Ремонтът на фекалната тръба във Варненското езеро ще струва 2 пъти повече от изграждането й

Ремонтът на фекалната тръба във Варненското езеро ще струва 2 пъти повече от изграждането й

Използваната до момента технология за ремонт на фекалната тръба се оказа напълно неподходяща
Използваната до момента технология за ремонт на фекалната тръба се оказа напълно неподходяща
Два дни преди балотажа във Варна, местната администрация е публикувала обявление за възлагане на обществена поръчка за ремонт на фекалната тръба във Варненското езеро. Тя е на стойност близо 19.5 млн. лв. (без ДДС). Това ще е пореден ремонт на тръбата, след като през август 2019 г. тя бе прекъсната от кораб, преминаващ през езерото.
Процедурата за възлагане на обществената поръчка е открита, а срокът за подаване на документи е 4 декември т.г. Ден по-късно те трябва да бъдат отворени, се разбира още от обявата на Община Варна. Прогнозна цена, но от 19 млн. евро. (без ДДС) беше посочена в единствената оферта, подадена в процедурата за пазарни консултации, обявена от администрацията през лятото на тази година.
Стойността на обявената обществена поръчка е почти два пъти по-висока от тази на проекта, по който през 2011 г. тръбата е трябвало да бъде положена на 3 метра под езерното дъно с 5 млн. евро (около 10 млн. лв.).
Канализационният колектор обаче е бил положен по, а не под езерното дъно, въпреки отчетеното усвояване на парите (около 75% от тях са безвъзмездно европейско финансиране по програма ИСПА). Именно това неизпълнение на предварително заложения проект стана причина през 2019 г. тръбата да бъде прекъсната, а Варненското езеро да бъде замърсено с над 3.2 млн. куб. м. силно токсични фекални води.
Разследване на "Дневник" показа, че за фактическата злоупотреба с европейското финансиране местната администрация във Варна, както и ресорното министерство - на околната среда и водите, са знаели още през 2015 г. - преди да изтече гаранционния срок на тръбата, но не са предприели никакви действия. Сега въпреки разхода на 5 млн. евро, осигурени от европейско финансиране, Варна или националният бюджет ще трябва да осигурят средства за ремонта и полагането на тръбата под дъното на езерото.
Дружеството, подало единствената оферта в процедурата за пазарни консултации през май т.г., бе "Ейч Ди - Проджектс Консалтинг", еднолична собственост на италианския гражданин Марко Фрески. Приложената обосновка на цената показва, че тя е по-висока заради по-модерните и надеждни методи на работа, които се предлагат за решаване на проблема.
От компанията посочиха също, че е било "фундаментално грешно" в проекта за ремонт на скъсаната тръба да се залага на предложения от Община Варна "открит изкоп" като единствена технология, тъй като е неикономична и противоречи на всички съвременни практики за подобен вид строителство.
"Считаме, че както вече се случи при полагането на съществуващия тръбопровод, пуснат в експлоатация през 2011 г., докато се опитваме да реализираме по-добре работата с посочения от вас метод, всъщност не е възможно да се провери правилната реализация, нито устойчивостта във времето на поисканото от вас 3-метрово покритие", пише в подадената оферта.
Като причина за това е посочено непрекъснатото преминаване на големи контейнеровози през езерото, чиито витла, дори при ниска скорост, се намират на близко разстояние от дъното и заедно с турбуленцията, причинена от приливните течения, могат да открият тръбата и нейните защити в относително кратък период от време. А това с голяма вероятност ще доведе и до нов инцидент като този от 2019 г.
В офертата на "Ейч Ди - Проджектс Консалтинг" бе предложена технология, която не предвижда правенето на изкоп в езерното дъно и отстраняване на огромни количества замърсяващи материали от него. Предложението не включваше дори използването на големи количества бетонни конструкции, предвидени за защита на тръбопровода в проекта за ремонта му, приет от Община Варна.От компанията предложиха тръбопроводът да бъде положен на 15 - 18 метра под дъното на канала, а не на 3, както е предвиждал опороченият проект с европейско финансиране през 2011 г.
Методът на "Ейч Ди - Проджектс Консалтинг" предвижда хоризонтално сондиране, което позволява обособяване на канал за тръбата на голяма дълбочина. Той се използва в света повече от 30 години предимно при търсенето на петрол, пишеше в офертата.