С промяна в закона депутатите се готвят да спрат новите шофьори да карат през нощта

С промяна в закона депутатите се готвят да спрат новите шофьори да карат през нощта

Законопроектът на Божидар Божанов (на снимката) предвижда прекратяване на практиката по предното стъкло на колата да се лепят различни видове стикери и замяната им с автоматизирани справки в регистрите
Законопроектът на Божидар Божанов (на снимката) предвижда прекратяване на практиката по предното стъкло на колата да се лепят различни видове стикери и замяната им с автоматизирани справки в регистрите
Народното събрание одобри днес на първо четене четири законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата.
Законопроектът с основен вносител Александър Ненков (ГЕРБ-СДС) предвижда да се позволи на общините с техни средства да купят технически устройства, които да бъдат вързани към системата на КАТ, като по този начин да бъдат засичани нарушителите на правилата за движение по пътищата.
ГЕРБ предлага 70 процента от постъпилите средства от глоби и нарушения, установени с тези технически средства, да остават в съответната община.
Законопроектът на Божидар Божанов от "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) предвижда прекратяване на практиката по предното стъкло на колата да се лепят различни видове стикери и замяната им с автоматизирани справки в регистрите. Друго нововъведение, предлагано от бившия министър на електронното управление в кабинета "Петков", е да отпадане контролният талон към свидетелството за управление и възможността за заплащане на глоби онлайн, без преди това да се налага те да бъдат връчени присъствено.
Промените, внесени от Настимир Ананиев (ПП-ДБ) и негови колеги, предвиждат по-големи глоби за нарушителите. За каране без книжка глобата се предлага да се вдигне до 1500 - 2000 лв. при сегашните от 100 до 300 лв. Със същата сума ще бъде глобяван и собственикът на колата, ако я е предоставил на неправоспособен водач.
Друго нововъведение е да се забрани на новите шофьори в продължение на година да карат в тъмната част на деня.
Със законопроекта, внесен от Димитър Найденов (ПП-ДБ), се предлага наказанието на водач, който нарушава правилата за преминаване през железопътен прелез, да е лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок 12 месеца и глоба 3000 лв., като при повторно нарушение наказанието да е лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от три години и глоба 5000 лева.
Последните две предложения бяха сред най-коментираните в пленарната зала. Божидар Божанов каза, че 12% от катастрофите се причиняват от нови водачи по данни от последните пет години. В тъмната част на денонощието делът им нараства на 25%, цитира той данни на МВР.
Тошко Йорданов ("Има такъв народ") възрази с аргумента, че шофирането в мрака изисква особени умения, които се придобиват в практиката. "Вие като ги спрете тези млади хора да шофират вечер, те ще могат ли след една година да шофират вечер", обърна се той към вносителя. Ананиев отвърна, че идеята е през първата година от взимането на книжка новият шофьор да придобие умения и рефлекси да управлява автомобила по принцип, а след това да надгражда при по-усложнени условия. Добави, че предложенията са направени след консултации с пострадали и с експерти.
Идеята за по-строги наказания на нарушителите на жп прелези събра подкрепа, но Георги Свиленски от БСП иронизира: "По тежка глоба от това да те блъсне влак, едва ли има."
Спорове предизвика и вече влезлият в сила текст за конфискация на колата на шофьорите, карали пияни. "Мярката с конфискацията работи, но има нюанс - докато при алкохола имаме норма, определена от медицински лица, при наркотиците не е така", каза той по повод текста в закона, който наказва всички, "употребили" наркотични вещества. Напомни, че така под ударите му попадат и хората, пили определени лекарства.
"Вие, комунистите, освен да взимате собствеността на други хора, друго не можете да измислите, защо ще лишите семейство от семейната кола", възмути се Тошко Йорданов.
Колкото и да променяме санкциите, колкото и да преобръщаме законодателство, няма да постигнем успех, ако не вкараме тази тема в средното образование, каза депутатът от ГЕРБ Любен Дилов. Той предложи в учебните програми от 9 клас да бъде заложено изучаване на правилата за движение по пътищата: "Всички са участници в движението - и тротинеткаджиите, и пешеходците. Какъв е смисълът постоянно да усложняваме, да променяме текстовете за репресия, ако хора не познават правилата", възмути се той.
Костадин Костадинов от "Възраждане" пък каза, че българските управляващи в последните десетилетия водят война с пътищата, а не с нарушенията по пътищата, и се възмути от лошото качество на инфраструктурата.