В разрез с депутати от мнозинството министърът на транспорта е против отпадане на екостикерите

В разрез с депутати от мнозинството министърът на транспорта е против отпадане на екостикерите

В разрез с депутати от мнозинството министърът на транспорта е против отпадане на екостикерите
Използването на хартиени стикери, удостоверяващи преминат от превозните средства технически преглед, както и съответната екокатегория, засега няма да бъде отменено. Това се разбира от отговор на министъра на транспорта Георги Гвоздейков на въпрос от депутата от "Продължаваме промяната - Демократична България" Мартин Димитров.
Taка възможността за отпадането на стикерите остава чрез промени в Закона за движение по пътищата, които в началото на септември вече бяха приети на първо четене. Конкретното предложение е на бившия министър на електронното управление Божидар Божанов. То предвижда стикери да не могат да се поставят на стъклото на автомобилите, ако това не е изрично уредено със закон, а не както досега с подзаконов акт.
Борбата на колегата му Мартин Димитров за отпадане на стикера е над двегодишна, като още през 2021 г. тогавашният служебен министър на транспорта Георги Тодоров отказва. Сега сходни аргументи използва и Гвоздейков. През лятото на 2022 г. обаче министър Николай Събев бе за отпадането им, но падането на правителството "Петков" не му позволи да реализира намерението си.
Стикерите бяха замислени от кабинета "Борисов" и въведени през юли 2021 г. и позволяват четене и запис на информация от голяма дистанция. През миналата година ръководството на общинската комисия по транспорт в София се обяви срещу премахването на лепенките, тъй като това щяло да блокира предстоящото въвеждане на нискоемисионна зона в центъра на града, където достъпът на силно замърсяващи коли ще е забранен.
В разрез с депутати от мнозинството министърът на транспорта е против отпадане на екостикерите
Оскъпени прегледи срещу затруднена идентификация
Във въпроса си Димитров посочва, че чипът в стикера вече ненужно е оскъпил прегледите, а същият ефект за засилен контрол може да се постигне с автоматичните системи за контрол на база регистрационния номер на автомобила.
В отговора Гвоздейков казва, че чрез поставянето на стикера на предното стъкло се осигурява бърз, лесен и достъпен начин за извършване на проверки. Автомобилите се категоризират в пет групи в зависимост от нивото на замърсяване и степента на отрицателно въздействие върху въздуха.
"Чрез знака за периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътното превозно средство (ППС), поставян на предното стъкло, общините получават по-лесен, бърз и достъпен начин информация за екологичните параметри на автомобилите, въз основа, на които могат да ограничават движението на МПС", посочва Гвоздейков.
Друг аргумент на министъра е, че всички контролно-технически пунктове са оборудвани със система за видеонаблюдение и електронно разчитане на регистрационните номера, но въпреки това контролните органи констатират редица случаи на заобикаляне на системата на контрол чрез подмяна на регистрационни номера или поставяне на копирани номера, на превозни средства, които не се представят на преглед, а в някои случаи дори са в чужбина. Тази практика се преустановява с новите знаци за периодичен преглед за проверка на техническата изправност на автомобилите.
"Част от големите общини са изградили система за видеонаблюдение в градовете, като тези системи могат да се използват от общините за контрол при въвеждане на забрани за влизане на определени категории МПС и това е реализирано като функционалност на системата. Трябва да се отчете и фактът, че при лоши метеорологични условия, замърсени регистрационни номера на автомобилите, както и при задръстване, качеството на контрола чрез видеокамери значително се занижава поради невъзможността за точно и ясно идентифициране на превозните средства", посочва Гвоздейков.
Този проблем според него на практика се разрешава със знака за периодичен преглед за проверка за техническа изправност на ППС с чип, който при експериментални условия позволява превозното средство да бъде идентифицирано от разстояние 14 метра при скорости над 140 км/ч. Действието на екологичните зони пък ще е предимно през зимните месеци когато предпоставките за наличие на лоши метеорологични условия като снеговалеж и мъгла, и на замърсявания на регистрационните номера на автомобилите ще са по-високи, т.е. идентификацията с камери значително ще е затруднена.
Къде ще важи екокатегорията
Въвеждането на нискоемисионна зона в София беше отложена с една година и би трябвало да действа от 1 декември 2023 г. Зоните с ниски вредни емисии ще са две - какви са границите им четете тук.
Така от 1 декември влизането в центъра ще е забранено само за най-замърсяващата първа екологична група - с бензинов двигател с първа регистрация преди 1996 г. и с дизелов - преди 2002 г. С година по-късно - от 1 декември 2024 г., ще е забранено влизането в зоните на колите от втора екологична група.
И още аргументи
Министърът на транспорта Гвоздейков добавя, че отпадането на знака за периодичен преглед за проверка на техническата изправност ще причини сериозни затруднения на общините при прилагането на наредбата за излезлите от употреба автомобили. В по-голямата част те са без поставени на тях табели с регистрационен номер. В тези случаи идентификацията автомобила и собственика се извършва по номера на знака за периодичен преглед за проверка на техническата изправност. При отпадане на знака тя ще е невъзможна според транспортното министерство.
"Отпадането на знака за периодичен преглед за проверка на техническата изправност на ППС не означава, че непременно ще доведе до намаляване на цената за извършване на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност", посочват от ведомството. Добавят, че при формиране на цената за извършване на прегледите освен разходите за комплекта документи за извършването им се се включват и разходи за заплати и осигуровки на персонала, купуване, проверка и поддръжка на средствата за измерване и оборудването, ел. енергия, вода, наеми и др.
"Предвид изброените по-горе предимства от наличието на знака за периодичен преглед за проверка на техническата изправност на ППС, който да се поставя на предното стъкло на превозните средства, считам, че на този етап не е оправдано неговото премахване", обобщава Гвоздейков.