"Нищо подобно": Община Варна разпространи невярна информация за ремонт в старата градска част

"Нищо подобно": Община Варна разпространи невярна информация за ремонт в старата градска част

Ремонт по ул. "Стефан Караджа" във Варна
Ремонт по ул. "Стефан Караджа" във Варна
"Категорично казвам, че при подготовката на ремонтните работи в историческата част на Варна - т.нар. Гръцка махала, консултации между Община Варна и местната колегия на Камарата на архитектите в България не е имало." Това каза за "Дневник" арх. Марин Велчев, председател на камарата. Думите му на практика означават, че в отговор на въпроси, изпратени до администрацията на варненския кмет Иван Портних, умишлено е била предоставена невярна информация.
Миналата седмица "Дневник" попита общинската дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустрояване", оглавявана от Петър Гърбузов, изготвян ли е архитектурен проект за извършване на ремонта в историческата част на Варна и консултирано ли е с архитект техническото задание за проектиране, изготвено от Община Варна. В отговор на зададените въпроси от дирекцията на Гърбузов отговориха буквално следното:
"Преди започване на проектирането бяха проведени работни срещи с главния архитект по това време на Община Варна Виктор Бузев и с представители на Камарата на архитектите в България - Варна. Въз основа на тези срещи и препоръки от страна на архитектите бяха изготвени инвестиционни проекти за ремонта на улиците. Същите са одобрени от главния архитект на общината - тогава Виктор Бузев, и са издадени разрешения за строеж."
Повече за Петър Гърбузов, директор на общинската дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустрояване" тук и тук.
"Официално от името на Камарата на архитектите в България и подписани от мен като председател на варненската колегия
Препоръки до Община Варна не са били изпращани
и не е водена никаква кореспонденция", каза в задочен отговор председателят на варненската архитектурна колегия Марин Велчев.
Това разминаване показва на практика как работи администрацията на Иван Портних при предоставянето на информация за пресата. Но по-важното в случая е разминаването между двата отговора на въпросите защо уличната инфраструктура в централната и историческата част на Варна се изгражда и ремонтира с ниско качество на използваните материали и при
Пълна липса на отношение към детайла и градския дизайн
Ремонтираната в разгара на туристическия сезон ул. "Ал. Батенберг" във Варна
Ремонтираната в разгара на туристическия сезон ул. "Ал. Батенберг" във Варна
"Когато от местната администрация обявиха, че предстои цялостен ремонт на тази градска част, ние поискахме да видим проектите, но това така и не се случи официално, каза Марин Велчев. Материалите, с които в момента се покриват тротоарите в "Гръцката махала", а и в цяла Варна през последните няколко години, е
Най-евтиното от най-евтиното
Следващата стъпка е по тротоарите просто да бъде насипан само пясък."
Проектант на ремонтите в "Гръцката махала" на Варна е компанията "Спато" ООД, работеща от години по рамков договор с местната администрация. "Попитах проектантите на дружеството дали ще приемат извършените по този начин строително-монтажни работи, каза Велчев. След въпроса ми последва само мълчание."
Според него проектантите изготвят само документите, указващи линейните метри на бордюрите, както и квадратните метри на тротоарите и асфалта, който трябва да бъде положен. Материалите, с които се реализира проекта се избират от общинската администрация и изпълнителите на строителните работи. Така се стига до най-евтините варианти, което директно се отразява на градската среда.
"Всеки бетонов възел произвежда циментови блокчета и бордюри от материала, който остава след почистването на бетоновозите, каза Марин Велчев. Качеството е ниско, защото се смесват различни видове бетони с различни характеристики. В този случай
Изобщо не можем да говорим за градски дизайн и т.нар. дизайн код на града
Писма с подобно съдържание пишем до Община Варна вече трета година, откакто аз съм председател на местната структура на Камарата на архитектите в България, но резултат няма. Един от основните проблеми пред цялостната визия на Варна е, че градът на практика е покрит с циментови блокчета от центъра до крайните му квартали, а новопоставените бордюри вече са започнали да се ронят поради ниското качество на материала", каза още той.
Току-що ремонтирана улична маст във варненската "Гъръцка махала"
Току-що ремонтирана улична маст във варненската "Гъръцка махала"
Според Велчев във всяко задание, изготвяно от местните администрации, трябва да залегнат всички техни изисквания като възложител на предстоящи ремонтни или строителни работи. В това число влизат вида на материалите, които предстои да бъдат използвани, големината на фракцията и т.н. "Дори и при избора на евтин материал като циментови плочки обаче може да се зададе начин на подреждане, който да придаде друг вид на улиците в градовете, смята председателят на варненската колегия на Камарата на архитектите в България. Избраните плочки с размер 10 на 20 см. могат да се подредят на т.нар. рибя кост, така обаче според проектантите се стигало до голям разход на материал и по тази причина се прибягвало до редене на прави редове, което създава усещането на пълна безличност.
Според Велчев заложената в Закона за устройство на територията и наредбите към него дават възможност на всяка местна администрация в страната да не взема предвид мнението на архитекти при изпълнението на публични проекти. "По тази причина всички градове в България си приличат, смята Велчев. Но по-важното в случая е, че
Градският дизайн има пряко отношение към психическото състояние на гражданите
Начинът, по който изглежда градът, прави гражданите му повече или по-малко щастливи."
Един от членовете на варненската архитектурна колегия, който е направил опит да съгласува дизайна и функционалността на течащите в момента улични ремонти в централната част на Варна с вече извършените преди няколко години, е Жулиан Начев. Идеята му е била с велоалея да се свърже железопътната гара в града с историческата му част, но идеята била отхвърлена.
Току-що ремонтиран тротоар с комуникационна шахта във варнеската "Гръцка махала"
Току-що ремонтиран тротоар с комуникационна шахта във варнеската "Гръцка махала"
"Съгласуване от страна на камарата не е имало при нито един проект, изпълняван от Община Варна, каза Начев. Едно от формалните основания за това вероятно е, че според Закона за устройство на територията ние не сме съгласувателен орган. От години настояваме да участваме още при изготвяне на заданията за ремонтно-строителни работи във Варна, тъй като в екипите на проектантските компании, с които Община Варна има сключени рамкови договори, на практика няма архитекти. По тази причина проектите се изготвят от пътни инженери", казва Начев.
Според него най-често общинската администрация изпраща до местната камара на архитектите писмо, с което я уведомява, че започва ремонт на няколко десетки улици, като иска предоставянето на становище в срок до 3 дни. "Това, разбира се, е невъзможно, тъй като в рамките на 3 дни няма как да бъдат разгледани проекти или да се изготви становище, казва Начев. Нормалната практика е проектите да бъдат обсъдени с гражданите от съответния квартал или район на Варна, проектантът да покаже вижданията си, хората да зададат въпросите си - така се прави в цял свят.
У нас е важно да се похарчат едни милиони
Докато рамковите договори за проектиране, които действат в момента не се прекратят и оформянето на градската среда не се прави от архитекти, никакъв положителен резултат не може да има", смята още Начев.
Пред "Дневник" той разказа, че неотдавна е участвал в международен конкурс за оформлението на градски площад в малък румънски град. Според конкурсните документи местната администрация там е направила предварително проучване каква е била стойността на ремонтните работи за оформлението на площада в сходни европейски градове. Така бюджетната рамка, която се задава, е осреднена стойност на данните, получени от анализа. В заданието е заложено изработването на улично осветление специално за съответния проект, запазване на стария паваж на площада и старите сгради около него.
Ние сме много далече от всичко това
казва Начев.
"Дневник" изпрати до дружеството "Спато", проектант на ремонтните работи в старата градска част на Варна, няколко въпроса. От техните отговори трябва да се разбере каква е причината в проекта им да бъде заложен най-евтиният строителен материал, защо не е било предвидено възстановяването на стария паваж, открит под отстраненото асфалтово покритие на част от улиците, участват ли в проектантския екип на "Спато" квалифицирани архитекти и удовлетворен ли е проектантският екип на компанията от качеството на извършваните в момента ремонти. Отговорите ще бъдат публикувани веднага след получаването им.