Проф. Емилия Друмева представи позицията на президентството по предложенията за промени в конституцията, като акцентира върху поправките за служебния кабинет, като посочи, че за целта се изисква решение на Велико народно събрание.
Фигурата на служебното правителство е предназначена да обслужва парламентарния модел и да преодолява криза между парламентарното мнозинство и парламента, която възниква в сърцевината на този парламентарен конституционен модел. Според нея няма доказана необходимост за промяна по отношение на служебното правителство.
"Досега не е имало оспорване на избори, провеждането на които е било организирано от служебно правителство", коментира Друмева. Тя посочи, че е нужно премисляне на предложенията, а ако предложенията останат в този вид, то те трябва да бъдат обсъждани от Велико народно събрание, тъй като се засяга формата на държавното управление.
Проф. Друмева коментира предложенията и отправи критики и към предложенията за разделяне на ВСС на две, както и за ограничаване функциите на главния прокурор. По думите й продължителността на мандатите трябва да бъде тълкувана и по-широко, като обясни, че 9 години е за конституционни съдии, 7 години е мандатът на "тримата големи", 6 за управителя на БНБ, 5 за президента и административните ръководители. По думите й има и принцип, според който мандати, които са под 5 години, могат да бъдат повтаряни, а мандати над 5 не подлежат на повтаряне.
По повод предложението за ограничаване функциите на главния прокурор е уместна идея, но обясни, че по отношение на идеята за намаляването на възможностите му да сезира Конституционния съд е неудачна и не отговаря на функциите на прокуратурата. Проф. Друмева изрази надежда да се намери решение в посока възможностите на главния прокурор да сезира Конституционния съд да бъдат обвързани с неговите функции и тези на прокуратурата.
За механизма за наказателно разследване на главния прокурор тя коментира, че този въпрос трябва да се обсъжда в рамките на промени в закон, а не с поправки в конституцията, а и такъв механизъм вече беше приет.
За разделянето на ВСС на две и за идеята да няма пленум, проф. Друмева коментира, че е повод за замисляне дали това не е повод за процедура и Велико народно събрание и дали не се създават дисбаланси. Тя постави въпросите кой ще очертава съдебните райони, като посочи и че с ликвидирането на пленума министърът на правосъдието "олеква", а в момента председателства заседанията на пленума. От името на президентството тя даде положително становище за засиленото съдийско самоуправление, но за прокурорския съвет предлаганата композиция по думите й предизвиква сериозни опасения от политизиране.
"Числовото доминиране на членове, които са избирани от Народното събрание, несъмнено отдалечават прокуратурата от съдебната власт и създават опасения от политизиране. Несъмнено решенията на такъв съвет ще отразяват моментната картина в парламента", коментира проф. Друмева.
За индивидуалната конституционна жалба от президентството дават положително становище и адмирират прекия достъп на отделния човек и гражданин до Конституционния съд, но с някои забележки за липсата на пълнота в текста и отсъствието на "филтър" за допустимост и редовност на жалбата.