Автомобили на община Варна са обслужвали нерегламентирано държавни чиновници

Автомобили на община Варна са обслужвали нерегламентирано държавни чиновници

Един от служебните автомобили в гаража на община Варна
Един от служебните автомобили в гаража на община Варна
В мандата на бившия варненски кмет Иван Портних общинската администрация е разполагала с около 200 автомобила, част от които ръководителите на звеното за транспортно обслужване никога не са виждали. Те са били дадени за ползване на държавни структури, бивши министри и други държавни чиновници. Това става ясно от публикация на Благомир Коцев, избран за кмет на града на последните избори за местна власт, във Фейсбук. В списъчния състав на общинските служители фигурират шофьори, които отдавна са в пенсионна възраст, а част от тях дори не живеят и не работят във Варна, пише още Коцев. Те са били "дадени" заедно с автомобилите, които са им били зачислени, за да обслужват хора от различни държавни органи извън Варна.
Тези констатации са били направени при внезапна проверка на варненския кмет вчера, която е имала за цел да бъдат посетени строителни обекти от ремонтната програма, за която община Варна изтегли заеми през 2021 г. и 2022 г.
"Пътувах за първи път със служебен автомобил на общината, без отличителни надписи, гласи поста на Коцев във "Фейсбук". Исках лично да проверя състоянието не само на улиците в ремонт, но и на автомобилния парк. Общината има около 200 автомобила. От тях в сертифицирана изправност са 25. В този, в който аз се качих, светиха
множество сигнални лампи за неизправност
включително и тази за спирачките".
Проверката е показала също, че от една година всички автомобили на община Варна са били оставени без поддръжка заради обжалване на обществени поръчки, съдебни дела и тежки административни процедури. По тази причина колите на общината са били оставени без ремонт и поддръжка, а консумативи като масла и филтри се били купувани чрез "авансите на домакините", което според Благомир Коцев е "нелепо".
"Качих се на един от автомобилите, с който не знам как изобщо успяхме да минем разстояние от под 10 километра в града, гласи поста на Благомир Коцев. Техническа изправност този автомобил нямаше! Тук става дума за престъпна безотговорност и докато не съм сигурен, че автомобилите са в изрядно техническо състояние, планирам да спра използването на близо 180 коли от парка на общината. Ще се ползват само онези около 20 изправни и технически годни. Служебен транспорт ще се ползва
само при наложителни случаи
и при специален разрешителен режим", пише още той.
Друг факт, станал явен по време на вчерашната проверка на Коцев, е, че дори директорите на дирекции в общината са ползвали служебни автомобили с шофьори. "Сигурен съм, че те могат да идват и да напускат работното си място като всеки нормален гражданин на Варна - с личен или градски транспорт, е написал още в поста си във Фейсбук Благомир Коцев. Аз така идвам и си тръгвам от работа.
Привилегии и елити
в общината няма да има. Това време мина."
Новият кмет на Варна е изискал доклад и решение за оптимизиране на автомобилния парк в общинската администрация. Негодната част от него, която не подлежи на разумен (като разход) ремонт, предстои да бъде бракувана.
"Толкова по въпроса с
избраните и прехвърлянето на отговорността
Имам и други истории за разказване. Скоро ще ги чуете", завършва публикацията на Благомир Коцев.
Още през 2015 г., когато бившият кмет на Варна Иван Портних встъпи във втория си (пълен) мандат, стана известно, че предшественикът му Кирил Йорданов е бил безспорен рекордьор сред всички автомобили, купени с пари на данъкоплатците в българските общини, с мерцедеса S класа, доставен по обществена поръчка.
Мерцедесът S класа на варненския кмет Кирил Йорданов (вдясно на снимката)
Мерцедесът S класа на варненския кмет Кирил Йорданов (вдясно на снимката)
Иван Портних отказа да използва луксозната лимузина на предшественика си и обяви, че я дава за ползване на общинското дружество "Обреди", което от своя страна да я отдава за ползване по време на сватби, които организира. Каква е съдбата на тази кола след това не е ясно. Тя не е спомената и в днешната публикация на Благомир Коцев във Фейсбук.
Официално обявената цена на мерцедеса беше около 300 хил. лв. Той беше регистриран и с т.нар.
златен номер с пет единици (В11111В)
а справка в КАТ показа, че само неговата цена е била между 3 и 5 хил. лв.
През 2012 г. поддръжката само на кметския мерцедес е струвала на гражданите на Варна 90 хил. лв., показа тогава проверка на "Дневник".