"Прозрачност без граници": Краят на мониторинга не е "потупване по рамото"

"Прозрачност без граници": Краят на мониторинга не е "потупване по рамото"

"Прозрачност без граници": Краят на мониторинга не е "потупване по рамото"
transparency.bg
Има опасност Изявлението на председателя на Европейската комисия да бъде превратно интерпретирано от българските политици като "потупване по рамото". Това се казва в официална позиция на Асоциация "Прозрачност без граници" - българското национално представителство на Transparency International - по повод решението на ЕК да прекрати Механизма за сътрудничество и проверка за България.
Днес Европейската комисия съобщи, че е решила, че България е изпълнила в задоволителна степен ангажиментите, поети още при влизането в Европейския съюз през 2007г., както и препоръките в последвалите години за реализирането им. Поради това е решено да продължи наблюдението на проблемите в страната и препоръките за справянето с тях чрез процеса на годишните доклади за върховенството на закона. Те са с по-голям обхват от мониторинга и действат да всички 27 страни, т.е. няма основание за критики, че към България и Румъния има някаква дискриминация.
"Безспорно краят на мандата на ЕК е време за политически реверанси и подпомагане на национално ниво на политически семейства. Въпреки това трябва да знаем, че на "брюкселски" това решение означава нещо различно", казват от "Прозрачност без граници". С това се прави намек, че предвожданата от Урсула фон дер Лайен (свързана по партиен произход в родината си с Европейската народна партия и предложена преди четири години за поста основно от френския президент Еманюел Макрон, стоящ зад либералите от "Обнови Европа") е направила жест към управляващите ГЕРБ-СДС и "Продължаваме промяната"-"Демократична България" (там има и членове на ЕНП, и позициониране по-скоро към либералния европейски спектър).
От "Прозрачност без граници" поясняват какво е това "различно", за което говорят:
  • "Първо, че ЕС е изтощен да търси напредък в застоя в областта на борбата с корупцията по висшите етажи и организираната престъпност.
  • Второ, че започва работата на относително новия механизъм с аналогично предназначение "Доклад за върховенството на правото".
  • Има, разбира се и трета възможност: ЕК да посочи CVM (Cooperation and Verification Mechanism) като успешен, като същевременно запази мониторинга чрез трансформацията му в "Доклад за върховенството на правото"."
Темите и препоръките остават. Макар и в новия формат - те са същите. Непостигнатите цели - също", се казва още в позицията.
Трябва да припомним, че повече от 10 години индексът за политическа корупция на Transparency international сочи наличието на тежки системни проблеми в противодействието на корупцията в България и устойчиво бележи стойност между 40 - 44 единици от максимум 100 - най-ниските за ЕС, допълват от асоциацията.
"Прекратяването на CVM (Cooperation and Verification Mechanism) може да се разглежда и в глобалния контекст на по-дълбоката европейска интеграция и евентуално включване в Шенген", смята изпълнителният директор на Асоциацията Калин Славов.
В обяснението към днешното решение Европейската комисия подчерта, че няма общо между отмяната на мониторинга и Шенген, тъй като това са два процеса, движещи се през годините в различни процеси. Нидерландия, обаче, която е една от двете страни, гласуващи против приемането на България и Румъния в това пространство, използва и досега като аргумент констатациите от докладите по CVM.