"Хидрострой" се оказа фаворит за обществени поръчки и на тази власт

Въпреки кадровите промени в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), които регионалният министър Андрей Цеков направи в пътната агенция на втория ден от своето управление, промяна в начина, по който агенцията работи, не изглежда да има, пише "Капитал".
Привежда като пример поръчка от април 2022 г. с близо 30 оферти, която пътната агенция е успяла да разгледа в рамките на само няколко дни, да оцени предложенията на участниците, да отстрани над 70% от тях, да класира останалите и да определи победители с двойно по-високи оферти от заложената индикативна стойност. Става дума за 65 км ремонти на пътища в Бургаска област за 140 млн. лв.

Прокуратурата повдигна обвинение на собственика на "Хидрострой" и му наложи 72 ч. арест (обновена)
Печелившите са фирми около Велико Желев и неговата "Хидрострой", които ще вземат по 2.2 млн. лв. на километър ремонт. Желев е един от любимците на възлаганията на АПИ от години. В началото на годината той беше арестуван за изнудване на свой служител. "Хидрострой" само за няколко години получи над 1 млрд. лв. от държавни инфраструктурни проекти, сред които магистрала "Хемус" и Северната скоростна тангента на София.
Печелившите оферти са избрани като икономически най-изгодни, като офертите на другите класирани и неотстранени участници също надвишат многократно индикативните стойности, заложени в поръчката от АПИ, която е най-големият единичен разпределител на държавни средства.
По думите на Бончо Бонев, управител и собственик на "Парсек груп" (компания, участвала, но отстранена и по двете позиции), така предложените оферти не са завишени, а са занижени индикативните стойности от възложителя. "Това е механизъм да откажат новите участници в поръчките. Защото като види някой, че не му излиза бюджетът, и се отказва. И си вика: Няма кой да одобри оферта над бюджета", обяснява Бонев.
"В АПИ има промяна само на председателя, но не и на механизмите и способите от миналото", коментира още той, като добавя, че решението за избор на изпълнител и за отстраняването им и по двете позиции ще бъде обжалвано пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Цялата поръчка е за рехабилитация на малко над 123 км пътища в Бургаска област и е пусната в началото на април 2022 г. Няколко месеца преди това за шеф на АПИ е назначен депутатът от "Има такъв народ" Тодор Василев, който беше свързван с различни скандали и най-вече с пернишката строителна фирма, която стана известна с "разтопения асфалт" в София.
Повече подробности по темата четете тук.