Бедствието в Царево се дължи на безхаберието при прилагането на законите, настоява експерт

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Бедствието в Царево се дължи на безхаберието при прилагането на законите, настоява експерт

Кадър от бедствието в Царево.
Reuters
Кадър от бедствието в Царево.
Вече почти месец след крайния срок междуведомствената комисия все още не е публикувала доклада, в който да се обясняват причините, довели до бедственото положение в община Царево в началото на септември. Докладът според дадените от премиера Николай Денков срокове трябваше да е готов до 21 септември.
Въпреки че все още няма виновни, нито препоръки за търсене на отговорност и мерки трагедията да не се повтаря, вече се обявяват огромни обществени поръчки за възстановяване на щетите - без анализ за това как новата инфраструктура да избегне бъдещ риск. Например - поръчка за нов мост за над 8 млн. лв. и за ремонт на язовири за по 9.95 млн. и 3 млн. лв. по бърза процедура, оповестени от фейсбук групата "Да не допуснем Синеморец да се превърне в Слънчев бряг".
Изразявайки недоволство от този факт в профила си във "Фейсбук", бившият заместник-министър на околната среда и водите и природозащитник Тома Белев уточнява, че в землищата на Лозенец и Царево на 4 и 5 септември е имало екстремен валеж с неустановен размер, който обаче не е "изключителен" за общината - неговата вероятност по думите му е между 3 до 5%, т. е. "между веднъж на 33 до веднъж на 20 години".
"Но да се спре дотук, означава да се притаи и излъже - ако валежите са причина за наводнението, което само по себе си е един естествен процес, то човешките и материалните жертви са резултат от липсата на превантивни мерки, т.е. резултат на човешкото бездействие, а при построяването на мостовете и застрояването на заливните тераси - резултат на активните човешки действия", подчертава Белев, който като част от природозащитната инициатива "Зелени закони" е изготвил доклад, в който се анализират причините за жертвите и разрушенията в Царево и се препоръчват мерки, които да се предприемат, за да не се повтаря станалото в южната черноморска община.
Държавата и общината не са предприели превантивни мерки
Белев обвинява държавата и общината, че не са предприели мерки през последните десетилетия, които да намалят потенциалните негативни последствия от наводнения.
"Прелели са водни обекти, които Басейнова дирекция и община Царево не считат за "реки", съответно за тях не са определени заливаеми ивици на реките и върху заливаемите ивици има строежи, които са пострадали от наводнението. Община Царево и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не са предприели превантивни мерки по отношение анализ на съществуващи мостови съоръжения върху водните обекти, които явно не са оразмерени за големи валежи, макар че такива наводнения са се случвали в общината достатъчно често", пише природозащитникът,
Изтъква, че системите за управление на водите в България чрез плановете за управление на речните басейни (ПУРБ) и превенцията на наводненията чрез плановете за управление на риска от наводнения (ПУРН) се оказват неефективни в случая с Царево, независимо че за тях се отделят огромни количества европейски и национални средства и плановете действат повече от 10 години.
Законодателството и практиката, свързани с управление на водите и превенция от наводненията, позволяват случващите се наводнения да имат разрушителни последствия.
В анализа на Белев се подчертава, че пет от прелелите реки не са отразени в плановите документи - според картите реките не били реки, което оправдава редица пропуски на отговорните лица за стопанисването ми. Освен това липсвали равномерно разположени измервателни станции, липсвало отразяване на реките в общия устройствен план на община Царево и кадастралните карти, липсвали и мерки в Плана за управление на риска от наводнения за Черноморския басейн. Това са неспазените законови изисквания от общината и държавата, които са довели до конкретни проблеми - застрояване в дерета и заливни тераси, които на хартия са "земеделска земя", лошо планиране на мостове, неглижиране на предходни данни, които от своя страна доведоха до тежки материални щети и четири жертви.
Белев предупреждава, че в България може да се очакват други наводнения с човешки жертви и разрушения, ако не бъдат взети мерки, законите не бъдат подобрени и "най-важното - да бъдат прилагани". Разрушенията и жертвите в Лозенец и Царево според него се дължат на промените в климата и на безхаберието при прилагането на Закона за водите (ЗВ), Закона за устройство на територията (ЗУТ), Закона за устройство на черноморското крайбрежие (ЗУЧК) и Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
Отправя критика, че никой закон не отразява увеличaване на риска от бедствия, свързани с климатичната катастрофа и не задължава органите на изпълнителната власт да предприемат превантивни действия. Всички тези планови документи и институциите зад тях не са свършили целта на работата си, но не са нарушили буквата на правилата, смята той.
Според "Зелени закони" разрушенията от наводнението биха били много по-малки, ако отговорните длъжностни лица през последните две десетилетия бяха изпълнявали задълженията си отговорно. Непълните служебни характеристики и липсата на вменени от законите отговорности за ръководствата на институциите водят и до размита отговорност - и невъзможност за реална наказателна такава, пише Белев.
"Виновни длъжностни лица за човешките жертви и разрушенията няма да бъдат открити", заключава бившият заместник-министър на околната среда и водите.