еврофинансиране и е изпълнен между 2009 и 2011 г. - по време на първото правителство на ГЕРБ. При евентуалното съдебно дело, което общината е трябвало да води срещу собственика на Maxal Raise, това нарушение е щяло да стане публично. Така то остава скрито до фаталния август 2019 г.
Въпреки неколкократните ремонти, извършени на тръбопровода, той продължава да лежи незащитен на езерното дъно и до днес, пресичайки фарватера, за преминаване на кораби. А това само отлага във времето нов инцидент със съоръжението, чийто собственик е община Варна.