Управляваща е-таксуването в градския транспорт в София фирма ще го въвежда и в Пловдив

На живо
Заседанието на Народното събрание

Управляваща е-таксуването в градския транспорт в София фирма ще го въвежда и в Пловдив

Управляваща е-таксуването в градския транспорт в София фирма ще го въвежда и в Пловдив
Община Пловдив съвсем скоро предстои да подпише договор със софийската компания "Тикси", която да осъществи въвеждането на електронно таксуване в градския транспорт на града. Близо 10 месеца отне на местната община да избере изпълнител, пише "Капитал" и допълва, че "Тикси" е била единствен участник и в двете обществени поръчки, обявени от общината. Първата е била отменена от Върховния административен съд.
Поръчката е за 12 млн. лв. и включва изграждане на система, която да интегрира плащания с банкови карти, смарткарти и онлайн, както и гъвкави билети за време и разстояние в градския транспорт. Фирмата изпълнител ще има в наследство неработещата, но инсталирана преди време и скъпа система за отчитане, която на практика трябва да надгради. Тя струваше 20 млн. лв. по договор, сключен от бившия кмет Иван Тотев с испанската фирма "Индра", но от него останаха няколко съдебни дела и машини със спорно качество.
Да се повтори сценарият е единият риск по тази поръчка. Другия риск е частните превозвачи да не се съгласят с новата система - Пловдив е единственият голям град с изцяло частен градски транспорт. Общината иска с новата система да контролира паричния поток и да събира точни данни за броя пътници и така да сложи край и на порочната практика да разчита на информация за пътници и приходи в градския транспорт единствено по "честната дума" на частните превозвачи.
Поръчката е дори и с по-широк обхват, като цели и създаване на единно мобилно приложение с цялата информация за придвижване в Пловдив, включително и за паркирането в синята зона.
В поръчката е заложен 5-годишен срок за изпълнение. В първата една година "Тикси" ще трябва да внедри системата и устройствата в автобусите, а през следващите 4 години фирмата трябва да поддържа машините и софтуера. Общината ще плаща на компанията за тази дейност месец за месец, така че ако нещо по системата не работи, тя да може да преустанови плащанията.
В сряда (7 юни) заместник-кметът по транспорта Тодор Чонов увери за пореден път, че "кондуктори, билети и всякакви подобни порочни практики ще останат в историята". По думите на Чонов намиращият се в критично състояние градски транспорт в Пловдив щял да заприлича на този в големите европейски градове.
В началото системата ще работи едновременно със старите валидатори, които ще обслужват картите, които се издават към момента, като впоследствие, когато се подменят всички стари карти, те ще бъдат премахнати и ще останат само новите устройства. В същото време машините, които бяха разположени по спирките при предходния опит на общината за закупуване на билети, ще се направи опит чрез възлагане на фирми да се адаптират към новата система.
Билети ще се продават както онлайн, така и от шофьорите - но подобно на практиката в другите градове и страни, цената им ще е по-висока, ако се купуват директно в превозното средство.
Контролът ще се осъществява от общинското предприятие от контрольори със специални устройства, които ще разчитат дали е направена транзакцията.
"Тикси" поддържа и е-таксуването в София
Консорциумът "Си Ен Ес - София тикетинг систем" е избран за изпълнител на обществената поръчка на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) през 2018 г., за да разработи електронната система за продажба на билети и карти в София. Тя е на стойност 83.24 млн. лв., а консорциумът я печели с най-ниска оферта - 73 млн. лева. В него участват три фирми - "Компютърнет сървисиз", "Тикси" и турската "Асис електроник ве билишим системлери". По договор този консорциум от фирми ще поддържа тикет системата в София до 2028 г.
През март "Дневник" писа, че плащането с банкова карта за пътуване в градския транспорт в София невинаги е успешно - при влизане в метрото, трамвай, тролей или автобус валидаторите четци понякога не приемат плащането.
"Тикси" предоставя посреднически услуги на Варна
Във Варна общинското предприятие "Паркинги и синя зона" използва посредническите услуги на "Тикси" за разплащанията, извършвани в синята зона в града, вместо да използва технологията на т.нар. виртуален ПОС терминал за събиране на таксите за платено паркиране в синята зона. Местната администрация плаща комисиони в размер на близо 1 млн. лева годишно за услугата.
Един от официалните коментари пред "Дневник" на въпроса "какво налага това" е, че посредникът гарантирал защитата на личните данни на потребителите. Но според публикация в собствения й сайт Община Варна е регистриран администратор на лични данни. Това означава, че тя сама би трябвало да може да гарантира сигурността на информацията, събирана от потребителите, включително и тези на платеното паркиране. За разлика от синята зона онлайн плащанията за билети в градския транспорт във Варна се извършват без посредник - директно към сметка на общинското предприятие, което го управлява.
Иначе в началото на годината се разбра, че след като похарчи над 14 млн. лв. за изграждането на автоматизирана билетна система за градския транспорт, дооборудването ѝ и извънгаранционната поддръжка, местната администрация във Варна прави втори опит да ограничи използването ѝ.