Финансовата инспекция откри нарушения при поръчки за над 710 млн. лева за пътна поддръжка

Сериозни нарушения на Закона за обществените поръчки (ЗОП) при възлагането на дейности по текущ ремонт и поддръжка на пътища Агенция "Пътна инфраструктура" са констатирани при проверка на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ).
Инспекцията е възложена от министъра на финансите Асен Василев на 28 юни 2022 г. като докладът е представен на Министерството на финансите на 29 август 2023 г., а на Министерството на регионалното развитие и благоустройството четири дни по-рано.
Задачата на финансовата инспекция е била проверка при възлагане от 1 януари 2018 г. до 31 декември 2021 г., т.е. при управлението на кабинета "Борисов" 3 и двете служебни правителства с премиер Стефан Янев.
В обхвата на финансовата инспекция са проверени 95 допълнителни и извънредни задания на обща стойност 718.8 млн. лева без ДДС, квалифицирани от органите на ДНСК като "основен ремонт" по договорите за превантивно поддържане на републиканските пътища от АПИ. При проверката е установено, че по 90 задания на стойност 710 млн. лева лв. без ДДС, без да са налице законови основания, са изменени договорите за извършване на поддържане (превантивно, текущо, зимно и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации) на републиканските пътища и с тях са възложени дейности с обхват и естество на "основен ремонт", които са извън предмета им. С това са нарушени съществени изисквания на ЗОП.
За установените нарушения при възлагане на поръчките са съставени 69 акта за установяване на административно нарушение (АУАН) срещу 4 длъжностни лица, подписали допълнителните задания.
Проверка и на договорите за магистрала "Хемус"
Днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков заяви, че финансова инспекция е назначена и на договорите за възлагане на строителство на магистрала "Хемус" през 2018 и 2019 г. чрез т.нар. "инхаус" процедури.
"Автомагистрала "Хемус" е заложник на порочни възлагания, извършени през 2018 и 2019 г., в абсолютно нарушение на закона, и на бездействия на няколко поредни правителства, които не са преустановили тези практики и не са потърсили решения", каза Цеков, цитиран от БТА.
По думите му към настоящия момент се работи с недостатъчни темпове поради претенции от страна на реалните изпълнители за индексации. Според него максималната индексация на средствата за строителството на участъците от магистралата може да бъде до 30 процента.
"През септември ще имаме становище и решение за това как ще се процедира", обяви още Цеков.