"Виваком" ще обжалва решението на регулатора за цените на каналната си мрежа

"Виваком" ще обжалва решението на регулатора за цените на каналната си мрежа

"Виваком" ще обжалва решението на регулатора за цените на каналната си мрежа
"Виваком" съобщи, че ще обжалва решението на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) от 1 юни, което забранява на компанията да прилага новите си, с 25.3% по-високи цени от 1 януари 2023 г. за достъп до и/или съвместно ползване на каналната си мрежа, и да върне цените, които бяха в сила към 31 декември 2022 г.
"Решението е безпрецедентна намеса на български регулаторен орган в силно конкурентния пазар за достъп до пасивна инфраструктура, необходима за изграждане на телекомуникационни мрежи", посочва телекомът в становище.
Решението на регулатора подлежи на предварително изпълнение и може да бъде обжалвано в 3-дневен срок пред Административен съд София-град, а самото решение може да се оспорва в 14-дневен срок в същия съд. От телекома посочват, че ако решението не бъде спряно, ще претендират за обезщетение за понесените вреди.
"Ние категорично се противопоставяме на това решение и ще използваме всички налични правни средства, за да го оспорим. Решението на КРС е незаконосъобразно. То води до ценова регулация, която съгласно законодателството на ЕС в областта на телекомуникациите не може да бъде наложена, без преди това да бъде извършен пазарен анализ и да бъде доказано, че съответният оператор притежава значително пазарно предимство.
Решението на КРС е дискриминационно. Регулаторът се е фокусирал единствено върху "Виваком" и е пренебрегнал факта, че няколко конкурентни оператори начисляват по-високи цени за достъп, както и че другите участници на този пазар притежават повече от 50% от тази пасивна инфраструктура. Този дискриминационен подход поставя под съмнение независимостта на секторния регулатор и подкопава и без това ниското доверие на международните инвеститори в България", посочват от "Виваком".
КРС се произнесе в полза на поисканата от осем доставчици на интернет и телевизия намеса на телеком регулатора в спора им с "Виваком" за ползването на каналната му мрежа.
Аргументът на осемте компании, сред които и големите конкуренти на "Виваком" - А1 и "Йеттел" (чрез управляващата мрежата му компания "Цетин"), беше, че различните такси, които телекомът събира, за да минават техните кабели през неговата подземна инфраструктура, влизат в цените им до крайните потребители и това влияе върху тяхната конкурентност.
Освен това КРС задължава "Виваком" да предвиди механизъм за индексация на цените, който да отчита изменението на разходите в резултат от инфлацията и да не допуска възможност за индексиране за период по-дълъг от една година назад.
За вдигането на цените с 25.3% "Виваком" се аргументира с натрупаната инфлация за периода от юни 2020 г. до октомври 2022 г. Осемте компании оспориха размера на повишението на цените на 1 януари 2023 г., тъй като телекомът последно е променял цените си на 30 септември 2022 г. и би трябвало да вдигне цената си само с индекса на инфлацията за месеците октомври, ноември и декември 2022 г.
От КРС отбелязаха, че са поискали от "Виваком" неколкократно информация за разходите им за предоставяните услуги, обосноваващи необходимостта от индексация, защото регулаторът е установил, че финансовият отчет на телекома за 2021 г. показва дори спад на разходите му в някои категории.