За регионалния министър заделените 100 млн. лв. за "Хемус" за 2024 г. не са достатъчни

В държавния бюджет за 2024 г. има заложени 1 млрд. лв. за магистрали, като за строителството на магистрала "Хемус" са заделени 100 млн. лв. Това обяви регионалният министър Андрей Цеков по време на изслушване в регионалната комисия в парламента.
По думите му обаче тези средства не са достатъчни за "Хемус", като те ще стигнат само за завършване на строителството на първия участък (лот 1) и за продължаване на работата по лотове 2 и 3.

Денков отхвърли твърденията на Борисов, че няма пари за "Хемус" и друга инфраструктура
Първият участък е от Боаза до пътен възел Дерманци и е с дължина 15.4 км. Той започна да се строи през април 2019 г. Първоначално обещаният срок (обещанието беше на третото правителство на Бойко Борисов - бел. ред.) за пускането на този участък беше октомври 2021 г., но впоследствие коалиционното правителство с премиер Кирил Петков и по-конкретно министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов обеща лот 1 да е готов до април 2022 г. След това пусковият срок беше удължен от Караджов с една година - април 2023 г. Предишният служебен регионален министър Иван Шишков твърдеше в края на мандата си (през май 2023 г.), че отсечката ще бъде пусната за движение до края на тази година.
Според казаното от Цеков участъкът трябва да бъде готов по някое време през 2024 г. По последна информация изпълнението на строителството между Боаза и п.в. Дерманци е готово 70%, вторият лот между п.в. Дерманци и п.в. Каленик е готов около 23% от предвидените по проект дейности, а третият лот между п.в. Каленик и п.в. Плевен - 47% от заложените работи.

Според премиера пътното строителство се бави, защото кабинетът опитва да спре порочни модели
Регионалният министър отбеляза пред депутатите от комисията, че през следващата седмица подопечното му ведомство ще внесе писмо в Народното събрание с предложение за разрешаване на правния казус с "Хемус". Според него причината да не се строи през последната година и половина била "стопанската непоносимост" (фирмите отказвали да работят на цените, на които са подписани договорите през 2019 г. и 2020 г.) и ако този проблем се разреши, строежът щял да върне интензивните си темпове.
"От Министерството на финансите имаме уверението, че ако вървят всички магистрали, ще има допълнително финансиране. Не е целесъобразно да се строят 5 магистрали едновременно, но и не можем да отлагаме. Ще трябват поне още 500 млн. лв., за да ми бъде по-спокойно, че има за всички магистрали", посочи още Цеков.
От думите на регионалния министър излиза, че останалите 900 млн. лв. през 2024 г. ще отидат за скоростния път Видин - Ботевград, магистрала "Струма", магистралата между Русе и Велико Търново и магистрала "Европа".
До дни започва строителството на магистралата Русе - Търново
Обяви пред депутатите, че е подписано разрешението за строеж на първите 7.6 км от магистралата между Русе и Велико Търново. Очаква се реалното строителство да започне през следващата или най-късно по-следващата седмица. Сроковете за изготвяне на техническите проекти за останалата част от двата участъка от магистралата между Русе и Бяла и обхода на Бяла са март и април 2024 г., след което ще се влезе в процедура за издаване на разрешение на строеж и за тях.
От магистрала "Струма" трябва да се завърши участъкът в района на Кресненското дефиле. Неотдавна Цеков уточни, че процесът е във фаза екологична процедура в Министерството на околната среда и водите и се изчаква решението. Обясни, че има сключен договор за строителство за платно извън Кресненското дефиле в посока от Гърция към София, като сегашният път в дефилето се предвижда да остане за локално ползване. Инициирано е възлагане на процедура за идентифициране на конкретно трасе в южна посока (от София към Кулата), като все още няма точки, по които ще мине, но това не препятства строителството на източния участък извън дефилето, допълни Цеков.
Заложени са 122 млн. лв. за проектиране на пътища
В бюджета за 2024 г. са заложени и 122 млн. лв. за проектиране на пътни участъци, в това число 7.2 млн. лв. за геоложки проучвания и избор на ново транспортно трасе между Асеновград и Рудозем. Предвижда се обществената поръчка за проектиране да бъде обявена в началото на 2024 г., съобщи още министърът в отговор на въпрос за изграждане на скоростен път, който да свърже магистрала "Тракия" и Смолян през Чепеларе.
Цеков допълни, че е заложена подготовката на проекти за обходни пътища на Пловдив, Плевен, Пазарджик, като обходът на Пловдив е стратегически - трябва да върви като един проект с връзката през територията на община Марица и бъдещото разширяване на "Тракия".
Властта уверява, че зимното поддържане на пътищата е обезпечено
Увери, че зимното поддържане на пътищата е обезпечено. В момента има подписани действащи договори за аварийна и текуща поддръжка на пътищата от края на 2022 г. и 25 допълнителни споразумения за поддръжка на републиканската пътна мрежа.
В шест области - Габрово, Русе, Силистра, Търговище, Шумен и Разград, в които поддръжката се осъществява от една фирма, се изчаква разрешаване на правния спор по прекратените обществени поръчки от правителството на Николай Денков. Засега за тези области зимната поддръжка е осигурена до края на януари 2024 г. Дотогава се очаква да има подписани договори или да бъдат сключени анекси към текущите договори.