Адвокатурата подкрепи решението на парламента да отхвърли референдума срещу еврото

Адвокатурата подкрепи решението на парламента да отхвърли референдума срещу еврото

Адвокатурата подкрепи решението на парламента да отхвърли референдума срещу еврото
Решението на парламента да отхвърли предложението за национален референдум, който да отложи приемането на еврото в България до 2043 г., е правилно и не нарушава Конституцията. Това посочва Висшият адвокатски съвет (ВАдС) в свое становище до Конституционния съд (КС), цитирано от Lex.bg.
Депутати от "Възраждане" и "Има такъв народ" сезираха КС по казуса. Инициативата за референдум беше на партията на Костадин Костадинов, като бяха събрани над 400 хиляди подписа. Въпросът беше формулиран по следния начин: "Съгласни ли сте българският лев да бъде единствена официална валута в България до 2043 година?" Предложението обаче беше отхвърлено през юли от мнозинството в Народното събрание с мотива, че противоречи на международните договори, в които България е страна. Срещу допитването гласуваха от "Продължаваме промяната-Демократична България" и ДПС, а повечето депутати от ГЕРБ се въздържаха.
В становището си до Конституционния съд Висшият адвокатски съвет последователно отхвърля всички доводи за противоконституционност, пише Lex.bg. Първият е процедурен. Депутатите всъщност не са гласували срещу провеждането на референдум, а против становището на правната комисия, с което се отхвърля предложението за организирането му.
"Несъстоятелно е твърдението по искането, че действителната воля на народните представители, взели оспореното решение, е била опорочена, защото при гласуването за тях не е било ясно какво точно подкрепят или отхвърлят - самото предложение на инициативния комитет за произвеждане на национален референдум или негативното становище по това предложение на Комисията по правни въпроси", подчертава Висшият адвокатски съвет, цитиран от изданието. И изтъква: "Самите вносители на искането в Конституционния съд не спорят, че в качеството си на народни представители са сред малцинството, което е подкрепило предложението на Инициативния комитет, т.е. много добре са осъзнавали за какво точно се гласува".
Оттам напомня, че в пленарната зала не се гласуват становищата на парламентарните комисии, а конкретното предложение, по което се взема решение.
"Възраждане" и ИТН твърдят пред Конституционния съд, че парламентът е бил длъжен да вземе решение за произвеждане на референдум, тъй като поставеният въпрос бил ясен и недвусмислен, като под него са се подписали над 400 000 български граждани с избирателни права.
От Адвокатския съвет обаче контрират, че позицията на вносителите сочи "непознаване или неразбиране на основополагащи конституционни разпоредби, чиито смисъл е разкрит в досегашната практика на Конституционния съд". Като право на парламента е да преценява по същество дали в резултат на провеждането на предложения референдум може да бъдат увредени устоите на Конституцията и балансът на конституционните ценности.
В становището се напомня, че с присъединяването си към Европейския съюз през 2005 г. България стана страна по Договора за Европейския съюз (ДЕС) и Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) и се е заявила като кандидат за приемане на еврото, като в тази насока е изразена ясна и категорична воля.
От "Възраждане" никога не са отричали това, но изтъкват, че в международните договори няма срок за присъединяване на държавата ни към еврозоната, припомня изданието. Тяхната теза е, че с този референдум еврото няма да бъде отхвърлено, а само ще бъде отложено въвеждането му.
Висшият адвокатски съвет посочва, че заключението, че положителният отговор на предложения за национално допитване въпрос няма да обуслови нова държавна политика, несъвместима както с изпълнението на международните задължения на страната, така и на конституционното задължение на държавата да служи на жизнените интереси на българското общество, е неоснователно.
"Ако референдумът реши, че в следващите 20 години България не трябва да приеме еврото, това би означавало фактическо оттегляне на обявената с подписването на европейските договори кандидатура за влизане в еврозоната при изпълнение на необходимите условия за това. С други думи, дори при постигане на положително развитие, съответно на поставените по-високи критерии, държавата ще трябва да заяви пред своите партньори, че до 2043 г. интересът ѝ да приеме еврото отпада, с което ще отстъпи от ангажимента си по ратифицираните от нея международни договори", изтъква адвокатурата.
И сочи, че още по-зловредно е другото възможно тълкуване - че за да изпълни решението на референдума българската държава ще трябва съзнателно да забави своето естествено развитие в посока към по-голяма финансово-икономическа стабилност, така че до 2043 г. да не е в състояние да изпълни условията за присъединяване към еврозоната.