Гвоздейков омекна към служебната власт, няма да зачерква стореното за спешната помощ по въздух

Новият министър на транспорта Георги Гвоздейков обяви, че "ние няма да обърнем посоката обратно" по отношение на свършеното от предшественика му Христо Алексиев и екипа му за спешната помощ по въздух, въпреки че служебната власт зачеркна всичко, което Гвоздейков и екипа му бяха направили по изграждането на системата за спешна помощ по въздуха в България.
В отговор на въпрос в интервю за "Нова телевизия" дали ще ликвидира направеното от служебната власт в тази сфера, както самият Алексиев направи с неговите действия, Гвоздейков отговори отрицателно и уточни, че само щели да оптимизират направеното от служебния кабинет и "ще се опитаме да надградим съгласно правилата това, което позволяват европейските регламенти, защото в крайна сметка и тази дейност се регулира от Европейската комисия".

До месец ще имаме медицинска помощ по въздуха, обяви здравният министър
По думите на министъра имало неща, които трябва да се подобрят по отношение на въвеждането на спешната помощ по въздуха, по-конкретно - технически параметри, които трябвало да бъдат съобразени съгласно закона и изискванията на Европейската комисия.
На припомняне на водещата, че той беше уволнен, а оглавяваното от него дружество "България Хели Мед Сървиз" беше закрито и той не беше съгласен с това нещо, Гвоздейков посочи, че не са били съгласни и че когато са започнали да реализират проекта, са се опитали да обяснят, че целият проект по изграждане на спешна медицинска помощ по въздух трябва да бъде изпълнен съгласно изискванията, "не за друго".
Според Гвоздейков имало възможност това, което направи служебното правителство до момента, да бъде надградено до вариант, в който да работи и да отговаря на европейските изисквания. "Така че ще направим това, което е необходимо, за да подобрим процеса и да го финализираме докрай", отбеляза министърът на транспорта.

Гвоздейков: Държавата забрани на държавата да има медицински хеликоптер
Попитан кога смята, че ще бъде завършен този процес, Гвоздейков каза, че в четвъртък (15 юли) е имал нарочна среща с Министерството на здравеопазването, като е искал да получи цялата информация от тях, тъй като те са бенефициент по този проект за спешна помощ по въздуха и е чул "доста добри новини", а именно, че до края на годината България ще разполага с първия собствен медицински хеликоптер, което означава, че когато хеликоптерът пристигне, транспортното ведомство трябва да направи така, че той да бъде въведен в експлоатация. Това по думите му означава, че още в началото на юли трябва да бъдат изпратени 6 пилоти за обучение на съответния тип хеликоптер, както и подготовката на техническия състав, който също трябва да премине обучение.
"Което означава, че когато хеликоптерът пристигне в края на годината, България ще може веднага да започне да го експлоатира", обеща той.

Жалбата срещу процедурата за наем на медицински хеликоптер целяла нейния саботаж
Системата за спешна медицинска помощ по въздуха, включително придобиване на медицински хеликоптери, беше прехвърлена от служебния кабинет под шапката на Държавния авиационен оператор (бившия Авиоотряд 28), след като на 22 февруари той закри държавното дружество "България хели мед сървиз", което беше създадено в края на управлението на коалиционното правителство с премиер Кирил Петков.
Директор на дружеството до закриването му беше именно Гвоздейков, който тогава остро разкритикува служебната власт, като видя в това решение "политическа постановка" и "скроени сметки". Според тогавашните му думи Държавният авиационен оператор не отговаря на изискванията за такава дейност и това е нарушение на европейското и българското законодателство.
Служебното правителство спря две обществени поръчки на "България Хели Мед Сървиз" - една за купуване на 6 хеликоптера и друга за наем на два хеликоптера. В началото на годината предишният кабинет се договори директно, без възлагане на обществена поръчка, с италианската компания "Леонардо" за купуването на 6 медицински хеликоптера, като обещанието е първата машина да пристигне до 15 декември 2023 г., а останалите - в периода 2025-2026 г. Парите са по Плана за възстановяване и устойчивост.
Италианският оператор "Алидауния" (Alidaunia) спечели обществената поръчка за наем на два медицински хеликоптера. Целта на поръчката беше да се набавят два медицински хеликоптера под наем заедно с екипажите, които да поемат спешната помощ по въздух, докато пристигат купените 6 медицински хеликоптера. "Алидауния" е лицензиран сервизен център на хеликоптерите "Леонардо". "Алидауния" ще оперира двата хеликоптера на обща цена за двугодишен период и за общо 1000 часа полетно време за двата хеликоптера срещу 17 954 520 лв. без ДДС.
Наемът на двата хеликоптера се предвижда да е за срок от 2 години с възможност за още една допълнителна година. Алексиев беше обещал двата хеликоптера да пристигнат до средата на юли.
България продължава да е единствената страна членка на Европейския съюз, която не разполага с медицински хеликоптери.