Хвани ме, ако можеш: известяването за пътни глоби ще е по-лесно, но пак може да се заобикаля

На живо
Заседанието на Народното събрание

Хвани ме, ако можеш: известяването за пътни глоби ще е по-лесно, но пак може да се заобикаля

Хвани ме, ако можеш: известяването за пътни глоби ще е по-лесно, но пак може да се заобикаля
От средата на октомври известие за наложена пътна глоба ще може да бъде получавано и през държавната система за сигурно електронно връчване, разработена от Министерството на електронното управление. Месец по-късно ще има възможност чрез нея по електронен път да бъдат плащани и глобите, съобщиха от ведомството пред "Дневник".
Нововъведението изглежда полезно и удобно, предвид усложнената процедура в България за известяване на нарушения на пътя. Преди пет месеца, след поредната катастрофа с жертви на столичен булевард, тъкмо тя беше отчетена като един от големите проблеми пред опитите на държавата да се справи с безнаказаните нарушения по пътищата. Тогавашният вътрешен министър Иван Демерджиев заяви, че административната уредба не отговаря на нуждите за връчване на фишове и наказателни постановления, защото е била изработена, когато нарушенията са били в пъти по-малко.
Новото улеснение обаче едва ли ще доведе до съществени промени, показа проверка на "Дневник". Причината е, че без промени в нормативната уредба, шофьорите ще продължат да имат множество вратички, през които да избягват известяването за наложените им пътни глоби и да разчитат на изтичането на давността за тях. Плащането ще е напълно неизбежно само за тези, които по свое желание се регистрират в системата за сигурно връчване и четат съобщенията си.
Експертите по пътна безопасност повтарят постоянно, че ниската събираемост на наложените глоби силно намалява превантивния ефект на административните наказания. Тя има и впечатляващо финансово отражение - справка, поискана от "Капитал"и публикувана през септември, показва, че полицията не събира две трети от средствата от глоби. Според данните през 2022 г. са наложени глоби на обща стойност 188.3 млн. лв. От тях 28.5 млн. лв. е стойността на наказателните постановления, 24.9 млн. лв. - на издадените фишове, и 134.9 млн. лв. от електронните фишове. Същевременно в сметката на МВР за 2022 г. са събрани 54.2 млн. лв. И макар данъчните да уточняват, че част от глобите се събират директно в държавния бюджет и не се отчитат от МВР, разликата е респектираща.
Известие в удобна форма
Едно от най-големите улеснения, което ще осигури системата за сигурно електронно връчване, е автоматичното известяване за получен документ. Възможно е то да е по електронна поща, чрез есемес или през вайбър, като изборът е на регистриралия се, казаха за "Дневник" от Министерството на електронното управление.
Дали ще получите подробна информация за извършеното нарушение и дължимата глоба зависи от това какъв начин за нотификация сте избрали, тъй като есемесите например са ограничени до 80 знака. По-подробна ще е информацията при известяването по електронна поща. Там ще бъде посочвана дължимата сума, както и какво е нарушението. При последващо влизане в системата ще бъде наличен целият документ за дължимата глоба.
"За първи път системите на МВР ще предоставят толкова много информация", посочи министър Александър Йоловски през септември.
Пред "Дневник" Георги Гълъбов, юрист от Института за пътна безопасност, посочи като ключово важно в системата да бъдат изпращани снимка и преписка от нарушението, тъй като липсите им са сред основните причини за обжалване на глобите.
Системата, която (почти) никой не ползва
Kъм 3 октомври регистрираните потребители в държавната система за сигурно връчване са 262 095, от които 238 492 са физически лица, 2351 - административни органи и техни структури, 9328 са лица, предоставящи обществени и публични функции, а фирмите са 11 924, уточниха за "Дневник" от Министерството на електронното управление. Обменените съобщения чрез системата са общо 4 379 854, като за последният месец броят им е над 180 хиляди. Според предоставените данни едва около 4.5% от пълнолетните жители на страната ползват услугата.
Системата за сигурно електронно връчване е разработена през 2015 г. по проект на тогавашното Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. В съответствие с регламент на Европейския съюз тя осигурява услугата електронна препоръчана поща, която е електронен еквивалент на услугата препоръчана поща с обратна разписка. Надградена е през 2022 г. и все още е в гаранционна поддръжка. "Самото пускане на нови услуги, като възможността за нотификация при получаване на глоби, също представлява вид надграждане", посочват от министерството.
Системата е използвана от всички министерства и държавни агенции, като чрез нея могат да бъдат изпращани всякакви документи. Според ресорното ведомство сред големите ѝ предимства е, че "регистрира по неоспорим начин точното време на събитията, свързани с изпращане и отваряне (връчване) на съобщения и документи".
За регистрация на физическо лице, както и за вход в Системата за сигурно електронно връчване е необходимо средство за удостоверяване - квалифициран електронен подпис (КЕП), мобилен КЕП (B-Trust или Евротръст), Персонален идентификационен код (ПИК) на Националната агенция по приходите (НАП) или на Националния осигурителен институт (НОИ). Изискването за притежание на подобно средство е свързано с нуждата всеки потребител на услугата да бъде идентифициран по неоспорим начин.
В отговор на въпроси на "Дневник" от Министерството на електронното управление декларираха, че системата е защитена от хакерски атаки и няма опасност от нея да изтекат лични данни, както се случи след пробива в сайта на НАП, когато през 2019 г. изтекоха данни на 6 млн. данъкоплатци. От министерството обясниха, че всяко съобщение и документ се криптират с уникален симетричен ключ. Освен това за всеки потребител се генерира и асоциира и уникален асиметричен ключ, което е още по-високото ниво на защита. "Въведени са и нови механизми за сигурно генериране, съхранение и контрол на достъпа до ключове с поддръжка на HSM (хардуерни модули за сигурност), а освен това е реализирана интеграция със системата за проверка против наличие на зловреден код."
Офлайн проблем без е-решение
Въпреки технологичните възможности събираемостта на глобите за пътни нарушения няма да се повиши, докато държавата не създаде стриктен и работещ механизъм за известяване за тях, след започва да тече срокът за плащане на санкциите, обясниха юристи. Проблемът е известен от години, а експерти периодично дават примери от държави в Западна Европа, където гражданите нямат достъп до административни и други услуги, ако не са платили задълженията си, поради което предпочитат да са своевременно уведомени за наложените им санкции. В България бяха направени няколко опита да се реши въпросът, но нито един от тях не доведе до цялостно решение.
Понастоящем начините за връчване на пътни глоби са няколко.
  • От патрулиращ полицай след спиране за проверка на пътя.
  • Ако шофьорът проверява сам в портала за електронни административни услуги на МВР - там единствената информация е за невръчен електронен фиш или наказателно постановление, без да се дават подробности. Санкционираният следва да отиде в "Пътна полиция", където да му бъде връчен документ за нарушението, като глобата може да бъде платена на място или допълнително.
  • Чрез призовка за явяване при районния полицейски инспектор, който да връчи уведомлението, а плащането отново трябва да стане в отдел "Пътна полиция".
  • През пощальон с обратна разписка.
  • На граничен пункт при излизане от страната.
В началото на септември Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за движение по пътищата, според които връчването на фишове да продължи да се извършва от органите на МВР, но да може да се осъществява и от общински служители при извършването на административни услуги на гражданите. Все още тече срокът за предложения преди второ четене. По-рано през годината Конституционният съд отмени друга законова идея - забраната за издаване на шофьорска книжка при неплатени глоби.
Практиката сочи, че в много от случаите шофьори успяват да избягват срещите с призовкари и пощальони, разчитайки на това, че по закон не може да бъдат глобени, ако не са официално уведомени за това, а след известно време основанието за санкция отпада. Така, ако не напускат страната с автомобил или не бъдат спрени от полицаи на пътя, могат да се разминат с глобата. За държавата пък усилието да издири и уведоми нарушителя е неоправдано голямо предвид очакваното постъпление.
Законът за административните нарушения и наказания предвижда възможност и за неприсъствено връчване. В чл.58 е записано, че когато нарушителят не бъде намерен на посочения от него адрес, а новият му адрес е неизвестен, наказващият орган отбелязва това върху наказателното постановление и то се счита за връчено от деня на отбелязването.
Според Георги Гълъбов, юрист в Института за пътна безопасност, тази практика се използва рядко, тъй като от МВР се затрудняват да докажат в съда, че са изпълнени изискванията. По думите му доста по-разширен кръг възможности за неприсъствено връчване дава Наказателнопроцесуалният кодекс, но в закона за административните нарушения не пише изрично, че в тази част може да бъде препращан към него. Според юриста решението на този проблем е в приемането на Кодекс за административни нарушения и наказания, който се обсъжда от много години, но все още не е приет.
Същата практика се прилагаше и при глобите от тол такси, които се връчваха единствено при спиране от тол патрул. В края на януари парламентът реши до три дни след установяване на шофиране без винетка, извършителят да бъде уведомен, че може да плати компенсаторна такса от 70 лв., след която да бъде освободен от административно-наказателна отговорност.
Никой няма интерес да се получи глобата
Фишовете се издават за по-маловажни нарушения, предимно превишена скорост, и не е предвидено наказание за отнемане на шофьорска книжка или отнемане на контролни точки. По думите на Георги Гълъбов при издаден електронен фиш съдебната практика е спорна, тъй като няма изрично упоменати в закона давностни срокове за плащане на глобата. Повечето пъти се прилагат давностни срокове по НПК, които са до 4.5 години. Започват да текат от момента на извършване на нарушението, като е без значение дали нарушителят е уведомен.
Наказателно постановление се издава при съставен акт за административно нарушение. Понятието "давност на наказателно постановление от КАТ" означава, че ако в рамките на определен от закона период от време началникът на "Пътна полиция" не установи по съответния ред извършването на административно нарушение или не наложи наказание за неговото извършване, то той губи възможността да направи това на по-късен етап, обяснява адвокатът Силвия Петкова. Акт за установяване на нарушение на Закона за движението по пътищата или Правилника за неговото прилагане следва да бъде съставен в рамките на три месеца от откриване на нарушителя или на една година от извършване на нарушението.
"Никой няма интерес да му бъдат връчвани глобите", обобщи практическата ситуация пред "Дневник" Георги Гълъбов. Един от потенциалните минуси, освен самата санкция, е, че ако електронен фиш бъде връчен и влезе в сила, след което се пропусне 14-дневният срок за доброволно плащане, глобата се изпраща към НАП като публично задължение. Ако след това нарушителят кандидатства по мярка, за която е упоменато, че не трябва да има задължение към държавата, то няма да отговаря на изискванията.
По думите му връчването на фишовете и наказателните постановления чрез системата за сигурно електронно връчване е уредена чрез Закона за административните нарушения и наказания, а не в Закона за движение по пътищата, което прави режимът по-облекчен. А нормативна уредба, според която издаден фиш за нарушение да се счита за връчен в известен срок след изпращането му, няма.
Според Гълъбов решението е създаване на електронен профил на шофьорите като част от разработваната електронна идентификация. В него да бъде упоменат срок, в който да бъдат прегледани получените документи. След него те да се считат за връчени.