Абсолютно (не)допустимо - за инцидента с турския кораб в Черно море експертите се разминават диаметрално (допълнена)

Текстът е променен в 10 ч., за да бъде прецизиран цитат на председателя на Българската морска камара кап. Александър Калчев.
След инцидента, при който вчера турски търговски кораб беше спрян в Черно море с предупредителни изстрели от руски патрул, а на товара му беше извършена проверка, "Дневник" се свърза с един от най-авторитетните адвокати по морско право у нас, Владимир Владимиров, както и с председателя на Българската морска камара кап. Александър Калчев.
"Абсолютно недопустимо е търговски кораб да бъде спиран от военен, каза адв. Владимиров. Това може да стане само на определени места и в определени условия. В конкретния случай не съществуват никакви предпоставки или допускане, че турският кораб е вършил нещо нередно. Така че според мен
тази проверка е напълно незаконна
и противоречи на Конвенцията на ООН по морско право от 1981 година", обясни той.
Според Владимиров при подобни случаи корабособственикът трябва да се обърне най-напред към застрахователя на плавателния съд за завеждане на дело към тези, които са причинили съответните щети.
"Няма как при подобни инциденти да няма щети, каза адв. Владимир Владимиров. Във всеки случай екипажът на кораба е имал неприятно преживяване, имало е задържане, забавяне на кораба, промяна на курса му или нещо от този род. А има и нещо друго: Когато се заговори за това, че плавателен съд на даден корабособственик е бил задържан и проверяван, първо трябва да се обърнат към застрахователя, а той от своя страна завеждат дело към тези, които са причинили щетата. От друга страна, подобно задържане и проверка води репутационни щети както за компанията на корабособственика, така и за самия него. Това също трябва да се има предвид", каза още адв. Владимиров.

Нова фаза във войната: Украйна вдигна залога в битката в Черно море
"Това, което се е случило, е напълно нормално, каза председател на Българската морска камара кап. Александър Калчев. Други военноморски сили, в това число и на НАТО имат подобна практика. За да се стигне до инцидента, турският граждански кораб очевидно не е отговорил на повикванията по ултра късите вълни и подадените му сигнали. В такива случаи към проверявания кораб се отправя искане да се намали скоростта, за да може да бъде извършена проверката. В зони, където е обявено, както в случая, че ще има такъв контрол, е нормално да има комуникация, за да се избегнат предупредителните изстрели, които в случая са били дадени. На мен също ми се е случвало край Израел. Тогава към нас подходи патрулен катер с насочено зенитно оръдие към нас и човек зад него. Единственото, което можеш да направиш в подобна ситуация, е да отговориш на повикванията и въпросите.
С военните трудно можеш да се разбереш
Според кап. Александър Калчев информацията за забранените за плаване зони се разпространява по средствата за морска комуникация - платформите "Навтекс", "Инмарсат" и др. "Освен това от руска страна вече беше обявено, че тя няма да допусне в Украйна да влиза оръжие през Черно море и всички кораби, които се насочват към Украйна, ще бъдат третирани като потенциално носещи оръжие", каза още Калчев.
Той твърди, че по принцип, ако даден кораб, превозващ оръжие и разполагащ с документи, че то не е контрабандно, при подобни проверки не би следвало да има никакви проблеми. "В този конкретен случай обаче, ако на борда на турския кораб беше открито оръжие, то можеше да бъде конфискувано от позиция на силата, тъй като очевидно щеше да бъде насочено срещу руската армия. Такова действие би било сериозно нарушение на морското право и даже пиратски акт. За мен също това би било абсолютно недопустимо".