"Грийнпийс": България инвестира четири пъти повече в магистрали, отколкото в жп транспорт

"Грийнпийс": България инвестира четири пъти повече в магистрали, отколкото в жп транспорт

"Грийнпийс": България инвестира четири пъти повече в магистрали, отколкото в жп транспорт
България е инвестирала около 9,6 млрд. евро в магистрали и само 2,4 млрд. евро в железопътни линии от 1995 до 2021 г. Това сочи нов доклад на "Грийнпийс", изпратен до медиите от българския клон на неправителствената организация.
От 1995 г. насам магистралите в България са се увеличили със значителните 157 % (от 314 на 806 км), се твърди в проучването. В същото време дължината на железопътната мрежа е намаляла с 6 % (263 км).
"Липсата на инвестиции в българската железопътна система вървят ръка за ръка с унищожаването на регионалната железопътна мрежа", пишат още доклада си "Грийнпийс".
Оттам посочват още, че от 1995 г. 13 регионални железопътни линии с обща дължина 348 километра са били затворени за пътнически транспорт, оставяйки хиляди хора без достъп до влаковете. Като релсите по всички закрити линии са били демонтирани или пък са оставени в такова състояние, че не могат да бъдат използвани отново без голяма инвестиция.
"За да се придвижват нормално, българите често са принудени да ползват леки коли или друг автомобилен транспорт", коментират още в доклада си от "Грийнпийс".
В Европа статистиката далеч не е по-добра. Според проучването от три десетилетия на континента се неглижира железопътният транспорт. Държавите от Европейския съюз, Норвегия, Швейцария и Великобритания са инвестирали средно 66% повече в разширяването и обновяването на автомобилни пътища, отколкото на жп линии.
Неправителствената организация допълва още, че през 90-те години на миналия век са направени първите глобални ангажименти за намаляване. Оттогава обаче държавите са изхарчили 1.5 трилиона евро за автопътища и само 930 милиарда евро за железопътни линии. Така те са стимулирали частните моторни превозни средства за сметка на устойчивия и достъпен обществен транспорт.
"Грийнпийс" посочва, че отново от 1995 г. насам дължината на европейските магистрали е нараснала с над 300 000 км, т.е. с 60%.
За същия период цялата европейска влакова мрежа е намаляла с 6.5% - или с 15 650 км. За сравнение, търсенето на моторни превозни средства се е увеличило с 29% до 2019 г. - а те отговарят за 72% от увреждащите климата транспортни емисии (от влаковете идват само 0.4%).