Нови такси ще лишат държавното "Пристанище Варна" от способност да конкурира частните (допълнена)

Нови такси ще лишат държавното "Пристанище Варна" от способност да конкурира частните (допълнена)

Пристанище Варна
Пристанище Варна
Текстът е допълнен с коментар на Министерството на транспорта (в края на текста) и на генералния директор на "Пристанище Варна" ЕАД Ивайло Гаврилов.
Новите такси за достъп до терминалите на държавното "Пристанище Варна" ЕАД, които предстои да влязат в сила от 15 декември т.г., ще намалят чувствително конкурентоспособността му за сметка на частните дружества, опериращи в района на Варненския залив и Варненското езеро. Това гласят въпроси, изпратени от народния представител Стела Николова (ПП-ДБ) до транспортния министър Георги Гвоздейков. В същото време тарифата, която предстои да влезе в сила, на практика е приета от управителния съвет на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" без обществено обсъждане и без да е съгласувана със становищата на заинтересованите страни, твърди Николова.
Според нея първият вариант на нова тарифа за достъп до инфраструктурата на "Пристанище Варна" ЕАД е публикуван през април т.г. Нейното обществено обсъждане е протекло през май, след което тя е била обявена официално през септември. На 15 ноември обаче в сайта на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) е публикувана съвършено различна тарифа, изготвена без обществено обсъждане и приета от управителния съвет на предприятието. Тя предстои да влезе в сила след 14 дни - на 15 декември т.г., каза Стела Николова.
По тази тарифа в момента цената за достъп до район 2 на "Пристанище Варна" ЕАД (пристанище Варна-запад) е 53 803 евро. С предстоящото увеличение тя ще стане 55 585 евро, или с 1782 евро по-висока от действащата в момента.
Според Стела Николова с предложените увеличения на тарифните числа за достъп до пристанище Варна-запад ДППИ грубо се намесва в съществуващата практика и конкуренция. Дава се и силно предимство на частни интереси и се създават нелоялни практики, като се нарушават и търговският, и държавният интерес в целия регион, в който е разположена пристанищната инфраструктура на Варненския залив и Варненското езеро.
С предстоящото увеличение достъпът до терминалите на пристанище Варна-запад ще стане чувствително по-скъп от този за пристанище "ТЕЦ Езерово" (собственост на почетния председател на ДПС Ахмед Доган).
Според генералния директор на "Пристанище Варна" ЕАД Ивайло Гаврилов, след евентуално увеличение на тарифите за достъп до Варна - запад, за да бъдат привлечени кораби в държавното пристанище, ще се наложи да бъдат понижени таксите за обработка на товари. Те формират основната част от приходите на пристанището, което за миналата година беше на печалба - единствено от всички държавни портове.

Освен това и в момента разходите за посещение на кораб в пристанище Варна-запад са най-високи заради времето за преминаване през плавателните канали 1 и 2, ползването на пилотски услуги и влекач. С повишението на тарифата, подготвена от ДППИ да влезе в сила от 15 декември, терминал Варна-запад, който е единствен в района на големите химически заводи в Девня, ще стане още по-скъп и неатрактивен за корабите и бизнеса.
Според Ивайло Гаврилов таксата, събирана от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ), постъпва в неговия бюджет и служи за поддръжка на всички пристанища. "По тази причина тя бе следвало да е разходно ориентирана - да е съобразена с цената за поддръжка на достъпа до терминалите", каза той. От начина, по който са определени новите тарифи обаче, не става ясно защо достъпът до Варна-запад" трябва да е по-скъп от този до Варна-изток.
Текстът на въпросите на Стела Николова гласи още, че при определяне на новите тарифи за достъп до държавната пристанищна инфраструктура (кейовете) по вода и суша не е бил използван алгоритъмът за определяне на държавните такси, тестван и прилаган в продължение на повече от 20 години. "Таксите винаги са били съобразени с географския принцип при изграждане на терминалите с публични държавни средства, пише във въпросите си Николова. А тарифите са имали за цел поощряване на посещенията на кораби, увеличаването на трафика и конкурентността на пристанище Варна спрямо съседни държави и са създавали условия за работа на всички негови райони. Този принцип е бил ясен и прозрачен през всичките години, когато пристанищата са били държавни. А алгоритъмът не е променян и при стартиралите преди години концесионни процедури, при които концесионерите са били наясно с таксите, които корабите дължат за достъп до района, в който са наемали съответния терминал."
В новата тарифа, изготвена от ДППИ, има и друга важна диспропорция - ако увеличението за достъп до пристанище Варна-запад е с 1782 евро, то за достъп до кейовете на концесионираното пристанище "БМФ - Бургас" то е едва 108 евро. Според представители на пристанищния бизнес, с които "Дневник" разговаря, подобна разлика би могла да означава и подготовка за сваляне на "цента" на варненското пристанище при евентуална бъдеща концесионна процедура.
"Предстои да се запознаем подробно с аргументите на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" по отношение на решението, съобщиха от пресцентъра на транспортното министерство. В допълнение заявяваме, че ще следим внимателно и няма да допуснем по един или друг начин да бъде дадено предимство на едни български пристанища за сметка на други".