Ремонтът на фекалната тръба във Варненското езеро ще струва 2 пъти повече от изграждането й

Два дни преди балотажа във Варна, местната администрация е публикувала обявление за възлагане на обществена поръчка за ремонт на фекалната тръба във Варненското езеро. Тя е на стойност близо 19.5 млн. лв. (без ДДС). Това ще е пореден ремонт на тръбата, след като през август 2019 г. тя бе прекъсната от кораб, преминаващ през езерото.
Процедурата за възлагане на обществената поръчка е открита, а срокът за подаване на документи е 4 декември т.г. Ден по-късно те трябва да бъдат отворени, се разбира още от обявата на Община Варна. Прогнозна цена, но от 19 млн. евро. (без ДДС) беше посочена в единствената оферта, подадена в процедурата за пазарни консултации, обявена от администрацията през лятото на тази година.
Стойността на обявената обществена поръчка е почти два пъти по-висока от тази на проекта, по който през 2011 г. тръбата е трябвало да бъде положена на 3 метра под езерното дъно с 5 млн. евро (около 10 млн. лв.). |
Канализационният колектор обаче е бил положен по, а не под езерното дъно, въпреки отчетеното усвояване на парите (около 75% от тях са безвъзмездно европейско финансиране по програма ИСПА). Именно това неизпълнение на предварително заложения проект стана причина през 2019 г. тръбата да бъде прекъсната, а Варненското езеро да бъде замърсено с над 3.2 млн. куб. м. силно токсични фекални води.

Защо тръбата във Варна не е заровена, защо ремонтът още тече
Разследване на "Дневник" показа, че за фактическата злоупотреба с европейското финансиране местната администрация във Варна, както и ресорното министерство - на околната среда и водите, са знаели още през 2015 г. - преди да изтече гаранционния срок на тръбата, но не са предприели никакви действия. Сега въпреки разхода на 5 млн. евро, осигурени от европейско финансиране, Варна или националният бюджет ще трябва да осигурят средства за ремонта и полагането на тръбата под дъното на езерото.
Дружеството, подало единствената оферта в процедурата за пазарни консултации през май т.г., бе "Ейч Ди - Проджектс Консалтинг", еднолична собственост на италианския гражданин Марко Фрески. Приложената обосновка на цената показва, че тя е по-висока заради по-модерните и надеждни методи на работа, които се предлагат за решаване на проблема.
От компанията посочиха също, че е било "фундаментално грешно" в проекта за ремонт на скъсаната тръба да се залага на предложения от Община Варна "открит изкоп" като единствена технология, тъй като е неикономична и противоречи на всички съвременни практики за подобен вид строителство.

435 млн. лв. в канала - удълбочаването на варненското пристанище е блокирано от общината
"Считаме, че както вече се случи при полагането на съществуващия тръбопровод, пуснат в експлоатация през 2011 г., докато се опитваме да реализираме по-добре работата с посочения от вас метод, всъщност не е възможно да се провери правилната реализация, нито устойчивостта във времето на поисканото от вас 3-метрово покритие", пише в подадената оферта.
Като причина за това е посочено непрекъснатото преминаване на големи контейнеровози през езерото, чиито витла, дори при ниска скорост, се намират на близко разстояние от дъното и заедно с турбуленцията, причинена от приливните течения, могат да открият тръбата и нейните защити в относително кратък период от време. А това с голяма вероятност ще доведе и до нов инцидент като този от 2019 г. |
В офертата на "Ейч Ди - Проджектс Консалтинг" бе предложена технология, която не предвижда правенето на изкоп в езерното дъно и отстраняване на огромни количества замърсяващи материали от него. Предложението не включваше дори използването на големи количества бетонни конструкции, предвидени за защита на тръбопровода в проекта за ремонта му, приет от Община Варна.От компанията предложиха тръбопроводът да бъде положен на 15 - 18 метра под дъното на канала, а не на 3, както е предвиждал опороченият проект с европейско финансиране през 2011 г.
Методът на "Ейч Ди - Проджектс Консалтинг" предвижда хоризонтално сондиране, което позволява обособяване на канал за тръбата на голяма дълбочина. Той се използва в света повече от 30 години предимно при търсенето на петрол, пишеше в офертата.
