Омбудсманът: Хората да искат обезщетение за спрения ток, текат срокове

Омбудсманът: Хората да искат обезщетение за спрения ток, текат срокове

От офиса на Диана Ковачева изготвиха инструкция как потребителите да претендират за обезщетения от доставчиците.
От офиса на Диана Ковачева изготвиха инструкция как потребителите да претендират за обезщетения от доставчиците.
Заради хилядите хора, които останаха без ток дни наред вследствие на снеговалежа миналата събота, омбудсманът проф. Диана Ковачева изпрати до медиите кратка инструкция как потърпевшите да потърсят компенсация за причинените неудобства и претърпени вреди от доставчиците на електроенергия.
Тя съобщи, че е получила многобройните запитвания на граждани от цялата страна, пострадали от липсата на ток часове и дни наред. По последни данни на "Дневник" в Северна България все още има хора, които са без електрозахранване - вече шесто денонощие. Някои от тях нямат и вода.
Какво гласи инструкцията на омбудсмана за получаване на компенсация
Според Общите условия на договорите за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на трите електроразпределителни дружества в страната ("Електроразпределителни мрежи Запад" ЕАД, "Електроразпределение Север" АД и "Електроразпределение Юг" ЕАД):
• Дължи се неустойка в размер на 30 лв., ако обект на клиент остане без снабдяване с електрическа енергия по вина на съответното дружество повече от 24 часа;
• Дължи се допълнителна неустойка в размер на 20 лв. за всеки започнал период от 12 часа, през който клиентът е без снабдяване с електрическа енергия, ако преустановяването на снабдяването с електрическа енергия е с продължителност над 36 часа;
Важно: За клиентите на ЕРП Север срокът започва да тече след получаването от страна на електроразпределителното дружество на уведомление от клиента за прекъсването.
Необходима стъпка: Ако клиент остане повече от 24 часа без електрозахранване по вина на съответното дружество, той може да подаде до енергийното предприятие сигнал или жалба и да претендира неустойка.
Могат да се подават и колективни искове:
• при увреждане на колективни интереси на хората, например от едно населено място, квартал и т.н.;
• иск за обезщетяване на вредите, причинени на колективните интереси на гражданите;
• могат да се завеждат от представителни сдружения на потребителите.
При повредени уреди:
• претърпяна конкретна щета в резултат на преустановяване на електрозахранването, например повреден електрически уред;
• в срок до 5 работни дни, считано от датата на събитието, клиентът писмено уведомява дружеството за причинените вреди;
• констатиране на нанесените вреди - в срок до края на следващия работен ден след получаване на сигнала, от дружеството изпращат свой представител проверка, за което в присъствието на клиента се съставя констативен протокол;
• възможност за доброволно уреждане на взаимоотношенията между клиента и дружеството по повод на констативния протокол;
• решаване на спора по съдебен ред при непостигане на съгласие.
Доставчиците: Не дължим обезщетение, снегът беше форсмажор
Електроразпределителните дружества (ЕРП) вече изпратиха позициите си до "Дневник" и в тях се казва, че няма да обезщетяват потърпевшите потребители, като се позовават на непреодолима сила.
"Дружеството не носи вина за природни бедствия, които са извън неговия разумен контрол, съгласно "Общите условия (ОУ) на договорите за използване на електроразпределителната мрежа", е позицията на "ЕРМ Запад".
Подобна е и позицията на "ЕРП Север". В нея се посочва, че настъпилите тежки аварии по съоръженията са били в резултат на обстоятелства извън контрола на оператора на мрежата. Уточнява се обаче, че всяко подадено искане за обезщетение или неустойка се разглежда индивидуално.
По темата с обезщетенията се изказа и председателят на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов. Според него потребителите на електроенергия имат право на обезщетения от ЕРП, чиито клиенти са, само ако прекъсването на тока е за над 24 часа, без за региона да има издадена заповед за въвеждане на извънредно положение.
Това условие е изпълнено - досега е известно, че бедствено положение беше обявено само в община Сухиндол. Във великотърновските селища кметовете прецениха, че няма нужда, въпреки че все още токът не е възстановен навсякъде. Това означава, че според омбудсмана и КЕВР тези хора отговарят на условията за претендиране на компенсации.
Диана Ковачева настоява министърът на енергетиката и КЕВР да проверят дали електроразпределителните дружества са изпълнили своите задължения за поддръжката на мрежата и на неокастрените дървета, които скъсаха електрическите кабели. "Именно заради немарливото отношение и неизпълнение на тези задължения стотици хиляди хора останаха без светлина и топлина", посочва тя.
Омбудсманът призова електроразпределителните дружества да не се скрият зад общите си клаузи за непреодолима сила: "Те имат задължение да си поддържат мрежите, да кастрят клоните на дърветата, така че да не късат кабелите, когато се натрупа сняг. Някой не си е свършил работата и не е справедливо институциите, в лицето на КЕВР и министерството на енергетиката, които трябва да направят проверка, да си прехвърлят топката."