България ще разчита на МиГ-29 за охрана на небето, докато купените F-16 не поемат щафетата

България ще разчита на съветските самолети МиГ-29 да охраняват българското въздушно пространство, докато поръчаните от САЩ 16 изтребителя F-16 Block 70 не поемат изцяло тази функция. Това обяви министърът на отбраната Тодор Тагарев по време на изслушване в парламентарната комисия по отбрана, информира БТА.
По думите на Тагарев били са изпуснати десетилетия, в които България е можела да намери алтернатива на МиГ-29. Тагарев се надява да бъде сключен договор за ремонт на двигатели на МиГ-29, с което да бъде дадена "глътка въздух".

Прекратена е поръчката за ремонт на още 6 двигателя на МиГ-29
Неотдавна беше избрана полската фирма Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr2 S.A.за изпълнител на обществената поръчка за ремонт на шест двигателя за МиГ-29, след като държавният "Терем - Холдинг" преди няколко дни се отказа да ги ремонтира. Офертата на поляците е за 18 682 088 лв. без мито и ДДС, при положение че Министерството на отбраната беше готово да даде до 16 млн. лв.
"Би трябвало да потвърдят офертата си и да отидем към сключване на договор", отбеляза министърът на отбраната.
През октомври 2022 г. Тагарев подчерта пред "Дневник" по отношение на Миг-29 , че летателният им ресурс практически е свършил, въпреки че от тогавашното служебно ръководство на Министерството на отбраната твърдяха, че ще издържат до края на 2023 г. Тезата му беше, че ако миговете все още имат ресурс, той се поддържа изкуствено - просто не летят. "Да кажат, като не ги дават (на Украйна), как впоследствие ще ги поддържаме тези системи", настоя тогава той.
Преди седмица Министерството на отбраната прекрати процедура за възлагане на обществена поръчка за доставка на шест ремонтирани двигателя за МиГ-29. Тя започна на 6 март при прогнозна стойност 26.4 млн. лв. с ДДС. Основанието за решението е, че не е подадена нито една оферта.
България вече получи два обновени двигателя от Полша, като така се осигури боеготовността на един МиГ-29. Те също бяха реновирани от Wojskowe Zakłady Lotnicze. Всеки от ремонтираните мотори би трябвало да изкара 7.5 г., като заводската гаранция е 100 летателни часа.
Първите 8 купени изтребителя F-16 от САЩ трябва да пристигнат през 2025 г., а всичките 16 би следвало да бъдат доставени до 2030 г. За да бъдат усвоени в цялост от българските военновъздушни сили обаче също ще е необходимо време.